ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اینماد
تکنولوژی

مدیرعامل وینداد درباره اخطار به کسب و کارهایی که اینماد را حذف کردند: وجهه قانونی ندارد

مدیرعامل استارتاپ حقوقی وینداد باور دارد اخطار اینماد به کسب و کارهایی که نماد اعتماد الکترونیکی را برداشته‌اند وجهه قانونی ندارد چرا که الزامی بر درج این نماد اعتماد الکترونیکی در صفحه اصلی سایت‌ها وجود ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۱ آذر ۱۴۰۰ | ۱۲:۱۵

مدیرعامل استارتاپ حقوقی وینداد باور دارد اخطار اینماد به کسب و کارهایی که نماد اعتماد الکترونیکی را برداشته‌اند وجهه قانونی ندارد چرا که الزامی بر درج این نماد اعتماد الکترونیکی در صفحه اصلی سایت‌ها وجود ندارد.

طی روزهای گذشته بیش از ۵۰ کسب و کار آنلاین نماد اعتماد الکترونیکی را از صفحه اول خود برداشته‌اند؛ نمادی که در برخی سایت‌های دیگر بخاطر مشکل فنی به نمایش در نمی‌آید و هنوز درباره این مشکل فنی اطلاع رسانی درستی نشده و اما در اکثر سایت‌ها به صورت خودخواسته و در اعتراض به اجباری شدن آن، از صفحه اصلی سایت برداشته شده است.

پیرو این اتفاق، مدیر اجرایی اینماد در مصاحبه‌ای اعلام کرده «به کسب‌وکارهایی که نسبت به برداشتن نشان اینماد اقدام کنند اخطار سطح دو داده می‌شود تا نسبت به نمایش مجدد آن روی وب‌سایت خود اقدام نمایند.» این اخطاریه اما با واکنش برخی کاربران و فعالین حوزه روبرو شده است و عده‌ای آن را مردود اعلام می‌کنند.

«محمدحسین امیری» مدیر پلتفرم حقوقی وینداد که خودشان هم در کمپین نه به اینماد اجباری شرکت کرده‌اند و اخیرا این نماد اعتماد را از سایت خود حذف کردند در گفتگو با دیجیاتو عنوان می‌کند که در هیچ جایی از متن قوانین مربوط به اینماد در مورد الزام درج این نماد در صفحه اول سایت‌ها موضوعی ذکر نشده است: «آیا کسب و کارهای آفلاین هم مجوزهای صنفی خود را بر در اصلی مغازه یا توی ویترین می‌گذارند؟ خیر. در متن قوانین اینماد هم به این مساله که باید این نماد در صفحه اصلی قرار بگیرد اشاره نشده است.»

امیری می‌گوید تعهداتی که کسب و کار به اینماد دارد به درج الزامی آن مربوط نمی‌شود و خود کسب و کارها این کار را انجام می‌دادند: «حذف کردن کنونی آن هم انتخاب کسب و کارها است و مشخص نیست اخطار سطح دو که اعلام شده دقیقا یعنی چه. از لحاظ قانونی و اساسنامه مرکز تجارت توسعه الکترونیکی، کار خلاف قانونی صورت نگرفته است.»

امیری با تاکید بر اینکه قانون شکنی رخ نداده اعلام کرد که این موضوع برای ایجاد حس ترس برای کسب و کارها اعلام شده است: «دوستان تصور می‌کنند که لوگوی اینماد در حال مشروعیت به کسب و کارها است در صورتی که ماجرا کاملا برعکس است و مشروعیت اینماد از طریق سایت‌ها به دست می‌آید.»

مدیرعامل وینداد با اشاره به موضوعی مانند کد شامد که پیش‌تر برای کسب و کارهای آنلاین تلگرامی تعریف شده بود تاکید کرد که در آن موارد هم اجباری بر درج عکس کد شامد نبود و کسب و کارها در صورت درخواست مشتری باید این کد را نشان آنها می‌دادند: «در حال حاضر هم کسی منکر داشتن اینماد نیست و این نشان می‌تواند توسط مشتریانی که قصد رویت آن را دارند از کسب و کار خواسته شود.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی