ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کوپولا
علمی

تصویری از عظمت کوپولا؛ ماژول پنجره‌ای ISS برای رصد کره زمین [تماشا کنید]

شاید معروف‌ترین قسمت ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) کوپولا باشد. ماژول رصدخانه‌ای که شامل هفت پنجره می‌شود و نمای وسیعی از زمین و فضا ارائه می‌کند. بسیاری از فضانوردان، اوقات فراغت خود را در آنجا سپری ...

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۲۶ آذر ۱۴۰۰ | ۰۸:۳۰

شاید معروف‌ترین قسمت ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) کوپولا باشد. ماژول رصدخانه‌ای که شامل هفت پنجره می‌شود و نمای وسیعی از زمین و فضا ارائه می‌کند. بسیاری از فضانوردان، اوقات فراغت خود را در آنجا سپری می‌کنند و تصاویری از زیبایی سیاره زمین را با دیگران به اشتراک می‌گذراند. اکنون یکی از فضانوردان تصویری از آن به اشتراک گذاشته که نمای زیبایی از فضای داخلی ISS و کره زمین را نشان می‌دهد.

«ماتیاس ماورر» یکی از فضانوردان فعلی ساکن در ایستگاه فضایی بین‌المللی، تصویری از کوپولا در توییتر منتشر کرده که فضای بیرونی این ماژول را نشان می‌دهد. در این تصویر، منظره شگفت انگیزی از سیاره زمین دیده می‌شود که فضانوردان ISS قادر به دیدن آن هستند.

کوپولا؛ ماژول ایستگاه فضایی برای مشاهده فضا و کره زمین

باید اشاره کرد که کوپولا فقط مکانی برای استراحت فضانوردان محسوب نمی‌شود بلکه فضانوردان از این ماژول برای مطالعات رصد زمین نیز استفاده می‌کنند. همچنین از آن به عنوان کارگاهی برای بازوی رباتیک نیز استفاده می‌شود که ماموریت‌هایی مانند پیاده‌روی یا مانورهای فضایی را انجام می‌دهد.

کوپولا که توسط آژانس فضایی اروپا (ESA) ساخته شده ۳ متر عرض، ۱.۵ متر ارتفاع و حدود ۱.۸ تن وزن دارد. این ماژول برای اولین بار در سال ۲۰۱۰ (یک دهه پس از بهره‌برداری ISS) و در جریان ماموریت شاتل فضایی فضاپیمای اندور (Endeavor) نصب شد.

البته باید به این توجه کرد که اندازه این پنجره‌ها در مقایسه با این تصویر کوچک‌تر خواهند بود، زیرا به نظر می‌رسد برای گرفتن این عکس از نوعی دوربین با لنز زاویه باز استفاده شده است. در این ویدیو که توسط ناسا به اشتراک گذاشته شده اندازه واقعی پنجره‌ها و خود ماژول کوپولا به خوبی دیده می‌شود.

یکی از ویژگی‌های قابل توجه کوپولا، سیستم کرکره خارجی آن است که از پنجره‌ها در برابر شهاب سنگ‌های کوچک و زباله‌های فضایی که ممکن است به آن برخورد کنند، محافظت می‌کند. طبق گفته ESA کرکره‌ها در صورت عدم استفاده از ماژول بسته می‌شوند و با این کار از گرم شدن کوپولا توسط تشعشعات خورشیدی و خروج گرمای داخلی جلوگیری می‌شود. در ویدیوی بالا می‌توانید عملکرد این سیستم را مشاهده کنید.

گوگل با استفاده از ابزار خود، محیطی را برای علاقه‌مندان طراحی کرده که می‌توانند فضای داخلی ماژول را از هر زاویه و همچنین با جزئیات بسیار خوبی مشاهده کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی