ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

۱۰ دقیقه آهسته دویدن ​​به بهبود عملکرد مغز و داشتن خلق و خوی بهتر کمک می‌کند

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که تنها 10 دقیقه آهسته دویدن یا همان جاگینگ در روز می‌تواند به بهبود جریان خون در منطقه حساس مغز و در نتیجه عملکرد بهتر آن کمک کند. همچنین اثرات مطلوبی ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۱۶ آذر ۱۴۰۰ | ۱۲:۳۰

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که تنها 10 دقیقه آهسته دویدن یا همان جاگینگ در روز می‌تواند به بهبود جریان خون در منطقه حساس مغز و در نتیجه عملکرد بهتر آن کمک کند. همچنین اثرات مطلوبی مانند بهتر شدن حال روحی افراد را نیز به همراه خواهد داشت.

تاکنون تحقیقات مختلفی در مورد تاثیر فعالیت بدنی بر سلامت انجام شده است. این که ورزش به بهبود عملکرد مغز کمک می‌کند، موضوعی است که تقریبا می‌توان گفت ثابت شده است، اما شواهد جدید نتایج شگفت انگیزتری را ارائه می‌دهد.

سال گذشته در تحقیق دیگری مشخص شد که 20 دقیقه تمرین ورزشی با سرعت بالا یا 25 دقیقه ورزش هوازی با سرعت متوسط می‌تواند روی بهبود عملکرد مغز تاثیرگذار باشد. تحقیق دیگری نیز در سال 2019 انجام شد که نشان می‌داد تمرینات بسکتبال می‌تواند به بهبود یادگیری کمک کند.

تاثیر آهسته دویدن بر سلامت مغز

محققان دانشگاه تسوکوبا در مطالعه جدید می‌گویند، آهسته دویدن نیز بر سلامت مغز تاثیرگذار است. در مقایسه با سایر ورزش‌ها مانند دوچرخه‌سواری که عمدتا به حرکت پاها متکی است، در آهسته دویدن کل بدن حرکت می‌کند و می‌تواند تاثیرگذاری بیشتری به همراه داشته باشد.

محققان این تحقیق اضافه می‌کنند:

با توجه به اینکه ورزش شبیه دارو است، اثرات آن بسته به نوع ورزش می‌تواند متفاوت باشد. انواع مختلف ورزش مانند دویدن و رکاب زدن، اثرات متفاوتی بر سلامت روان و همچنین فعالیت مغز ایجاد می‌کند.

دانشمندان با بررسی وضعیت 26 داوطلب شرکت کننده سالم در این تحقیق می‌گویند یک جلسه 10 دقیقه ای دویدن روی تردمیل با شدت متوسط ​​می‌تواند تاثیر زیادی بر فعالیت مغز و سلامت روان داشته باشد. محققان در این آزمایش از طیف‌سنج مادون قرمز برای تجزیه و تحلیل جریان خون در قشر جلوی پیشانی و کمک گرفتند و متوجه چنین تغییراتی شدند.

محققان همچنین علاوه بر بررسی برخی مولفه‌ها در مغز، متوجه شدند خلق و خوی افراذد نیز قبل و بعد از تمرین تغییر می‌کند و این موضوع را نیز مورد ارزیابی قرار دادند. با توجه به حرکت بدن در حین آهسته دویدن، منطقی است که فعالیت عصبی در قشر جلوی مغز افزایش یابد و سایر عملکردهای این ناحیه نیز بهبود پیدا کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی