ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

مقایسه فنی و قیمت سایپا آریا با ام وی ام x22 پرو و جک S3
خودرو

مقایسه سایپا آریا با ام وی ام x22 پرو و جک S3؛ رقابت هاچ‌بک کراس‌های +۶۰۰ میلیونی

کراس اوورها در دنیای امروز بسیار پرطرفدار شده‌ و کم‌کم میدان را برای سدان‌ها و هاچبک‌ها تنگ و تنگ‌تر کرده‌اند. خودروسازان ایرانی هم به‌منظور آنکه از قافیه عقب نمانند، پاشنه کفش‌های خود را بالا کشیده، ...

حسین باباپور
نوشته شده توسط حسین باباپور | ۷ دی ۱۴۰۰ | ۲۰:۳۰

کراس اوورها در دنیای امروز بسیار پرطرفدار شده‌ و کم‌کم میدان را برای سدان‌ها و هاچبک‌ها تنگ و تنگ‌تر کرده‌اند. خودروسازان ایرانی هم به‌منظور آنکه از قافیه عقب نمانند، پاشنه کفش‌های خود را بالا کشیده، آستین‌ها را بالا زده و به کمک صنعتگرانی از چین و ماچین، مشغول ساخت مدل‌های متنوع کراس اوور شده‌اند. این خودروها بیشتر به صورت مونتاژ داخل به بازار عرضه می‌شوند اما نمونه‌هایی مثل سایپا آریا هم به‌عنوان خودرو ملی در اختیار مشتریان قرار خواهند گرفت. در این مطلب سه کراس اوور کوچک بازار یعنی سایپا آریا، ام وی ام x22 پرو و جک s3 را مقابل هم قرار داده و زیروبم آن‌ها را روی دایره ریخته‌ایم. پس اگر می‌خواهید بدانید کدام‌یک از این سه مدل در زمینه‌های مختلف نسبت به حریفان خود برتر هستند، مثل همیشه با دیجیاتو همراه باشید.

مقایسه سایپا آریا
سایپا آریا به عنوان نسخه هاچ بک سایپا شاهین عرضه خواهد شد

مقایسه سایپا آریا با ام وی ام x22 پرو و جک s3 از دید طراحی

وقتی که این سه کراس اوور کوچک را کنار هم قرار می‌دهیم، ویژگی‌های ظاهری متفاوتی در هر یک از آنها مشاهده می‌کنیم. به‌عنوان مثال چهره ام وی ام x22 پرو حالتی فانتزی و اصطلاحا رباتیک دارد؛ آریا برخلاف دیگر تولیدات سایپا، استایلی موقر و نسبتا مجلل به خود گرفته است و جک s3 هم طبق معمول، همچنان کت‌وشلوار پدربزرگش را به تن دارد و استایلش خیلی دل‌چسب به نظر نمی‌رسد.

جک s3

به طور کل می‌شود گفت که ظاهر سایپا آریا از بسیاری جهات نسبت به دو حریف چینی گیراتر است و خوشبختانه از جهت طراحی بدنه، این محصول ایرانی برتری فاحشی بر رقبای چینی خود دارد؛ هرچند باید تاکید کرد که ایکس ۲۲ پرو در نمای جلو بیشتر با ترند طراحی سال ۲۰۲۱ همخوانی دارد ولی از عدم هماهنگی در نمای عقب رنج می برد.

مقایسه سایپا آریا

اما در طراحی کابین، سایپا آریا نسبت به دو حرف دیگر ضعیف‌تر ظاهر شده است. کابین ام وی ام x22 پرو هماهنگی بیشتری با سلیقه‌های امروزی دارد و جک s3 هم میانه‌روی را در این مورد سرلوحه کار خود قرار داده است.

جک s3

این درحالیست که طراحی و جنس داشبورد سایپا آریا به هیچ عنوان چنگی به دل نمیزند و به نوعی کاربر را از خریداری یک خودرو داخلی دلسرد می کند.

جک s3

 به دلیل فاصله محوری بزرگتر و البته یکسان در دو مدل آریا و جک s3، فضای پای سرنشینان در این دو مدل نسبت به محصول مدیران خودرو بیشتر خواهد بود. در عوض x22 پرو از لحاظ کیفیت مونتاژ و همچنین جنس متریال وضعیت بهتری نسبت به جک s3 و آریا دارد.

ام وی ام x22 پرو

بین این دو مدل نیز محصول کرمان موتور از لحاظ جنس مواد به کار رفته در کابین، نسبت به کراس اوور سایپا بهتر ظاهر شده است.بنابراین در نمای داخلی بی شک و تردید ایکس ۲۲ پرو برنده میدان است و در نمای خارجی نیز خریداران باید بین ایکس ۲۲ پرو و سایپا آریا تصمیم گیری نمایند.

مقایسه موتور و مشخصات فنی سایپا آریا با ام وی ام x22 پرو و جک s3

در اینجا شاهد هستیم که دو پیشرانه‌ نسبتا سرحال توربوشارژ برای یک موتور تنفس طبیعی ۱.۶ لیتری شاخ‌وشانه می‌کشند و رجز می‌خوانند، اما هنگام عمل میدان را مثل پهلوان پنبه‌ها برای رقیب اتمسفریک خود خالی می‌کنند.

جک s3 به یک موتور ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی به قدرت ۱۰۷ اسب بخار و گشتاور ۱۵۵ نیوتن متر به همراه گیربکس سی وی تی مجهز است. ماحصل همکاری این موتور و گیربکس به شتاب صفر تا صد بالای ۱۳.۵ تا ۱۴ ثانیه ختم می‌شود که از عملکرد دو رقیب دیگر با پیشرانه‌های توربوشارژ مقداری سریع‌تر است.

موتور جک s3

 ام وی ام ایکس ۲۲ پرو هم موتور توربوشارژ ۱ لیتری ۳ سیلندر خود را به گیربکس سی وی تی ۹ سرعته پیچ کرده و توانی برابر با ۱۰۲ اسب بخار به علاوه ۱۵۰ نیوتن متر گشتاور را از طریق آن به چرخ‌های جلو و سطح جاده منتقل می‌کند.

ام وی ام x22 پرو

سایپا آریا نیز که از لحاظ فنی اشتراک کامل با شاهین دارد، پرقدرت‌ترین موتور را در این جمع به خود اختصاص داده است. موتور توربوشارژ ۸ سوپاپ m15tc سایپا حدود ۱۱۰ اسب بخار قدرت و ۱۷۸ نیوتن متر گشتاور را از دل تسمه و مخروطی‌های گیربکس سی وی تی عبور داده و تحویل محورهای چرخ جلو می‌دهد تا سایپا آریا نیز بتواند همچون ام وی ام ایکس ۲۲ پرو شتابی تقریبا بیش از ۱۵ تا ۱۶ ثانیه در فرایند سرعت‌گیری صفر تا صد ارائه دهد. 

سایپا آریا

بنابراین از لحاظ چابکی، جک اس3 اندکی نسبت به دو رقیب دیگر خود برتر است. البته درمجموع باید بگوییم که اصلا روی شتابگیری این سه مدل حساب ویژه باز نکنید و دنبال کورس گذاشتن و جوانی کردن با آنها نباشید. خیلی متین و با آرامش کامل پشت فرمان بنشیند، مسیرتان را طی کنید و سربه‌سر خودروهای دیگر نگذارید. فقط همین.

در جدول زیر جزئیات مشخصات فنی سه کراس اوور موردنظر را به صورت مدون ارائه کرده‌ایم.

نام خودروسایپا آریاام وی ام x22 پروجک s3
نوع موتورچهار سیلندر توربو/1.5 لیترسه سیلندر توربو/ یک لیترچهار سیلندر تنفس طبیعی/1.6 لیتر
گیربکساتومات cvtاتومات cvt با 9 دنده مصنوعیاتوماتیک cvt
توان110 اسب بخار/ 178 نیوتن متر102 اسب بخار/ 150 نیوتن متر107 اسب بخار/ 155 نیوتن متر
شتاب15-16 ثانیه15-16 ثانیه13.5 – 14 ثانیه
بیشترین سرعت170 کیلومتر بر ساعت172 کیلومتر بر ساعت175 کیلومتر بر ساعت
مصرف سوختحدود 7.5 لیتر در 100 کیلومترحدود 6.5 لیتر در 100 کیلومتر7.6 لیتر در 100 کیلومتر

در نهایت آنچه باعث برنده شدن جک اس ۳ در این بخش از مقایسه می شود، عدم برخورداری از توربوچارجر و سازگاری بیشتر پیشرانه آن با بنزین معمولی موجود در کشور است.

[digivideo]
[/digivideo]

تجربه رانندگی با سایپا آریا و دو حریف دیگر آن

از آنجا که موتور و گیربکس این سه خودرو تقریبا در یک سطح از پرفورمنس قرار دارند، بنابراین از لحاظ فاکتورهای دینامیکی همچون شتاب و چالاکی، تجربه نسبتا مشابه برای کاربران این خودروها رقم خواهد خورد. البته همان‌طور که در بخش مشخصات فنی اشاره کردیم، در این میان جک اس ۳ می‌تواند اندکی چابک‌تر ظاهر شود. به دلیل استفاده از گیربکس سی وی تی در این سه خودرو، روی شتاب اولیه نیز نباید خیلی حساب باز کرد و شروع به حرکت آنها با آرامش نسبی همراه است.

سایپا آریا

البته گیربکس ۹ سرعته جدید ایکس ۲۲ پرو که با محصولاتی مثل چری آریزو ۶ مشترک است، از این جهت عملکرد دقیق‌تری داشته، در شتابگیری اولیه کارآمدتر ظاهر شده و باعث کاستن از مصرف سوخت نیز می شود.سطح تسلط راننده روی سطح جاده برای کاربر هر سه این خودروها متعادل و قابل قبول است اما از نظر اصول ارگونومیک به نظر می‌رسد که فضای داخل x22 پرو تطابق بیشتری با استانداردهای روز داشته باشد.

هنگامی که روی جاده‌های ناهموار رانندگی می‌کنید، ناخودآگاه به یاد سازنده سیستم تعلیق ام وی ام x22 خواهید افتاد و احتمالا ناسزایی مودبانه نثار اموات ایشان خواهید کرد؛ چراکه سیستم فنربندی این خودرو به‌منظور ارتقای میزان پایداری و تعادل، به‌ویژه در عبور از مسیرهای پیچ‌درپیچ، کمی خشک و اسپرت تنظیم شده است و این مسئله باعث می‌شود که کوبش‌های محسوسی به بدن سرنشینان این ماشین چینی انتقال یابد. 

ام وی ام x22 پرو

اما وقتی در جک s3 می‌نشینید، رحمتی نثار روح پدر و مادر سازنده سیستم تعلیق آن می‌کنید و از سواری نسبتا نرم‌تر این خودرو لذت بیشتری می‌برید. سایپا آریا هم از این جهت در حد بینابین عمل می‌کند و می‌شود گفت کیفیت سواری تقریبا نرم با ته‌مایه اسپرت را به شما ارائه خواهد داد.

مقایسه سایپا آریا با جک s3

در مورد قدرت ترمزها نیز باید بدانید که ایکس ۲۲ پرو مسافتی حدود ۴۴ متر نیاز دارد تا از سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت به حالت توقف کامل برسد. این رقم برای خودرویی نسبتا اقتصادی در بازار ایران کاملا قابل قبول و مناسب خواهد بود. سایپا آریا و جکs3 هم از این لحاظ عملکردی تقریبا اطمینان‌بخش دارند و در مسافرت‌های روزمره و به‌ویژه در سرعت‌های مطمئنه، نکته منفی قابل ذکری از بابت قدرت ترمزهای آنها وجود نخواهد داشت.

هرچند براساس تست های انجام شده پیش بینی می شود که ترمزهای سایپا آریا از ایکس ۲۲ پرو ضعیف تر بوده و در حدود ۳ الی ۴ متر دیرتر از رقیب چینی قادر به توقف خودرو باشند.تفاوت دیگر به احتمال وجود سامانه کنترل پایداری ESP مربوط می شود که امید می رود در سایپا آریا نصب شود. اما فارغ از امیدواری، این سامانه در ایکس ۲۲ پرو وجود دارد و عملکرد قابل قبولی را نیز ارائه می‌دهد.

مقایسه قیمت و شرایط بازار سایپا آریا در برابر دو حریف چینی

در کل نمی‌شود گفت کدام‌یک از این سه خودرو به طور دقیق نسبت به دیگران برتر است و برنده بلامنازع مقایسه سایپا آریا، ام وی ام x22 پرو و جک s3 محسوب می‌شود. به‌عنوان مثال جک s3 گرچه ظاهر زیبایی ندارد اما از برتری‌های مثل عملکرد کمی پرشتاب‌تر، استهلاک پایین‌تر و عدم حساسیت موتور به بنزین معمولی سود می‌برد. 

مقایسه جک s3
جک اس ۳ در زمره کم حاشیه ترین کراس ا

در سوی دیگر ایکس ۲۲ پرو از لحاظ طراحی کابین و نمای بیرونی، تطابق بیشتری با سلیقه مشتریان مدرن‌پسند دارد و مصرف سوخت آن هم پایین است اما در عوض نیاز به استفاده بیشتر از بنزین سوپر خواهد داشت. 

محصول کراس اوور سایپا یعنی آریا هم دست برتر را در قسمت طراحی بیرونی دارد و به دلیل سابقه بد شاهین در زمینه کیفیت فنی، انتخاب نسبتا پر ریسکی به نظر می رسد. چرا که موتور هشت سوپاپ توربوشارژ این ماشین ایرانی تقریبا استهلاک بیشتری نسبت به دو حرف دیگر دارد و احتمال خرابی زودتر از موعد آن در مقایسه با موتور سایر حریفان حاضر در این رقابت، چندان دور از انتظار نخواهد بود.

مقایسه ام وی ام x22 پرو
ام وای ام ایکس ۲۲ پرو در حدود یکصد میلیون تومان از مدل قبلی از فیس لیفت گران تر است

در نهایت شاید باید منتظر قیمت‌گذاری این سه خودرو در زمان ورود آریا به بازار ماند، اما آنطور که از شواهد مشخص است، آریا در نسخه اتوماتیک احتمالا حدود یکصد میلیون تومان از شاهین دنده دستی فعلی گران‌قیمت‌تر خواهد بود و از این رو هیچ بعید نیست که شاهد عرضه این خودرو با قیمتی در محدوده ۵۰۰ میلیون تومان باشیم که احتمالا در بازار آزاد نیز قیمت این محصول به بیش از ۶۰۰ میلیون تومان خواهد رسید. 

مقایسه سایپا آریا
سایپا آریا در سال ۱۴۰۱ به بازار عرضه خواهد شد

این درحالیست که جک s3 در شرایط فعلی در بازار آزاد در حدود ۶۵۰ میلیون تومان قیمت دارد و ایکس ۲۲ پرو نیز با قیمت ۶۸۰ میلیون تومانی عرضه می شود که مسلما انتخاب به صرفهای در قیاس با رقبای خود نیست. از این رو شاید بد نباشد که خریداران این سگمنت نیم نگاهی نیز به خودروهایی مثل چانگان CS35 و رنو ساندرو استپ وی داشته باشند که شاید از برخی جهات انتخاب‌هایی منطقی‌تر در قیاس با سه خودرو نامبرده تلقی شوند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Amour
    Amour | ۸ دی ۱۴۰۰

    خودرو سایپا آریا به اصطلاح ملی! فیس لیفت برلیانس ۲۲۰ هاچ بکه ...

مطالب پیشنهادی