ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ویدیوی ۱۱ دقیقه‌ای ناسا از فعالیت‌های سال ۲۰۲۱ [ تماشا کنید ]

آژانس فضایی ناسا در سال 2021، با فعالیت‌های خارق‌العاده خود پنجره‌های جدیدی روی درک ما از فضا باز کرد. در این ویدئو خلاصه‌ای از این فعالیت‌ها را مشاهده می‌کنیم. آژانس فضایی ناسا در پیامی که ...

مرضیه فرجی
نوشته شده توسط مرضیه فرجی | ۳ دی ۱۴۰۰ | ۲۲:۳۰

آژانس فضایی ناسا در سال 2021، با فعالیت‌های خارق‌العاده خود پنجره‌های جدیدی روی درک ما از فضا باز کرد. در این ویدئو خلاصه‌ای از این فعالیت‌ها را مشاهده می‌کنیم.

آژانس فضایی ناسا در پیامی که همراه با این ویدئو ارسال شده بود، گفت: «2021 شلوغ‌ترین سال ناسا در مدار پایینی زمین بود. ما علاوه بر فعالیت‌های اختصاصی آژانس، در آماده‌سازی شرایط برای پرواز در اطراف ماه با دیگر آژانس‌ها همکاری کردیم و سالی مملو از فعالیت‌های متنوع در فضا، مطالعات زمینی، آزمایش‌های فنی برای هواپیماهای نسل بعدی داشتیم.»

این ویدئو 11 دقیقه‌ای، ماموریت‌های فعلی و آتی ناسا را به تصویر می‌کشد. در لحظات اولیه شاهد لحظه فراموش‌نشدنی تائید فرود مریخ‌نورد «استقامت» بر سطح این سیاره هستیم و به دنبال آن فیلم‌های شگفت‌انگیز دیگری از آنچه ضبط کرده است، دیده می‌شود.

هلیکوپتر «ابتکار» نیز که در این ماموریت استقامت را همراهی می‌کرد، در ویدئو دیده می‌شود. این هلیکوپتر اولین جسم پرنده‌ دست‌ساز زمینی‌ها است که پروازی کنترل شده را در سیاره دیگری انجام می‌دهد – این کار در اوایل ماه آپریل انجام شد.

ماموریت‌های دیگر، شامل پرتاب فضاپیماها به اعماق فضا بود تا از سیارک‌های «تروجان» مشتری بازدید کند و یک آزمایش دفاع سیاره‌ای انجام دهد. به عبارت دیگر هدف این بود که ببینیم آیا فضاپیمای «دارت» می‌تواند با برخورد به یک سیارک مسیر آن را تغییر دهد.

تلسکوپ فضایی «جیمز وب» که قرار است این آخر هفته در یک ماموریت چند ساله به فضا فرستاده شود، در این ویدئو دیده می‌شود.

ماموریت‌های فعلی ناسا که هرکدام پیشتازی در زمینه خود هستند و برای اولین بار کاری شگفت‌انگیز را انجام می‌دهند، شامل کاوشگر خورشیدی «پارکر» است که اخیرا به نزدیکترین فاصله ممکن تا خورشید رسیده است. پارکر اولین جسم ساخته شده توسط انسان است که در جو فوقانی خورشید – معروف به تاج خورشیدی – پروازی موفقیت‌آمیز را تجربه کرده است.

از سویی دیگر، ماهواره بررسی فراخورشیدی «TESS» ناسا نیز در سال گذشته به سختی در حال کار بوده و به کشف سه جهان داغ که به دور نسخه جوان‌تری از خورشید ما می‌چرخند، کمک کرده است.

نزدیکتر به خانه‌مان زمین، ماموریت‌های رصدی صورت گرفته را در این ویدئو مشاهده می‌کنیم که در زمینه مقابله با تغییرات آب و هوا و بلایای طبیعی – و یا چالش‌های دیگر سیاره زمین – پرداخته است.

به گفته ایستگاه بین‌المللی فضایی، 2021 شلوغ‌ترین سال کاری برای ناسا بوده است. این سال، همچنین بیست و یکمین سال متوالی زندگی و کار انسان در فضا نیز بوده است.

بازگشت ماموریت «خدمه-1 اسپیس ایکس» در ماه مه، نشان دهنده به سرانجام رسیدن پروازهای تجاری فضایی به ایستگاه بین‌المللی بود. در این پرواز، پرتاب‌ها و فرودهای خدمه به فضا که برای بیش از ده سال برنامه‌ریزی می‌شد، به تحقق پیوست.

ناسا با نگاهی به ماموریت‌های آتی، به تازگی لیستی از ده نامزد جدید را برای پروازهای فضایی ارائه کرده است که اکنون یک برنامه آموزشی چالش‌برانگیز را پشت سر می‌گذارند.

این‌ها تنها بخشی از بسیاری رخدادهای نفس‌گیر ناسا در سال 2021 بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی