ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

اسپیس ایکس تلسکوپ ناسا را برای بررسی سیاه‌چاله‌ها با موفقیت به فضا فرستاد

ماهواره ناسا که برای بررسی برخی از شگفت‌انگیزترین اجرام کیهان از جمله سیاه‌چاله‌ها طراحی شده است، با کمک موشک فالکون ۹ اسپیس ایکس موفق شد ماموریت خود را آغاز کند. همانطور که ناسا در بیانیه ...

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۱۹ آذر ۱۴۰۰ | ۰۸:۳۰

ماهواره ناسا که برای بررسی برخی از شگفت‌انگیزترین اجرام کیهان از جمله سیاه‌چاله‌ها طراحی شده است، با کمک موشک فالکون ۹ اسپیس ایکس موفق شد ماموریت خود را آغاز کند.

همانطور که ناسا در بیانیه خود توضیح می‌دهد، کاوشگر تصویربرداری قطبش‌سنجی اشعه ایکس (IXPE) فضاپیمایی است که توسط ناسا و با همکاری آژانس فضایی ایتالیا ساخته شده و سه تلسکوپ را با خود حمل می‌کند که برای اندازه‌گیری دوگانگی پرتوهای ایکس اجرام آسمانی پرانرژی مانند سیاهچاله و بقایای ابرنواخترها طراحی شده است.

اسپیس ایکس

با این وجود، ناسا در ماموریت جدید خود قادر خواهد بود تا فیزیک این اجرام کیهانی مرموز را نیز بررسی کند.

«توماس زوربوخن» معاون اداره ماموریت علمی مقر ناسا در واشنگتن گفت:

IXPE قرار است جهان اطرفا را به روش‌هایی که تاکنون نتوانسته‌ایم به ما نشان دهد که این شامل بررسی ستاره‌های در حال انفجار و سیاه‌چاله‌های مرکز کهکشان می‌شود.

ناسا ادامه بیانیه خود توضیح می‌دهد که IXPE از مرکز فضایی کندی این آژانس در فلوریدا و ساعت ۰۹:۳۰ دقیقه روز پنجشنبه (به وقت تهران) به فضا پرتاب شده است. CBS در گزارش خود عنوان می‌کند که ساخت IXPE حدود ۲۱۴ میلیون دلار برای ناسا هزینه داشته است.

اسپیس ایکس کمپانی فضایی متعلق به ایلان ماسک نیز در توییتر خود، ویدیویی از لحظه جدا شدن این فضاپیما از موشک فالکون ۹ و شناور شدن در مدار را به اشتراک گذاشته است.

اسپیس ایکس
سحابی خرچنگ

وب‌سایت Space.com نیز در گزارش خود به نقل از مارتین ویسکوپف، محقق اصلی IXPE در مرکز پرواز فضایی مارشال ناسا اعلام کرد که اولین هدف این فضاپیما سحابی خرچنگ خواهد بود که بقایای یک ستاره مرده است.

اسپیس ایکس تاکنون چندین ماموریت برای ناسا انجام داده است که آخرین آن‌ها در ماه گذشته انجام شد و چهار فضانورد را با موشک فالکن ۹ از مرکز فضایی کندی ناسا در کیپ کاناورال به ایستگاه فضایی بین‌المللی با موفقیت فرستاد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی