ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

دانشمندان سیاره جدیدی با اقیانوس‌هایی از گدازه‌ های مذاب کشف کردند

دانشمندان به تازگی سیاره‌ای جدید شناسایی کرده‌اند که توسط اقیانوس‌هایی از گدازه پوشیده شده است. این سیاره جهنمی «GJ 367b» نام دارد و تقریبا ۳۰ سال نوری با زمین فاصله دارد. سیاره جدید از زمین ...

حامد کولیوند
نوشته شده توسط حامد کولیوند | ۱۸ آذر ۱۴۰۰ | ۲۳:۵۹

دانشمندان به تازگی سیاره‌ای جدید شناسایی کرده‌اند که توسط اقیانوس‌هایی از گدازه پوشیده شده است. این سیاره جهنمی «GJ 367b» نام دارد و تقریبا ۳۰ سال نوری با زمین فاصله دارد.

سیاره جدید از زمین کوچکتر و به طور دقیق سه چهارم اندازه زمین است. دانشمندان این سیاره جدید را پوشیده از آهن خالص می‌دانند. با این حال نکته‌ای که این سیاره فراخورشیدی را جذاب می‌کند، این است که دانشمندان باور دارند این سیاره نسخه‌ای از عطارد است. یعنی هسته اصلی آن فلزی خواهد بود در حالی که سطح آن از گذازه‌های آهنی پوشیده شده است.

این سیاره به دور یک ستاره کوچکتر از خود با نام GJ 367 می‌چرخد. از آنجایی که این ستاره بسیار کوچک است، تشخیص سیاره کار آسانی بوده. پس از آن دانشمندان از تلسکوپ فضایی برای بررسی‌های بیشتر استفاده کرده‌اند.

TESS در سال ۲۰۱۸ راه‌اندازی شد و به دانشمندان اجازه می‌دهد تا به راحتی در اطراف سیاره‌های نوع M جست و جو کنند. دانشمند موسسه علوم سیاره فراخورشیدی ناسا و اختر فیزیکدان Caltech «جسی کریستنسن» گفته سیاره‌های نوع M معمولا بهترین فرصت را برای مطالعه ارائه می‌دهند.

این سیاره جدید طی مدت ۸ ساعت مدار خود را طی می‌کند. او در ادامه می‌گوید این سیاره فرصت دیگری به دانشمندان می‌دهد تا مطالعات خود را روی آن پیگیری کنند. با این فرصت می‌توان به ایده بهتری از شکل گیری سطح سیارات رسید.

در حال حاضر اطلاعات این سیاره جهنمی براساس داده‌های TESS بدست آمده. برخی از محققان دمای این سیاره را به قدری بالا می‌دانند که توانایی ذوب آهن را دارد. آن‌ها معتقدند که سیاره هسته آهنی دارد و سطح آن در هسته ذوب شده است. همچنین گفته می‌شود مدار سیاره فراخورشیدی ناشی از برخی تاثیرات خارجی بوده است. دانشمندان براین باورند روزی با سیاره‌ای مانند زمین که حیات روی آن جاری است، برخورد می‌کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی