ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

سرایت به تمام ارگان‌ها: کرونا می‌تواند تا ماه‌ها درون بدن باقی بماند

تحقیقی که توسط موسسه ملی سلامت آمریکا انجام شده نشان می‌دهد که ویروس کرونا می‌تواند از مجاری تنفسی به قلب، مغز و تقریبا همه اعضای بدن منتقل شود و ماه‌ها آن‌جا بماند. به همین خاطر، ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۶ دی ۱۴۰۰ | ۱۷:۳۰

تحقیقی که توسط موسسه ملی سلامت آمریکا انجام شده نشان می‌دهد که ویروس کرونا می‌تواند از مجاری تنفسی به قلب، مغز و تقریبا همه اعضای بدن منتقل شود و ماه‌ها آن‌جا بماند. به همین خاطر، مبتلایان به کرونای طولانی از بروز مشکل در ارگان‌های مختلف بدن خود خبر می‌دهند.

دانشمندان موسسه ملی سلامت (NIH) در مطالعه‌ای که آن را جامع‌ترین تحلیل کنونی درباره تکثیر و تداوم ویروس سارس کوو ۲ در بدن و مغز معرفی کرده‌اند، می‌گویند این عامل بیماری‌زا قادر است خارج از سیستم تنفسی بدن خودش را تکثیر و منتقل کند. نتایج این تحقیق برای انتشار به مجله Nature ارسال شده است.

محققان مدعی‌اند که تاخیر در پاکسازی ویروس از بدن به عنوان یکی از عوامل تاثیرگذار در پایداری نشانه‌های بیماری در مبتلایان به کرونای طولانی شناخته شده است. دانشمندان برای مطالعات خود از ۴۴ بیمار که در سال اول همه‌گیری بر اثر کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند نمونه‌برداری کردند. بررسی‌ها نشان داد که RNA پایدار سارس کوو ۲ در بخش‌های متعدد بدن حضور داشته است. این ویروس در مغز یک فرد فوت شده حتی ۲۳۰ روز پس از بروز علائم اولیه همچنان وجود داشته است.

ویروس کرونا

ویروس کرونا فقط به سیستم تنفسی محدود نمی‌شود

تحقیق NIH در مقایسه با سایر کالبدشکافی‌های جان باختگان کرونا جامع‌تر بود و معمولا به فاصله یک روز پس از مرگ بیمار انجام می‌گرفت. دانشمندان از تکنیک‌های مختلفی برای حفظ بافت‌ها و تعیین شمار ویروس‌ها استفاده کردند. آن‌ها همچنین به روش‌های مختلف ویروس را از بافت‌های گوناگون از جمله ریه، قلب، روده کوچک و غدد فوق کلیوی برداشتند و رشد دادند.

نویسندگان این مقاله می‌گویند: «نتایج ما نشان می‌دهد که اگرچه بیشترین بار سارس کوو ۲ در راه‌های تنفسی و ریه بوده، ولی ویروس خیلی زود می‌تواند تکثیر شود و سلول‌های کل بدن به ویژه مغز را آلوده کند.» این مطالعه داده‌هایی ارائه می‌کند که حامی یافته‌های مطالعات قبلی از جمله اثر ویروس کرونا بر مرگ سلول‌های ماهیچه قلب است.

«رینا مک‌اینتیری»، استاد دانشگاه «نیو ساوت ولز» سیدنی استرالیا که البته در این تحقیق حضور نداشته می‌گوید: «ما هنوز کاملا کرونا طولانی را درک نکرده‌ایم، ولی این تغییرات می‌تواند تداوم علائم را توضیح بدهد.» او معتقد است که این تحقیق باید هشداری در رابطه با بی‌توجهی پیرامون عفونت‌های گسترده در میان کودکان و بزرگسالان باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی