ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

معاون وزیر ارتباطات از اجرای طرح آزمایشی تولید گوشی ملی در آینده‌ای نزدیک خبر داد

معاون نوآوری وزیر ارتباطات در گفتگو با دیجیاتو اعلام کرد در راستای حمایت از تولیدکنندگان داخلی، طرح آزمایشی تولید گوشی ملی به زودی اجرا خواهد شد. توانایی تولید کنندگان برای مدیریت بازار و ارائه خدمات ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۴ دی ۱۴۰۰ | ۱۷:۱۵

معاون نوآوری وزیر ارتباطات در گفتگو با دیجیاتو اعلام کرد در راستای حمایت از تولیدکنندگان داخلی، طرح آزمایشی تولید گوشی ملی به زودی اجرا خواهد شد. توانایی تولید کنندگان برای مدیریت بازار و ارائه خدمات پس از فروش در این طرح، آزموده خواهد شد.

«ستار هاشمی»، معاون نوآوری و فناوری وزیر ارتباطات در گفتگو با دیجیاتو به بحث تولید گوشی ملی اشاره کرد و گفت:

«این موضوع همچنان در دستور کار است اما پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. ابتدا به دنبال ارائه یک سری منابع به تولیدکنندگان بودیم. اما تولید کننده‌ها معتقدند منابع به تنهایی سودمند نبوده و بایستی بحث تغییرات تعرفه نیز مطرح شود. زیرا اگر سیاست‌گذاری بلندمدتی در این زمینه وجود نداشته باشد برای آن‌ها راه‌اندازی خط تولید صرفه اقتصادی ندارد.»

او با بیان اینکه افزایش تعرفه واردات گوشی موجب برهم خوردن تنظیم بازار می‌شود از طرح گلخانه‌ای تولید گوشی ملی پرده برداشت.

به گفته هاشمی این طرح یک فاز آزمایشی بود که تولیدکنندگان بالقوه می‌توانند گوشی تلفن همراه در قالب CBU (کامل)؛ با این افق که تولید موبایل به مرحله CKD (کاملا قطعه‌قطعه شده) برسد، وارد کشور کنند:

«سپس توان تولید کنندگان برای مدیریت بازار و ارائه پشتیبانی و خدمات پس از فروش بررسی می‌شود. آن‌هایی که بازار و سلیقه مخاطب را به خوبی بشناسند و کاربران از سرویس و خدمات آن‌ها راضی باشند، شامل یک سری مشوق‌های حمایتی خواهند شد.»

این طرح آزمایشی در قالب یک دوره کوتاه‌مدت 6 ماه تا حداکثر یک ساله اجرایی خواهد شد. آن طور که هاشمی به دیجیاتو گفت هیچ تفاوتی میان تولیدکنندگان جدید و قدیمی تلفن همراه وجود نداشته و همه بایستی در این فاز آزمایشی توانایی خود را اثبات کنند.

او با بیان اینکه طبق سند کلان معماری شبکه ملی اطلاعات، بحث تولید موبایل بر عهده وزارت صمت است از این تلاش‌ها به عنوان یک حرکت کمکی یاد کرده و اظهار داشت: «تولید گوشی ملی می‌تواند در بحث اقتصاد دیجیتال بسیار اثرگذار باشد.»

به گفته معاون وزیر ارتباطات، مذاکراتی درباره بودجه 1401 انجام شده است تا بخشی از عوارض واردات گوشی، برای حمایت از شکل‌گیری این زیست بوم مصرف شود.

او پیش از این در گفتگو با دیجیاتو، کاهش توان مردم برای خرید گوشی را عاملی برای ساخت گوشی ملی عنوان کرده بود: «اگر کمک نکنیم که مردم به گوشی‌های هوشمند ارزان قیمت دست پیدا نکنند، به صورت طبیعی کسب‌وکارها و اقتصاد دیجیتال دچار رکود می‌شوند.»

واگذاری پروژه سیستم‌عامل بومی به سازمان فناوری اطلاعات

هاشمی همچنین اعلام کرد با حضور زارع‌پور، تقسیم‌کاری در وزارت ارتباطات صورت گرفته و بحث خدمات و بومی‌سازی به سازمان فناوری اطلاعات سپرده شده است. از همین روی بایستی پروژه‌های اندروید ملی، موتور جستجوی بومی و سایر خدمات پایه را از این سازمان پیگیر شد.

او معتقد است این موضوع تصمیمی منطقی بوده زیرا سازمان فناوری اطلاعات از لحاظ وجود نیرو و ارتباطات توانایی پیش‌برد چنین پروژه‌ای را دارد. علاوه براین خوانساری به عنوان رئیس این سازمان در بحث اوپن سورس از دهه 80 فعال بوده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Azariplus
    Azariplus | ۶ دی ۱۴۰۰

    یا خود گاد فادر 😐

    اندروید ملی
    مرورگر ملی
    همه چی ملی
    خدایا خودت پس بهمون رحم کن 😂 💔
    ایران خودرو و سایپا کم بود گوشی ملی هم درد جدید

مطالب پیشنهادی