ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

تبدیل کیا کارنز 2022 از مینی ون به کراس‌اوور؛ دگردیسی عجیب مینی‌ون کره‌ای‌ها

شرکت کیا از نسل چهارم کارنز رونمایی کرد. در حالی که نسل‌های پیشین این خودرو به دسته مینی‌ون‌ها تعلق داشتند، نسل جدید آن تغییر ساختار داده و اینک در دسته کراس‌اوورها جای می‌گیرد. این نسل ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۲۹ آذر ۱۴۰۰ | ۱۶:۱۵

شرکت کیا از نسل چهارم کارنز رونمایی کرد. در حالی که نسل‌های پیشین این خودرو به دسته مینی‌ون‌ها تعلق داشتند، نسل جدید آن تغییر ساختار داده و اینک در دسته کراس‌اوورها جای می‌گیرد. این نسل از کارنز بر مبنای پلتفرم سلتوس ساخته شده و با چند موتور بنزینی و دیزلی در کشورهای در حال توسعه به فروش خواهد رسید.

از نظر طراحی کارنز جدید کاملاً متحول شده و بر اساس همان سبکی شکل گرفته که با اسپورتیج معرفی شد. نمای روبرویی این خودروی دورگه همان ساختار پیچیده و پر زرق و برق اسپورتیج را دارد. در نمای جانبی ضربه‌گیرهای پلاستیکی موجود روی دهانه گلگیرها و خط صاف سقف بیش از هر چیز دیگر جلب توجه می‌کند.

نسل اول کیا کارنز در سال ۱۹۹۹ معرفی شد

مثل نمای روبرو در نمای عقب نیز با ساختاری پیچیده مواجه هستیم. چراغ‌های موجود در این بخش شکلی مانند حرف انگلیسی Y دارند و از طریق یک نوار باریک به هم متصل شده‌اند. سپر به کار رفته در این بخش نیز برخلاف اکثر مدل های مشابه حالتی برآمده و حجم‌پردازی‌شده دارد.

نکته جالب توجه اینکه کیا از عبارت «خودروی تفریحی» برای کارنز ۲۰۲۲ استفاده می‌کند. این کراس‌اوور طولی برابر با 4540 میلیمتر دارد، عرض آن 1800 میلیمتر و ارتفاعش هم ۱۷۰۰ میلیمتر اعلام شده است. کارنز جدید با ۲۷۸۰ میلیمتر بیشترین فاصله محوری را در کلاس خود ارائه می‌کند.

کیا کارنز ۲۰۲۲ با شش یا هفت صندلی قابل سفارش است

همانند نمای بیرونی داخل کابین کارنز 2022 نیز کاملا متحول شده و حالا بسیار مدرن‌تر از قبل است. در پشت فرمان این خودرو از یک نمایشگر دیجیتال برای ارائه اطلاعات مورد نیاز راننده استفاده شده، سیستم اینفوتینمنت هم از طریق یک نمایشگر لمسی ۱۰.۲۵ اینچی کنترل و مدیریت می‌شود.

خوشبختانه دکمه‌های فیزیکی به طور کامل از کارنز ۲۰۲۲ حذف شده و کماکان می‌توان سیستم تهویه مطبوع و چند آپشن دیگر را به وسیله چنین دکمه‌هایی کنترل کرد.

کارنز جدید از امکانات مناسبی نیز بهره می‌برد. از جمله این امکانات باید به مواردی مثل نورپردازی LED با ۶۴ رنگ متنوع، سیستم تصفیه هوا و صندلی‌های سرد و گرم شونده اشاره کرد. سیستم صوتی Bose با ۸ اسپیکر، سانروف، حالت‌های مختلف رانندگی، دستیار ترمز و دستیار حرکت در سربالایی از دیگر امکانات و ویژگی‌ها هستند.

این کراس‌اوور کره‌ای از آپدیت‌های نرم‌افزاری از راه دور نیز پشتیبانی می‌کند و می‌توان قابلیت‌های جدید را به آن افزود.

لیست پیشرانه‌های کیا کارنز ۲۰۲۲ با سلتوس مشترک است. مدل پایه این خودرو با یک موتور ۱.۵ لیتری بنزینی به فروش می‌رسد. این موتور ۱۱۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۴ نیوتن متر گشتاور دارد و نیروی تولیدی آن از طریق گیربکس ۶ سرعته دستی به سمت چرخ‌ها هدایت می شود.

اما تریم پرچمدار کارنز ۲۰۲۲ نیروی خود را از یک موتور ۱.۴ لیتری توربوشارژ دریافت می‌کند. این موتور هم ۱۴۰ اسب بخار قدرت و ۲۴۲ نیوتن متر گشتاور دارد و نیروی تولیدی آن از طریق گیربکس ۶ سرعته دستی استاندارد یا نمونه ۷ سرعته دو کلاچه آپشنال به چرخ‌ها منتقل می‌شود.

کارنز ۲۰۲۲ با یک موتور دیزلی 1.5 لیتری نیز قابل انتخاب خواهد بود. این موتور هم ۱۱۵ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتن متر گشتاور دارد و با گیربکس ۶ سرعته ترکیب می‌شود.

در رابطه با قیمت فعلا حرفی به میان نیامده اما بر اساس برنامه ریزی ها کیا، کارنز ۲۰۲۲ را از سه ماهه اول سال آینده در هند و دیگر کشورهای در حال توسعه عرضه خواهد کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی