ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

استارتاپ استودیو کنترل تک
فناوری ایران

گردشی در استارتاپ استودیو کنترل تک: فیروزه‌ای برای انواع کسب و کارهای نوپا

استارتاپ استودیو کنترل تک توسط تیم فیروزه آفریده شده و از آن دسته مراکز هدایت‌گر استارتاپی است که در آن همه چیز به یکدیگر وصل است. هسته اصلی این استارتاپ استودیو تمامی کسب و کارهای ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۹ دی ۱۴۰۰ | ۱۸:۰۰

استارتاپ استودیو کنترل تک توسط تیم فیروزه آفریده شده و از آن دسته مراکز هدایت‌گر استارتاپی است که در آن همه چیز به یکدیگر وصل است. هسته اصلی این استارتاپ استودیو تمامی کسب و کارهای نوپایی که در آن شکل گرفته را به یکدیگر ارتباط می‌دهد و تیم‌ها با کمک کنترل تک مسیر رشد خود را طی می‌کنند.

کنترل تک روی حوزه خاصی تمرکز ندارد و کسب و کارهایی که در آن حضور دارند از نظر مضمون کار چندان به همدیگر ربط ندارند. تنوع زیادی در فضای کاری کسب و کارها به چشم می‌خورد و با وجود این حجم از تنوع تیم‌ها، همگی توانستند در کنار هم زیر نظر مدیریت کنترل تک رشد کنند.

«ابرا گوهری» که مدیریت کنترل تک را برعهده دارد، این تنوع تیم‌ها در استارتاپ استودیو را موضوعی چالش برانگیز اما جذاب می‌داند و باور دارد که این موضوع باعث شده تا آنها بتوانند در زمینه‌های مختلف و نه فقط یک حوزه، با مشکلات آشنا شوند و برای آن راه حل بیافرینند. گوهری که سالیان سال در خارج کشور فعالیت داشته و هنوز هم ارتباط خوبی با فعالین حوزه فناوری در مرزهای خارج ایران دارد، معتقد است که تیم‌های ایرانی باید به فعالیت فراتر از مرزهای داخل کشور فکر کنند و روزنه این قبیل همکاری‌ها را با وجود تمام مشکلات، هنوز پر از روشنایی می‌بیند.

استارتاپ استودیو کنترل تک

او زمانی که در خارج ایران هم فعالیت می‌کرده بازار داخل کشور را به خوبی می‌شناخته و خیلی دوست دارد که بازار ایران را به بازار جهانی متصل کند.

زمانی که برجام امضا شده بود قصد داشته تا فعالیت‌های زیادی در ایران انجام دهد و به واسطه فعالیت‌هایش در کشورهای اسکاندیناوی و آلمان قرار بود اتفاقات خوبی رقم بخورد و گستره این وقایع به تیم‌های فین تکی و حتی صنایعی مثل نساجی رسیده بود اما به خاطر فشار دوباره تحریم‌ها و پاره شدن برجام، تمام این فعالیت‌ها منحل شد. او اما از ایران نرفته چرا که هنوز باور دارد می‌توان اتصالی ایجاد کرد و باید برای این کار تلاش کرد. خودش می‌گوید: « برای من فرقی نمی‌کند که اینجا باشم یا بیرون از ایران کار کنم، به دلیل اینکه ظرفیت‌های کسب‌وکاری زیادی در ایران دیدم تصورم بر این بود که اگر شما با ناامیدی موضوعی را رها کنید، قطعا انگیزه‌های‌تان را از دست خواهید داد و من دوست داشتم زمانی این اتفاق افتد که توانسته باشم ظرفیت‌هایی را بیدار کرده باشم. فکر می‌کنم در سال ۱۴۰۰ قدم‌های اولیه برای اثرگذاری بهتر در آینده به‌واسطه کنترل‌تک ایجاد شده است.»

استارتاپ استودیو کنترل تک

با گوهری در دفتر کنترل تک قرار مصاحبه گذاشتیم با مردی روبرو شدم که انگار فعالیت در کشوری با مردم سرسختی چون آلمان روی او هم تاثیر گذاشته بود و روحیه سرسخت و جنگ‌طلبی در برابر مشکلات داشت. با او از کنترل تک و مسیر کاری خودش و البته آینده این استارتاپ استودیو به گفتگو نشستم.

آرش پارساپور- دیجیاتو: کنترل تک از کجا سردرآورده و چه شد که گروه فیروزه تصمیم گرفت یک استارتاپ استودیو راه اندازی کند؟

ابرا گوهری - مدیرعامل کنترل تک: استارتاپ استودیو کنترل‌تک در سال ۹۶ با دیدگاه و نظر آقای رامین ربیعی، مدیرعامل گروه مالی فیروزه که سال‌ها در حوزه استارتاپی فعالیت کرده بودند، راه‌اندازی شد. در آن زمان گروه فیروزه از سرمایه‌گذاران اولیه این مرکز بود تا فعالیت‌های گروه در اکوسیستم استارتاپی در ادامه سرمایه‌گذاری‌های پیشین خود ادامه پیدا کند.

اولین استارتاپی هم که در اینجا شکل گرفت تیم سه‌سوت‌جابز بود که الان با نام بانی‌کار شناخته می‌شود. در این سال‌ها ایده تولید چند استارتاپ در هر سال بوده و خروجی‌های خوبی هم در زمینه‌های مختلف داشتیم. در کنترل‌تک همواره کار سنجش و بررسی ایده‌های مختلف و بنچ مارک آن‌ها در دستور کار قرار داشته و پتانسیل‌های آنها شناسایی شد تا با ابزارها و سرمایه‌های موجود، خروجی‌های ارزشمندی از دل کنترل‌تک تولید شود.

در واقع می‌خواهم بگویم در کنترل‌تک هیچ محدودیت صنعتی و موضوعی وجود ندارد. برای مثال دومین استارتاپی که در کنترل‌تک شکل گرفت، یک سایت حراجی و تخفیف آنلاین بود که هیچ ربطی به حوزه قبلی نداشت.

پس برخلاف اکثر استارتاپ استودیوها شما تمرکز خاصی روی یک حوزه مشخص ندارید؟

نه، دیدگاه ما بازتر است. درست می‌فرمایید و در دنیا اصولا استارتاپ استودیوها سعی می‌کنند در یک حوزه متمرکز شوند. این در حالی است که کنترل‌تک به دلیل علاقه به حضور در صنایع مختلف، این روش جدیدتر را انتخاب کرده است. سومین استارتاپ کنترل‌تک استودیو بازی سازی کاریزما است که حتی یک بازی موفق را با نام و نشان داخلی و خارجی دارد و پس از آن نیز تیم‌های مختلفی حضور داشته‌اند؛ از تیم فروش آنلاین مایحتاج تازه صنعت هورِکا گرفته تا تبلیغات و بازاریابی. رسالت ما این است که هر سال چند استارتاپ را تولید کنیم.

چرا فیروزه استارتاپ استودیو راه‌اندازی کرد؟ آیا از اول برنامه استارتاپ استودیو بود؟ چون به هر حال ایجاد شتابدهنده در ایران مرسوم‌تر است.

پاسخ: در گروه فیروزه تجربه سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه برای استارتاپ‌ها وجود داشته و آموخته‌هایی دراین سال‌ها شکل گرفته است. در کنار این، پیش از کنترل‌تک نیز شتابدهنده‌هایی بودند و هستند ولی آن قسمت بازار که بتوان بر اساس رویکرد و تفکر و خواسته خود، استارتاپی را شکل داد، بیشتر در فرمت یک استودیو می‌توانست شکل بگیرد. علاوه بر آن در دنیا درباره عملکرد و شیوه کار استودیوها هیچ چارچوب ویژه و خاصی وجود ندارد. همین نداشتن یک چارچوب ثابت در استودیوها، مورد توجه گروه فیروزه قرار گرفته و تصمیم گرفتند تا مدلی همچون استارتاپ استودیو را انتخاب کنند.

استارتاپ استودیو کنترل تک

نقش فیروزه در این مجموعه چیست؟ آیا فقط سهام دار است با کمک دیگری هم می‌کند؟

پاسخ: گروه فیروزه هم سهام‌دار است و هم اینکه به عنوان هیئت مدیره کنترل‌تک حضور دارد؛ همچنین نمایندگانی از شرکت در جلسات هفتگی استارتاپ‌ها شرکت می‌کنند و این یعنی علاوه بر کمک مالی شرکت، کمک فکری و دانش را نیز به استارتاپ‌ها تزریق می‌کند.

به هر حال افراد با تجربه‌ای در گروه هستند که شناخت کافی از بازارهای مالی و تکنولوژی داخلی و خارجی دارند؛ همین موضوع باعث شده تا فکرها و تجربه‌های مختلف در کنار هم قرار بگیرند و خروجی‌های خوبی را از شاهد باشیم. از طرفی در گروه فیروزه نسبت به موضوع کارآفرینی خیلی دغدغه وجود دارد و همین امر باعث شده تا کنترل‌تک همچنان به مسیر خود ادامه دهد.

به نظر می‌رسد فیروزه سعی دارد چراغ خاموش و به دور از هیاهو حرکت کند. فیروزه در سرمایه‌گذاری هم در حوزه‌های خیلی متفاوت و گسترده‌ای سرمایه‌گذاری می‌کند، این موضوع در کنترل تک هم وجود دارد. آیا این روند برای پیدا کردن بهترین صنعت سرمایه‌گذاری است یا دلیل دیگری دارد؟

پاسخ: شما در زمانی موفق و خوش شانس خواهید بود که تعداد فرصت‌های موفقیت‌آمیز خود را بیشتر کنید. از همین رو طبیعی است که محدود شدن روی یک صنعت شانس موفقیت هر کسب‌وکاری را کم می‌کند. البته درست است که تمرکز کیفیت می‌آورد اما از طرفی تمرکز در یک بازار یا صنعت، شانس‌های موفقیت موجود در دیگر حوزه‌ها را از بین خواهد برد.

استارتاپ استودیو کنترل تک

شما از کی در این مجموعه فعالیت دارید؟

من سال ۹۹ با گروه فیروزه آشنا شدم و پس از چندین جلسه و طرح پیشنهادات و دیدگاه‌های طرفین، مشخص شد که هر دو طرف در چارچوب‌های کلی هم نظر و هم‌فکر هستند و سرانجام از اسفند ۹۹ به عنوان مدیرعامل و سکان‌دار، وارد استارتاپ استودیو کنترل‌تک شدم.

ما هم‌اکنون در کنترل‌تک روی ساختار جدیدی کار می‌کنیم تا پس تکمیل و تایید شدن، بتوانیم تیم‌های جدیدی نیز به مجموعه اضافه کنیم. برنامه جدید ما یک دیدگاه ۵ ساله خواهد بود و تلاش می‌کنیم تا ساختار آن را بهبود دهیم.

من در کشورهای اسکاندیناوی و آلمان فعالیت‌های قابل توجهی داشتم و شبکه خوبی را بین ایران و فعالین این منطقه ساختم و اتفاق‌های مهمی از صنایع فین‌تک تا چوب و نساجی در حال شکل‌گیری بود که متاسفانه به خاطر فشارهای تحریم‌ها، بسیاری از آنها نقش بر آب شد. هرچند باور دارم هنوز هم می‌توان به فکر این همکاری‌های جهانی بود.

با وجود سیاست های دولت جدید چنین پیش بینی دارید؟

پاسخ : بله من هنوز هم روزنه‌هایی را میبینم!

با توجه به این ارتباطات جهانی که داشتید، به صادرات محصول تیم‌هایتان هم فکر کردید؟

یکی از برنامه‌هایی که ما در کنترل‌تک دنبال می‌کنیم، توسعه فرایند صادرات نرم‌افزار و دانش به بازارهای جهانی است. البته نباید این موضوع را فراموش کنیم که بازار ایران با خارج تفاوت‌های زیادی دارد و کسب‌وکارهای ایرانی نیاز به حمایت و منتورینگ تا با بازار خارج از ایران آشنا شوند.

متاسفانه ما همیشه صبر می‌کنیم تا بن‌بست‌ها و مشکلات ایجاد شوند و بعد به دنبال راهکار و راه‌حل هستیم. در این مدت به ‌دلایل مختلف موج‌های مختلفی از مهاجرت راه افتاده است اما این در حالی بود که این روند ناشناخته بوده و عده‌ای فرصت طلب هم از این عدم آگاهی سو استفاده کردند.

رویکرد من در حوزه استارتاپ‌ها این است که باید بتوانیم پلتفرم‌های مختلف داشته باشیم و سبدهای مختلف را مدیریت کنیم. برای مثال ما در کنترل‌تک هم بر اساس خلق ارزش و ارزش‌آفرینی استارتاپ‌ها مشغول به کار هستیم.

استارتاپ استودیو کنترل تک

تصور شما از همکاری با کشورهای منطقه بیشتر است و یا بیشتر به صادرات محصول به کشورهای اروپایی فکر می کنید. با توجه به سیاست‌های دولت جدید این کار پیچیده نیست؟

پاسخ: باید سازوکار مناسب را پیدا کرد. اگر سازوکار را پیدا نکنیم این کار نشدنی خواهد بود. مسئله اصلی این است که ابتدا جوانان کاربلد ایرانی را باور کنیم و این احساس باور را نیز به آن‌ها منتقل کنیم. فکر همه در حال حاضر این است که زبان بخوانم و از کشور بروم. راحت‌ترین راه این است که برویم اما واقعیت این است در همه کسب‌وکارها اصل تجارت این است که یکسری دانش آن طرف مرز است که باید به ایران بیاوریم و یکسری دانش که باید از ایران صادر کنیم.

این کار خیلی سخت نیست. اما شناخت بازارها و ارتباط‌سازی در سطح بین المللی مهم است. آنچه اهمیت دارد اعتماد‌سازی در کنار ارتباط‌سازی است.

یعنی شما هم معتقدید که حالا زمان کار مضاعف در ایران است و هم اینکه زمان صادرات استارتاپ‌ها  و ایده‌ها است؟

پاسخ: بله. اگر حالا این کار را انجام ندهیم پس چه زمانی قرار است انجام دهیم. بازار اشباع شده و باید وجه دیگری از آن را پیدا کرد. باید فکر کرد و زمان گذاشت و در طوفان‌های فکری به نتیجه‌های جدید رسید، عجله و سطحی‌‌نگری باعث رسیدن به ایده‌های ناپایدار‌‌‌ خواهد شد، وقتی نشانه‌ها را می‌بینیم باید به آن‌ها توجه کنیم.

به نظر شما عدم اتصال به کشورهای خارجی و کم بودن ارتباط روی کم شدن خروجی استارتاپ استودیوها اثر داشته است؟

پاسخ: علاوه بر اینکه خروجی‌ها کمترشده، باید بگویم حتی سرمایه‌گذاری داخلی هم به دلیل ریسک‌هایی که بیشتر و بیشتر شده کاهش یافته است. در حال حاضر به دلیل ریسک‌های موجود حتی تعداد آن‌هایی که تصور می‌کردند سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌ها کمک به اکوسیستم خواهد بود و همچنین از آن سرمایه‌گذاری ذینفع خواهند شد، نیز کاهش پیدا کرده.

خب قطعا اگر فقط با دید سرمایه‌گذاری به این موضوع نگاه کنید این روزها این حوزه در کوتاه مدت سودآور نیست. همین موضوع باعث شده تا سرمایه‌گذار بگوید چرا باید ریسک را بپذیرم وقتی در دیگر بازارها امکان سود‌آوری بیشتری وجود دارد؟

این دید از یک طرف رشد استارتاپی را کاهش داده و از طرفی دیگر متعاقد کردن سرمایه‌گذار سنتی و تشویق آنها برای ورود به بازار کارآفرینی کار ساده‌ای نیست. در ادامه قطع ارتباط با سرمایه‌گذاران خارج از ایران نیز این فرایند را سخت‌تر کرده است. باوجود همه این سختی‌ها اگر کسی در همین دوران سرمایه‌گذاری مناسب و هوشمندانه‌ای در این حوزه انجام دهد، ممکن است باتوجه به کمبود ورود دیگران، شانس موفقیت او چندین برابر شود، قطعا بعد از بهبود روابط بین‌المللی و شرایط بهتر، شاید کمی دیر باشد و قطعا پیشروها برد بیشتری خواهند داشت.

برگردیم به خود کنترل‌تک که یک استارتاپ استودیو است، که یک مفهوم نسبتا جدیدتر از شتابدهنده در ایران است، اصولا تفاوت استارتاپ استودیو و شتابدهنده را در چه می‌بینید؟

پاسخ: همان‌طور که پیش‌تر گفته شد استارتاپ استودیوها دقیقا از همان مراحل اولیه و در پرریسک‌ترین زمان کنار استارتاپ حضور داشته و پابه‌پای آن کسب‌وکار پیش می‌رود. این بزرگترین تفاوت استارتاپ استودیو با شتابدهنده است؛ به‌نوعی استارتاپ استودیو فرایندهای بازارسنجی و خلق مدل‌های جدید را انجام داده و پس از ارزیابی‌های متعدد، برای ایده نهایی به‌دنبال تیم و بنیان‌گذار می‌روند. این کار شانس موفقیت استارتاپ را بیشتر می‌کند.

یک استارتاپ استودیو با شناسایی درست نیازهای بازار، کسب‌وکار نوآورانه‌ای را پرورش می‌دهد و به‌نوعی پیشرو نسل بعدی اکوسیستم کارآفرینی در جهان نامیده می‌شود. همچنین خبری از پایان چرخه شتابدهی در استارتاپ استودیو نیست و استارتاپ‌ها باید پس از گذشت مراحل اولیه و ورود به بازار، با جذب سرمایه مورد نیاز از این مرکز خارج شده و به مسیر خود ادامه دهند.

در این مسیر نیز حمایت‌ها و کمک‌های استودیو همراه همیشگی تیم‌ها بوده و حتی پروسه جذب سرمایه و خروج نیز توسط یا با همکاری استارتاپ استودیو انجام خواهد شد.

استارتاپ استودیو کنترل تک

در واقع استودیو جزء سهامداران تیم‌های استارتاپی هم می‌شود؟

پاسخ: بله در واقع سهام‌دار عمده‌شان خود استودیو است، و حتی گاهی مالکیت ۱۰۰ درصد سهام در اختیار استارتاپ در شروع کار خواهد بود.

به نظر شما اکوسیستم ما در ایران بیشتر به شتابدهنده نیاز دارد یا استودیو؟

پاسخ: در دنیا رتبه موفقیت استودیوها بیشتر از شتابدهنده‌ها است که شاید به‌خاطر مدل کاری شتابدهنده‌هاست که درآن رقابت زیادی وجود دارد و بازارها تقریبا اشباع شده و درصد موفقیت خیلی از شتابدهنده‌ها را پایین آورده است. بدون شک به علت اینکه استودیو صاحب سهم بیشتری از استارتاپ است، فکر، تمرکز و زمان بیشتری را صرف آن ایده می‌کند، و قطعا شانس موفقیت کسب‌وکاری که متمرکز است بیشتر بوده و به مراتب میزان موفقیت آن افزایش پیدا خواهد کرد، ازینرو درصد موفقیت استودیو نیز به همان نسبت بالا خواهد رفت.

در ایران هنوز نتوانسته‌ام به دلیل عمر کوتاه استارتاپ استودیو‌ها میزان موفقیت آن‌ها را بررسی کنم. قدیمی‌ترین استودیوها هم تنها چند سال است که شروع به کار کردند. اما این موضوع را هم باید مورد توجه قرار داد که استودیو نسبت به شتابدهنده صبوری و هزینه بیشتری نیاز دارد. همچنین باید عمر بیشتری را برای یک استارتاپ بگذارید و این موضوع چالش برانگیز است. به هر حال همانطور که گفتم هنوز عمر ۵ تا ۷ سال یک استودیو نگذشته تا این موضوع را بررسی و تحلیل درستی کنیم.

این را هم بگویم که فعالیت استارتاپ استودیوها در ایران به دلیل چالش بزرگ نقدینگی و تورم هنوز تثبیت نشده‌اند و هزینه‌ها هم که روز به روز در حال افزایش است. با ترسیم چنین شرایطی ریسک سوخت پول یک استودیو بسیار بیشتر از یک شتابدهنده است اما به گمان من باید بیشتر صبر کرد تا نرخ موفقیت استارتاپ استودیو را نسبت به شتابدهنده سنجید.

کنترل تک در طول این ۴ سال فعالیت ۶ استارتاپ خروجی داشته، آیا کند فعالیت نکرده است؟

پاسخ: چرا به نظر من به نسبتی که انتظار میرفت کندتر بوده و در این سال‌ها دو برابر باید خروجی داشته باشد. برنامه ما این است که سرعت را افزایش دهیم و ورق را برگردانیم و نتایج مطلوب‌تری تجربه کنیم.

کرونا هم در این روند اثر داشته؟

پاسخ: قطعا این موضوع بی‌تاثیر نبود و در زمانی که قرار بود کنترل‌تک تعداد استارتاپ‌ها و تیم‌های خودش را افزایش دهد، کرونا شرایطی را ایجاد کرد که عملا بیشتر در مسیر حفظ و بقای تیم‌های موجود حرکت کرده تا به سلامت از بحران موجود عبور کنیم.

استارتاپ استودیو کنترل تک

آیا کرونا علاوه بر کند کردن سرعت، تاثیر دیگری در جریان کار کنترل تک داشت یا خیر؟

پاسخ: نه. صرفا منجر به کندی شد و حتی گاهی به دلیل تجربه شرایط بحرانی متوجه این موضوع شدیم که بعضی ایده‌ها به دلیل عدم سازگاری با شرایط بحرانی مناسب نیستند.

آقای گوهری یک ایده چطور می تواند وارد کنترل تک شود؟

ما در کنترل‌تک یک کمیته برای ارزیابی ایده‌ها داریم که هر چندوقت یک بار ایده‌ها در آن مطرح و بررسی می‌شود و در صورت موافقت اولیه، ایده‌ها به مرحله دوم وارد شده و کمی عمیق‌تر مورد بررسی قرار می‌گیرند.

بعد از ارزیابی‌های دقیق و بررسی مجدد، در کمیته بررسی به هر ایده نمره داده می‌شود و در صورت کسب حداقل نمره تعیین شده، ایده‌های منتخب وارد مرحله‌ای می‌شود که به‌صورت جدی‌تر و با یک تیم روی آن‌ها کار می‌شود.

با توجه به اینکه در استارتاپ استودیو کنترل‌تک خدمات به صورت متمرکز و ساختار بلوکی ارائه می‌شود، ممکن است مدیریت کارها در استارتاپ‌ها همزمان شود، آیا این موضوع کمی سخت نیست؟

پاسخ: بله درسته، ساختار ما ساختاری کاملا متمرکزمحور و براساس بلوک‌های مختلف خدماتی تعریف شده و تنها جایی که نیروهای فنی مستقل خود را دارد استودیو بازی سازی ما است، همانطور که اشاره شد در دیگر استارتاپ‌ها یک CORE (قلب) فنی در کنترل‌تک وجود دارد و جریان فنی پلتفرم‌ها را مدیریت می‌کند تا ما این امکان را داشته باشیم که بقیه امور همچون مارکتینگ و استراتژی‌ها را در دیگر واحدها پیگیری و پیاده‌سازی کنیم. یکی از خصوصیات تیم فنی ما این است که این توانمندی را دارد تا هر آنچه شما روی کاغذ طرح کردید، برنامه‌نویسان اجرایی ‌کنند.

وجود هسته مرکزی برنامه‌نویسی از آنجایی اهمیت دارد که بدون هیچ اتلاف وقت، انرژی و هزینه بهترین خروجی را در برنامه‌های فنی ارائه دهد. با این تمرکزی که شکل داده‌ایم امکان سرویس‌دهی‌های متفاوت با کیفیت‌های متفاوت در زمان بندی‌های متفاوت را طرح کرده‌ایم. این روند تا جایی پیش رفته که حتی خارج از مجموعه هم مشتریانی داریم که خدمات خود را از تیم فنی ما دریافت می‌کنند. دلیل این موضوع هم این است که مدیریت آن بسیار پویا و پرسرعت است.

من کمتر دیده‌ام که تیم‌های فنی استارتاپ‌ها مدت طولانی در آن تیم حضور داشته باشند. این در حالی است که میانگین حضور نیروهای تیم فنی کنترل‌تک بیش از ۲۵ ماه است. تیم فنی کنترل‌تک خودش به یک بخش مهم تبدیل شده که حتی اگر استارتاپی در داخل کنترل‌تک را هم پشتیبانی نکند، تیم‌ها و پروژه‌هایی خارج از کنترل‌تک را ساپورت خواهد کرد.

با توجه به ایده‌ای که دارید آیا از تیم‌های فعلی خود رضایت دارید؟

پاسخ: من همان اول که آمدم فقط در هفته اول حدود ۲۵ ساعت جلسه با تمام تیم‌ها داشتم تا به شناخت اولیه و فصل مشترک برسیم. رویاهای من خیلی بزرگ است و خوشبختانه به رویاهای آنها خیلی نزدیک است. ما در سطح جلسات هیئت‌مدیره نیز طبق اصول و طبق برنامه‌ریزی‌های مالی از پیش تعیین شده پیش می‌رویم که این برنامه‌ها کاملا واقع بینانه و اجرایی در عین حال جاه‌طلبانه است. خیلی وقت‌ها تیم‌ها درباره عملکردشان نقد می‌شوند اما با کمک و همفکری مشکلات را درست می‌کنیم.

از سویی دیگر وقتی تیم‌ها را با تیم‌های دیگر مقایسه می‌کنم، خروجی بسیار مناسب و قابل قبولی را مشاهد می‌کنم. خوشبختانه نگاه ساختارمند در همه تیم‌ها و افراد کنترل‌تک وجود دارد. مقایسه این ساختار با مجموعه‌های خیلی بزرگ اتفاقا نتیجه خوبی را نشان داد و تصور می‌کنم که تیم‌های استارتاپ‌های ما در هر جایی که قصد فعالیت داشته باشند، خیلی موفق خواهند بود.

استارتاپ استودیو کنترل تک

آینده کنترل تک را چطور میبینید؟

پاسخ: یکی از اهداف ما در کنترل‌تک این است که بتوانیم به خلق ارزشی که تعیین کرده بودیم برسیم. مثلا یک استارتاپ موفق در اشل بالا داشته باشیم و همین‌طور در رده‌های میانی نیز به یک یا دو نمونه موفق و ارزشمند برسیم.

ما در تلاشیم به مرکزی تبدیل شویم که خرد و کلان سرمایه جذب کند و یک کارخانه تولید استارتاپ شناخته شود. اگر یک استودیو با منابع مالی پایان‌ناپذیر مدام سعی و خطا کند تا بالاخره یکی از پروژه‌ها به نتیجه برسد، مطلوب و درست نیست، این که بتوانیم مدل تعریف شده‌ موفقی که‌ آن را طراحی کرده‌ایم، پیاده‌سازی کنیم، گزینه‌ای است که برای موفقیت کنترل‌تک متصور هستم.

هرچند وقت یکبار باید این مدل‌ را بهینه کرد و چه بسا نیاز خواهد بود تا توان خارج از استودیو را هم به کار گیریم. از این‌رو می‌خواهیم صاحبان ایده‌هایی را پیدا کنیم که برای توسعه کسب‌وکار خود به بازوهای اجرایی نیاز دارند و از آنها دعوت کنیم تا در صورت جذاب بودن و توافق طرفین، به‌طور موازی با استارتاپ‌های داخلی به همکاری و توسعه بپردازیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی