ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تلسکوپ فضایی جیمز وب
علمی

تلسکوپ فضایی جیمز وب در آستانه ورود به مدار لاگرانژی L2

تلسکوپ فضایی جیمز وب 4 دی از زمین پرتاب شد تا حرکت به سمت مدار L2 یا دومین نقطه لاگرانژی خورشید-زمین را آغاز کند. این تلسکوپ حالا پس از گذشت حدود یک ماه قرار است ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۳ بهمن ۱۴۰۰ | ۲۲:۳۰

تلسکوپ فضایی جیمز وب 4 دی از زمین پرتاب شد تا حرکت به سمت مدار L2 یا دومین نقطه لاگرانژی خورشید-زمین را آغاز کند. این تلسکوپ حالا پس از گذشت حدود یک ماه قرار است فردا شب به مدار L2 در فاصله 1.5 میلیون کیلومتری برسد.

بر اساس اعلام وب‌سایت ناسا، تیم پشتیبانی جیمز وب دوشنبه شب پیشران‌های تلسکوپ را روشن می‌کند تا رصدخانه در دومین نقطه لاگرانژی قرار بگیرد. این احتراق اصلاحی از مدت‌ها قبل برای حدود روز 29 پس از پرتاب برنامه‌ریزی شده بود.

نقاط لاگرانژی نقاطی هستند که گرانش خورشید و زمین در آن‌ها چنان به تعامل می‌رسد که یک جسم کوچک مثل تلسکوپ جیمز وب در حین حرکت به همراه آن‌ها در جای خود باقی می‌ماند. در مجموع 5 نقطه لاگرانژی از L1 تا L5 وجود دارد که در فواصل مختلفی نسبت به خورشید و زمین قرار دارند. ولی همه آن‌ها برای میزبانی از یک تلسکوپ فضایی مناسب نیستند.

تلسکوپ فضایی جیمز وب

چرا تلسکوپ جیمز وب به مدار L2 می‌رود؟

«الیس فیشر»، نماینده ناسا در این باره می‌گوید: «هرچند همه نقاط لاگرانژی نقاط تعادل گرانشی هستند، ولی همه آن‌ها به‌طور کامل پایدار نیستند. نقاط L2 ،L1 و L3 محل‌های فرا-پایدارند که گرادیان گرانش آن‌ها به شکل زین اسب است، مانند نقطه‌ای در وسط یک خط الرأس در حد فاصل دو قله کمی بزرگ‌تر که پایداری بیشتری دارد، با این حال در مقایسه با دره‌های موجود در هر دو طرف رأس‌ها همچنان مرتفع و ناپایدار تلقی می‌شود.»

مزیت استفاده از مدار L2 این است که اجازه می‌دهد تلسکوپ در سایه باقی بماند. نور و حرارت مستقیم خورشید می‌تواند مشکلات زیادی برای ابزارهای حساس رصدخانه ایجاد کند، بنابراین بهترین راهکار این است که جیمز وب را در سایه نگه داریم. حضور تلسکوپ در L2 باعث می‌شود یک سمت جیمز وب همیشه به سمت خورشید باشد و بتواند با کمک سپر خورشیدی بزرگش از بدنه رصدخانه محافظت کند. سمت دیگر نیز همیشه خنک خواهد بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی