ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

دیمنسیتی ۹۰۰۰
تکنولوژی

برتری دیمنسیتی ۹۰۰۰ از گوگل تنسور و اسنپدراگون ۸۸۸ در امتیاز هوش مصنوعی

مدیاتک دیمنسیتی ۹۰۰۰ که اخیرا معرفی شده بود، بر اساس فرآیند ۴ نانومتری TSMC و با سخت افزار ARMv9 ساخته شده تا با تراشه‌های پرچمدار کوالکام و سامسونگ رقابت نزدیکی داشته باشد. اکنون نتایج بنچمارک ...

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۲۵ آذر ۱۴۰۰ | ۲۱:۳۰

مدیاتک دیمنسیتی ۹۰۰۰ که اخیرا معرفی شده بود، بر اساس فرآیند ۴ نانومتری TSMC و با سخت افزار ARMv9 ساخته شده تا با تراشه‌های پرچمدار کوالکام و سامسونگ رقابت نزدیکی داشته باشد. اکنون نتایج بنچمارک هوش مصنوعی این تراشه از برتری آن حکایت دارد.

طبق نتایج ارائه شده توسط پایگاه داده بنچمارک هوش مصنوعی (AI Benchmark) دیمنسیتی ۹۰۰۰ موفق به کسب امتیاز ۶۹۲.۵ شده و با این امر سایر رقبا خود را پشت سر گذاشته است. همانطور که در جدول زیر قابل مشاهده است، تراشه اختصاصی تنسور گوگل با امتیاز ۲۵۶.۹ رتبه دوم و اگزینوس ۲۱۰۰ با کسب امتیاز ۱۸۳.۵ رتبه سوم را کسب کرده است.

کسب امتیاز هوش مصنوعی قابل توجه توسط دیمنسیتی ۹۰۰۰

دیمنسیتی ۹۰۰۰

در همین حال تراشه اسنپدراگون ۸۸۸ با کسب امتیاز هوش مصنوعی ۱۶۴.۸ در رتبه ششم این لیست قرار گرفته است.

البته چیپ‌های اسنپدراگون ۸ نسل ۱ و اگزینوس ۲۲۰۰ هنوز مورد آزمایش قرار نگرفته‌اند. کوالکام برای چیپ خود وعده بهبود ۴ برابری نسبت به اسنپدراگون ۸۸۸ را داده است اما برای سبقت گرفتن از تراشه دیمنسیتی کافی نخواهد بود. طبق گفته Digital Chat Station، تراشه اسنپدراگون جدید امتیازی حدود ۵۶۰ خواهد گرفت.

همچنین طبق اعلام این افشاگر معتبر حوزه فناوری، ظاهرا دیمنسیتی ۹۰۰۰ تا حدودی کم مصرف‌تر است اما به صورت کلی تفاوت چندان زیادی مشاهده نخواهد شد.

در نهایت انتظار می‌رود دیمنسیتی ۹۰۰۰ یک تراشه گران قیمت باشد و ظاهرا قیمت آن نسبت به دیمنسیتی ۱۲۰۰ دو برابر بیشتر خواهد بود. با این وجود می‌توان انتظار داشت که تنها مورد استفاده گوشی‌های برتر بازار قرار بگیرد. احتمالا اولین گوشی با این پردازنده ردمی K50 گیمینگ خواهد بود که در فوریه سال آینده وارد بازار می‌شود.

دیمنسیتی ۹۰۰۰ همچنین اولین تراشه موبایل محسوب می‌شود که از هسته Cortex-X2 با فرکانس ۳.۰۵ گیگاهرتز و فناوری بلوتوث ۵.۳ استفاده می‌کند. علاوه بر این هسته، تراشه جدید مدیاتک از ۳ هسته فوق‌العاده Cortex-A710 با سرعت ۲.۸۵ گیگاهرتز و چهار هسته کارآمد Cortex A510 با سرعت کلاک ۱.۸ گیگاهرتز نیز بهره می‌برد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی