ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فناوری ایران

نگاهی به گزارش سالانه ایسمینار؛ از رشد صد برابری تا نقش مهم وبینارها در آموزش آنلاین کشور

ایسمینار، پلتفرم برگزاری سمینار و وبینار آنلاین است. آغاز همه‌گیری کرونا و شرایط نامساعد برای برگزاری سمینارها و کنفرانس‌های حضوری اهمیت استفاده از چنین پلتفرم‌هایی را چندین برابر کرد. بخش قابل توجهی از این اهمیت ...

شیدا ملکی
نوشته شده توسط شیدا ملکی | ۷ دی ۱۴۰۰ | ۱۵:۴۵

ایسمینار، پلتفرم برگزاری سمینار و وبینار آنلاین است. آغاز همه‌گیری کرونا و شرایط نامساعد برای برگزاری سمینارها و کنفرانس‌های حضوری اهمیت استفاده از چنین پلتفرم‌هایی را چندین برابر کرد. بخش قابل توجهی از این اهمیت هم حاصل نیاز به توسعه آموزش الکترونیکی یا E-learning در دنیای نوآورانه امروز و البته برگزاری جلسات و کلاس‌ها به صورت آنلاین است.

ایسمینار فعالیت خود را تقریبا از 7 سال قبل شروع کرده و به نظر می‌رسد از سال 1398 با همه‌گیری کرونا شناخته‌تر شد و کاربران بیشتری را به خود جذب کرد. البته ایسمینار تنها پلتفرم برگزاری وبینار در این چند سال نیست و با توجه به رقبا مسیر رو به رشدی را سپری کرده است.

حالا این پلتفرم اقدام به انتشار گزارش سالانه خود در سال 1399 کرده که نکات قابل توجه آن را بررسی می‌کنیم.

رشد 100 برابری تعداد کاربران

بر اساس گزارش سالانه این مجموعه، در سال 99 بیشتر از 2 و نیم میلیون نفر از سایت ایسمینار بازدید کردند و پرترافیک‌ترین روز سال برای سایت ایسمینار 13 آذر یا همان روز جشنواره سایبرماندی بود. این گزارش نشان می‌دهد که 13 آذر سال 1399 تقریبا 4 برابر شلوغ‌تر از روزهای دیگر سال بوده است.

علاوه بر شلوغ‌ترین روز کل سال این گزارش سالانه به تدوین نموداری نشان داده که روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه هم بیشترین جذابیت را برای حضور در وبینارها داشته است. دلیل این موضوع هم احتمالا برگزاری وبینارهای جذاب‌تر در این روزها یاترجیح بر استراحت کاربران در روزهای پایان هفته و شلوغی کاری در روزهای ابتدایی هفته است.

حضور قابل توجه کاربران در 13 آذر و در روز وبینار سایبرماندی، نشان‌دهنده اشتیاق و البته مهم‌تر از آن نیاز جامعه به استفاده از امکانات وبیناری است. ادامه این روند هم تاجایی پیش رفته که تا پایان سال 1399 جمعیت کاربران ایسمینار با رشد 100 برابر در پنج سال به 350 هزار نفر رسیده است.

در بخشی از این گزارش به پراکندگی جغرافیایی کاربرانی که از ایسمینار استفاده کرده‌اند نیز اشاره شده است. در این بخش تهران، البرز، زنجان، سمنان، قزوین، قم و استان مرکزی بیشترین تعداد کاربر را به خود اختصاص داده و این یعنی نزدیک به 25 درصد از کاربران ایسمینار در این استان‌ها بوده‌اند.

این پراکندگی در استان‌های دیگر نیز وجود دارد و از 9 تا 3 درصد تغییر داشته است. اما نکته قابل توجه در این آمار این است که استفاده از ایسمینار موقعیتی را فراهم کرده تا بر اساس آن کاربران در شهرهای متفاوت به وبینارهایی که پیش از این به صورت سمینار فیزیکی برگزار می‌شد، دسترسی پیدا کرده‌اند.

اهمیت استفاده از تکنولوژی و چگونگی مدیریت زندگی در دنیای امروز، با استفاده از امکاناتی که فناوری در اختیار جامعه قرار داده فقط با بررسی تعداد وبینارهای برگزار شده در این مدت هم قابل درک است. در واقع ایسمینار به عنوان یکی از پلتفرم‌های برگزارکننده وبینار در توسعه ارتباطات الکترونیکی در جامعه نقش‌آفرینی کرده است.

از مهارت‌های توسعه فردی تا مهاجرت

بخشی از جریان ارتباطات الکترونیکی، توسعه E-learning یا آموزش الکترونیکی است. این پلتفرم در بخشی از گزارش خود با بیان عنوان «مهارتکده ایسمینار» به ارائه آماری درباره حوزه‌هایی که در این پلتفرم وبینار برگزار کرده‌اند، پرداخته است.

توسعه فردی با سهم بیش از 19 درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص داده و مهارت‌های مربوط به مهاجرت سهم 93 صدم درصدی را در رتبه شانزدهم به دست آورده است. این جدول علاوه بر اینکه میزان تقاضای کاربران را به نمایش گذاشته، نمایشی از نیازهای جامعه در طول سال 1394 است.

وبینارهای حوزه استارتاپی و کارآفرینی در رتبه دوم قرار گرفته‌اند و بر این اساس می‌توان گفت، این موضوع یکی از ترندهای اساسی در سال1399 بوده است. از طرفی نگاهی به آمارهای قبلی درمورد میزان استخدام افراد در شرکت‌های مختلف نشان داده که بازاریابی یکی از پرطرفدارترین مشاغل چه برای کارفرما و چه برای کارجو است.

شاید همین موضوع و احساس نیاز جامعه به افزایش دانش و آگاهی در این حوزه منجر شده تا بازاریابی نیز از جمله مهارت‌هایی باشد که در مهارتکده ایسمینار مورد توجه قرار گرفته است. همچنین چالش‌های گسترده در حوزه‌های مالی افراد را علاقه‌مند به افزایش سواد و مالی و در نتیجه حضور در وبینارهای حوزه مالی و سرگرمی به عنوان چهارمین شاخص پرطرفداری مهارتکده ایسمینار کرده است.

بخشی از این گزارش به خوبی نشان می‌دهد که هرقدر یک بازار مالی بیشتر مورد توجه قرار گرفته، علاقه‌مندی به برگزاری و همچنین شرکت در این بازار مالی هم افزایش پیدا کرده است. این موضوع را در روزهایی که علاقه‌مندی به بازار بورس یا بیت‌کوین افزایش پیدا کرده هم به وضوح می‌توان شاهد بود.

وقتی درباره یادگیری صحبت می‌کنیم، بحث درباره یک سرمایه‌گذاری بلند مدت است که اتفاقا در جهان پر سرعت امروز بیشتر برای افراد قابل درک شده است. در حقیقت این آگاهی و دانش است که حتی موفقیت در یک بازار مالی سودآور را ممکن می‌کند؛ از همین رو است که افراد در سال 1399 هزینه قابل توجهی برای حضور در وبینارها پرداخت کرده‌اند.

هزینه برای یادگیری یا سرمایه‌گذاری بلندمدت

این روند تا جایی است که ایسمینار در گزارش سالانه خود اقدام به اعلام سه کاربری کرده که بیشترین میزان هزینه را در این پلتفرم کرده‌اند. بیشترین هزینه پرداخت شده هم بیش از 24 میلیون تومان برای حضور در چندین وبینار بوده است.

وبینار، انتخاب زنان برای رشد دانش است؟

حالا که تعداد کاربران ایسمینار با رشدی 100 برابری در پنج سال همراه بوده، نگاهی به جریان جنسیتی این رشد هم مهم است. گزارش سالانه ایسمینار این موضوع را در سال 1399 بررسی کرده و نتیجه آن بیانگر آن است که در سال 1399 مشارکت زنان افزایش قابل توجهی داشته است.

نسبت حضور کابران مرد و زن در سال‌های قبل 70 به 30 بوده اما در سال 99 این نسبت با رشد همراه بوده است. کاربران ایسمینار با تفکیک جنسیت زن و مرد 48 و 7 دهم درصد سهم زنان است و 51 و 3 دهم درصد هم سهم مردان.

البته این آمار درمورد اساتید با وجود رشد، همچنان به نفع مردان سنگینی می‌کند و 78 و 4 دهم درصد از اساتید مردان هستند و 21 و 6 دهم درصد از اساتید زنان هستند. همچنین جالب است که سهم مشارکت زنان و مردان در موضوعات مختلف هم متفاوت است.

مردان بر اساس آمار گزارش سالانه ایسمینار بیشتر علاقه‌مند به حضور در وبینارهای حوزه مالی‌ و سرمایه‌گذاری، فناوری، استارتاپی و کارآفرینی بوده‌اند و زنان وبینارهای روانشناسی، پزشکی، سلامت و البته زبان‌های خارجی را ترجیح داده‌اند.

مدرسان مرد هم بیشتر در حوزه‌های مالی و سرمایه‌گذاری، فنی و مهندسی و کارافرینی حاضر شده اند و مدسان زن بیشتر در حوزه‌های روانشناسی، هنری، پزشکی و سلامت حضور دارند. این موضوع خود بیانگر حضور بیشتر مردان در حوزه‌های نوین‌تر یا حتی به گمان جامعه با پیش‌فرض مردانه است.

به نظر می‌رسد همچنان حضور زنان در جریان نوآوری و فناوری خیلی جدی گرفته نشده و یا حتی فضای کافی برای حضور به آنها داده نشده است. سرمایه‌ گذاران به دلیل قدرت اقتصادی مردان اغلب به این گروه حنسی تعلق دارند و زنان امکان و شرایط حضور در این حوزه‌ها را پیدا نکرده اند.

وبینارهای رایگان و ثبت‌نامی

کاربران برای حضور در همه وبینارهایی که برگزار می‌شوند، نیازمند ثبت‌نام و پرداخت هزینه نیستند. برخی از این وبینارها به طور کاملا رایگان برگزار می‌شوند و برخی هم به برای حضور نیازمند ثبت‌نام و پرداخت هزینه هستند. طبیعتا حضور کاربران در هر دو نوع برگزاری قابل بررسی است.

وبینارهای رایگان در حوزه‌های بازاریابی، استارتاپی و کارآفرینی، مالی و سرمایه‌گذاری و مهاجرت بیشترین میزان ثبت‌نام را به خود اختصاص داده‌اند و وبینارهای غیر رایگان هم در حوزه‌های سینما، پزشکی و سلامت و تحصیلی بیشترین میزان ثبت‌نام را داشته‌اند.

توسعه آموزش الکترونیکی با بازوی وبینار

گزارش سالانه ایسمینار علاوه بر آمار و اطلاعاتی که درباره میزان رشد این شرکت نشان می‌دهد، بیانگر رشد E-learning و افزون بر آن علاقه جامعه به استفاده از امکانات این حوزه است. تفکیک به دست آوردن فضا توسط زنان و مردان و همچنین به نمایش گذاشتن حوزه‌هایی که بیشتر مورد علاقه و توجه جامعه است، از جذاب‌ترین بخش‌های این گزارش سالانه به نظر می‌رسد.

برای مطالعه جزئیات بیشتر گزارش سالانه ایسمینار هم می‌توانید از اینجا وارد شوید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی