ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نجوم و فضا

دانشمندان بار دیگر فرضیه حیات در زهره را مورد توجه قرار می‌دهند

دانشمندان سالهاست به دنبال یافتن نشانه‌های حیات برروی سیاره‌های دیگر همانند زهره و مریخ هستند. به تازگی این دسته از تحقیقات عمومیت بیشتری پیدا کرده است. اما منظور از نشانه‌های حیات چیست؟ سال گذشته، محققان ...

مرضیه فرجی
نوشته شده توسط مرضیه فرجی | ۳ دی ۱۴۰۰ | ۲۰:۰۰

دانشمندان سالهاست به دنبال یافتن نشانه‌های حیات برروی سیاره‌های دیگر همانند زهره و مریخ هستند. به تازگی این دسته از تحقیقات عمومیت بیشتری پیدا کرده است. اما منظور از نشانه‌های حیات چیست؟

سال گذشته، محققان از کشف فسفین در جو سیاره زهره خبر دادند. در آن زمان، محققان ادعا کردند که این کشف می‌تواند نشانه‌ای از حضور حیات در زهره باشد. به هرحال، گاز بی‌رنگ و بو اغلب می‌تواند نتیجه تجزیه مواد آلی باشد. این چیزی است که دانشمندان در گذشته بر روی زمین نیز دیده بودند.

اما در مورد زهره، این فرضیه کمی متفاوت بود. زیرا ابرهایی که جو زهره را پر می‌کنند، پر از دی‌اکسیدکربن هستند. این بدان معنی است که اشکال حیاتی فرضی باید در برابر قطرات اسید سولفوریک اطراف خود بسیار مقاوم باشند. با این‌حال اکنون، یک مطالعه جدید مجددا این فرضیه را مطرح کرده است که زهره دارای حیات است.

به گفته دانشمندان «MIT»، اسید سولفوریک موجود در جو می‌تواند توسط آمونیاک خنثی شود. از سویی دیگر دانشمندان عقیده دارند که آمونیاک می‌تواند در جو زهره وجود داشته باشد – هنوز این مسئله تائید نشده است. این باور براساس داده‌های بازیابی شده توسط «ونرا 8» و ماموریت‌های کاوشگر «پایونیر» از دهه 1970 است. در صورت درست بودن این نظریه، آمونیاک زنجیره طولانی‌ای از واکنش‌های شیمیایی ایجاد می‌کند که می‌تواند جو را برای حیات آماده کند. بدین ترتیب زهره برای زندگی به سیاره‌ای مناسب تبدیل می‌شود.

«سارا سیگر» یکی از نویسندگان این مطالعه و استاد علوم سیاره‌ای در «MIT» این هفته در بیانیه‌ای مطبوعاتی گفت: محیط‌هایی بسیار اسیدی بر روی زمین وجود دارد که حیات در آن‌ها وجود دارد. اما این محیط‌ها هیچ ارتباطی با محیط زهره ندارند. این ایده که مواد شیمیایی به نحوی زندگی در زهره را برای ما امکان‌پذیر کنند، ایده جالبی است. البته اگر محققان بخواهند این نظریه را اثبات کنند، کارهای بسیار زیادی باید انجام شود. درواقع، به یک ماموریت کاوشگری دیگر نیاز است. خوشبختانه، هم آژانس فضایی اروپا و هم ناسا درحال برنامه‌ریزی ماموریت‌هایی برای 15 سال آینده هستند.»

او ادامه داد: «درحال حاضر تنها کاری که می‌توانیم انجام دهیم این است که به تمام داده‌هایی که از قبل دراختیار داریم، نگاه کنیم. اگر مواد شیمیایی موجود در اتمسفر واقعا راهی برای زندگی ایجاد کنند، درهای جدیدی برای کشف و درک سیارات منظومه شمسی بر روی ما گشوده خواهد شد. ما هنوز درتلاش برای اثبات وجود حیات در مریخ هستیم، اما چه کسی می‌داند، شاید زهره می‌تواند سیاره بعدی باشد که حیات در آن یافت می‌شود.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی