ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فناوری ایران

مدیران دیجی‌کالا: فرصت ورود استارتاپ‌های ایرانی به بازار منطقه در حال پایان است

مدیران دیجی‌کالا اعتقاد دارند استارتاپ‌های منطقه با جذب سرمایه‌های میلیارد دلاری در فکر ورود به بازارهای اروپا هستند و همین موضوع در کنار تحریم‌ها، ورود استارتاپ‌های ایرانی به منطقه را سخت کرده است. فرصتی که ...

مجتبی آستانه
نوشته شده توسط مجتبی آستانه | ۲۲ آذر ۱۴۰۰ | ۲۰:۵۵

مدیران دیجی‌کالا اعتقاد دارند استارتاپ‌های منطقه با جذب سرمایه‌های میلیارد دلاری در فکر ورود به بازارهای اروپا هستند و همین موضوع در کنار تحریم‌ها، ورود استارتاپ‌های ایرانی به منطقه را سخت کرده است. فرصتی که به نظر برادران محمدی، رو به اتمام است.

دیجی‌کالا طی چند سال گذشته روی ورود به کشورهای منطقه حساب ویژه‌ای باز کرده بود و سال 1400 را برای رسیدن به این مهم هدف‌گذاری کرده بود. اما تلاش‌ها به کجا رسید؟ «سعید محمدی»، رئیس هیئت مدیره دیجی‌کالا در حاشیه رویداد «بر خط ایران دیجی‌کالا»، در پاسخ به سوال دیجیاتو گفت:

«ما برای خروج از ایران آمادگی داریم اما واقعیت این است که کشورمان تحریم است و فعالیت در خارج از ایران به روش‌های شفاف و سالم تقریبا امکان پذیر نیست.»

او ابراز امیدواری کرد با بهبود شرایط و رفع احتمالی تحریم‌ها، بتوانند قبل از اینکه فرصت‌ها در منطقه از دست برود، بازار خود را در خارج از ایران گسترش دهند.

«حمید محمدی»، مدیرعامل دیجی‌کالا نیز معتقد است علاوه بر تحریم‌ها، بحث نبود سرمایه‌گذار مناسب نیز برای ورود به بازار منطقه، مزید بر علت شده است:

«فعالیت در بازاری مثل عراق، سوریه، آذربایجان و… نیاز به یک سرمایه‌گذاری بزرگ دارد تا بتوان در آن‌ها یک کسب‌وکار را استارت زد. جذب سرمایه از منابع داخلی بسیار سخت بوده و بازار سرمایه مسیر بن بستی را طی کرده است. سرمایه‌گذاری خارجی نیز در استارتاپ‌های ایرانی عملا منتفی شده است.»

او معتقد است عملا برای استارتاپ‌های ایرانی ورود به بازار کشورهای منطقه دیر شده است و آن‌ها این بازار را از دست داده‌اند:

«شرکت‌های بین‌المللی در روز اول کاری خود، سرمایه‌های میلیارد دلاری جذب کرده‌اند. «ترندیو» و «گتیر» در ترکیه و امارات میلیاردها دلار جذب سرمایه کرده‌اند که در مقایسه با استارتاپ‌های ایرانی رقم هنگفتی بوده و رقابت در این حوزه بسیار سخت شده است.»

به گفته محمدی کافه بازار، اسنپ و دیگر شرکت‌های بزرگ فناورانه ایرانی هم پتانسیل ورود به منطقه را دارند اما در حال حاضر استارتاپ‌های منطقه به فکر رفتن به بازارهای اروپایی هستند و فعالیت در منطقه دیر و سخت شده است.

سعید محمدی پیش از این در گفتگوی اینستاگرامی با دیجیاتو گفته بود سرمایه‌گذار خارجی می‌توانست نقش بسزایی برای توسعه فعالیت‌ها در خارج از کشور داشته باشد. اما در حال حاضر با توجه به گستره فعالیت آمازون و علی بابا در کشورهای منطقه، این فرصت تا حد زیادی از دست رفته است. اگرچه آن‌ها همچنان برنامه‌ریزی‌هایی برای آن دارند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • pop_0098
    pop_0098 | ۲۳ آذر ۱۴۰۰

    دیجی کالا عقب همیشه سایت باید چند زبانه میکرد که نکرد صنایع دستی ایران باید شروع میکرد برای کشورهای همسایه بفروشه که نکرد همش تو فکر وارد کردن موبایل تبلت نوت بوک از امارات بیاد اینجا بفروشه همین زعفران ایرانی فرش ایرانی صنایع دستی ایرانی میتونست تبیلغاتش تو دنیا بکنه وخودش بفروش برسانه که همین عرضه نداشت بی عرضه بود هست

مطالب پیشنهادی