ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

سلامت

داده‌های مدرنا نشان می‌دهد mRNA راه‌حل سریعی برای واکسن آنفولانزا نیست

اولین داده‌های آزمایش بالینی واکسن آنفولانزای فصلی مبتنی بر mRNA «مدرنا»، که صبح جمعه توسط این شرکت منتشر شد، نتایجی بسیار ضعیف داشت – یافته‌ای که نشان می‌دهد واکسن‌های مبتنی بر ژن ممکن است راه‌حلی ...

مرضیه فرجی
نوشته شده توسط مرضیه فرجی | ۲۰ آذر ۱۴۰۰ | ۱۳:۰۰

اولین داده‌های آزمایش بالینی واکسن آنفولانزای فصلی مبتنی بر mRNA «مدرنا»، که صبح جمعه توسط این شرکت منتشر شد، نتایجی بسیار ضعیف داشت – یافته‌ای که نشان می‌دهد واکسن‌های مبتنی بر ژن ممکن است راه‌حلی مناسب برای همه مشکلات در زمینه توسعه واکسن نباشند.

موفقیت چشم‌گیر واکسن‌های کرونا بر پایه mRNA – ساخته شده توسط شرکت‌های مدرنا و «فایزر» - علاقه‌مندی محققان به این استراتژی را افزایش داد. در این روش، مقادیر ناچیزی از ژن یک ویروس توسط واکسن به افراد تزریق می‌شود که بدن در طی مقابله با آن‌ها، نحوه مبارزه با ویروس اصلی را می‌آموزد. واکسن‌های فعلی موجود برای آنفولانزا حاوی نسخه‌های غیرفعال شده ویروس آنفولانزا هستند. واکسن‌های mRNA سریع‌تر تولید می‌شوند زیرا تولیدکنندگان مجبور نیستند نسخه‌هایی از ویروس تهیه کنند – به همین دلیل است که کارشناسان آن‌ها را متعلق به آینده می‌دانند.

مدرنا تابستان امسال آزمایش بالینی واکسن آنفولانزای فصلی mRNA را راه‌اندازی کرد تا بتواند همان موفقیتی را که با واکسن کرونا بدست آورده بود، تکرار کند. به‌طور معمول، واکسن‌های آنفولانزای فصلی حدود 40% تا 60% موثر هستند و شرکت‌های داروسازی می‌خواهند میزان اثربخشی آن را افزایش دهند. سه شرکت دیگر نیز بر روی واکسن آنفولانزای mRNA کار می‌کنند.

این شرکت اولین نتایج خود را در طی یک تماس تلفنی با سرمایه‌گذاران پروژه به اشتراک گذاشت و توضیح داد واکسن‌های آنفولانزای mRNA آنتی‌بادی تولید می‌کنند، اما سطح آن از میزان آنتی‌بادی تولید شده توسط سایر واکسن‌های موجود برای آنفولانزا در بازار بیشتر نیست. آن‌ها همچنین عوارض جانبی بیشتری پس از تزریق این نوع واکسن آنفولانزا را گزارش دادند.

این یافته‌ها لزوما به این معنا نیست که واکسن‌های آنفولانزای mRNA اصلا کارایی ندارند. از آنجایی که این واکسن‌ها سریع‌تر طراحی و تولید می‌شوند، می‌توان به آن‌ها به چشم یک گزینه جدید نیز نگاه کرد. به کمک این نوع واکسن، شرکت‌ها مجبور نیستند هرساله در مورد نوع جدید آنفولانزا حدس و گمان‌هایی ارائه دهند و سپس برای ساخت واکسن آن اقدام کنند. با این روش می‌توان پیش از شروع آنفولانزای فصلی، واکسیناسیون را انجام داد و سپس گونه‌های گسترش یافته را تحلیل کرد.

با این‌حال مدرنا قصد دارد داده‌های بیشتری را جمع‌آوری کند و با انجام آزمایش‌های بزرگتر میزان اثربخشی این واکسن را در جلوگیری از ابتلای افراد ( نه فقط بررسی سطح آنتی‌بادی در بدن) بررسی کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • avvvvab
    avvvvab | ۲۰ آذر ۱۴۰۰

    سلام
    ادعای برتری واکسن مبتنی بر ویروس زنده را باور کنیم یا رتبۀ اوّل تلفات امریقا و روسیا در مقایسه با آمار ناچیز تلفات چین را [با واکسن مبتنی بر ویروس مرده]؟!

مطالب پیشنهادی