ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تلسکوپ فضایی
علمی

شرایط آب و هوایی نامناسب باعث تاخیر دوباره پرتاب تلسکوپ فضایی جیمز وب شد

تلسکوپ فضایی جیمز وب پس از ۱۴ سال توسعه سرانجام آماده پرتاب شده است. هرچند در هفته جاری اعلام شده بود که تلسکوپ وب در ۲۴ دسامبر/ ۳ دی در ساعت ۷:۲۰ به وقت نیویورک ...

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۲ دی ۱۴۰۰ | ۲۱:۳۰

تلسکوپ فضایی جیمز وب پس از ۱۴ سال توسعه سرانجام آماده پرتاب شده است. هرچند در هفته جاری اعلام شده بود که تلسکوپ وب در ۲۴ دسامبر/ ۳ دی در ساعت ۷:۲۰ به وقت نیویورک به فضا خواهد رفت، اکنون برنامه‌های ناسا به دلیل شرایط بد آب و هوایی یک بار دیگر به تعویق افتاده است.

تاخیر دوباره پرتاب تلسکوپ فضایی جیمز وب

طبق بیانیه منتشر شده توسط ناسا، تلسکوپ جیمز وب اکنون قرار است در تاریخ ۲۵ دسامبر و بین ساعت‌های ۷:۲۰ تا ۷:۵۲ دقیقه صبح به وقت نیویورک با موشک آریان ۵ از سکوی پرتاب خود در گویان فرانسه به فضا پرتاب می‌شود.

تلسکوپ فضایی

پرتاب تلسکوپ فضایی جیمز وب در گذشته بارها به دلایل مختلفی با تعویق مواجه شده است و با این حال، اکنون به نظر می‌رسد چیزی به آغاز ماموریت آن باقی نمانده باشد. ناسا در ابتدا پس از تاخیرهای به وجود آمده در توسعه آن به دلیل شیوع ویروس کرونا قرار بود تلسکوپ وب را در ماه اکتبر به فضا ارسال کند، اما در نهایت مشخص شد که عملیات پرتاب آن تا نوامبر یا دسامبر انجام نخواهد شد.

ناسا و آژانس‌های فضایی اروپا و کانادا سپس تاریخ ۱۸ دسامبر را به عنوان هدف خود برای پرتاب تلسکوپ اعلام کردند و در ادامه آن را تا ۲۲ دسامبر به تاخیر انداختند. در ادامه و هنگام آزمایش تلسکوپ، حادثه‌ای برای آن رخ داد و تیم جیمز وب به زمان بیشتری برای بازرسی تلسکوپ و اطمینان از آن نیاز داشتند و به همین منظور پرتاب تلسکوپ یک بار دیگر به تعویق افتاد.

با این حال، زمانی که پرتاب این پروژه مهم در نهایت انجام شود و به مدار خود در نزدیکی دومین نقطه لاگرانژ از منظومه زمین-خورشید برسد، محققان سراسر جهان می‌توانند با استفاده از آن برخی از کهشکان‌های اولیه کیهان و سیاه‌چاله‌ها را بررسی کنند و همچنین آن را برای ارزیابی قابلیت سکونت سیارات فراخورشیدی مورد استفاده قرار دهند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • مهدی
    مهدی | ۳ دی ۱۴۰۰

    زخم شدیم اینقدر که هی تاخیر دادن.آخرم چین یه موشک میزنه توش تا عقب نمونه از این بزرگترین اختراع قرن

مطالب پیشنهادی