ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

تلسکوپ فضایی جیمز وب با موفقیت پرتاب شد: آغاز کاوشی جدید در اعماق فضا

تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا بالاخره پس از سال‌ها انتظار پرتاب شد و قرار است طی هفته‌های آینده مسیری مشخص را طی کرده و در مقصد باز شود. این سازه حدود ۱۰ میلیارد دلاری اطلاعات ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۴ دی ۱۴۰۰ | ۱۶:۱۱

تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا بالاخره پس از سال‌ها انتظار پرتاب شد و قرار است طی هفته‌های آینده مسیری مشخص را طی کرده و در مقصد باز شود. این سازه حدود ۱۰ میلیارد دلاری اطلاعات بسیار بیشتری درباره منشأ کیهان و حتی حیات فرازمینی در اختیار ما قرار خواهد داد.

تلسکوپ فضایی جیمز دقایقی پیش در ساعت ۱۵:۵۰ به وقت تهران بر روی موشک «آریان ۵» از «گویان فرانسه» در جنوب آمریکا پرتاب شد. سفر این تلسکوپ تا فضا ۲۶ دقیقه طول می‌کشد اما زمان بسیار بیشتری طول خواهد کشید تا جیمز وب به مقصد خود برسد. دانشمندان محلی در فاصله حدود ۱ میلیون ۶۱۰ هزار کیلومتری را برای استقرار تلسکوپ جیمز وب انتخاب کرده‌اند.

تلسکوپ فضایی جیمز وب روی آریان ۵
موشک آریان ۵ در محل پرتاب

کاوش اعماق فضا با تلسکوپ فضایی جیمز وب

تلسکوپ ناسا در حال حاضر از موشک اصلی آریان ۵ جدا شده و در مسیر سفر اصلی خود قرار گرفته است. دوربین‌هایی که روی این موشک قرار داده شده‌اند وضعیت تلسکوپ گران قیمت جیمز وب را در تصویر زیر به ما نشان می‌دهند. مهندسان ناسا می‌گویند تاکنون شرایط کاملا عادی بوده و همه چیز طبق برنامه پیش رفته است.

طبق پیش‌بینی‌ها، جیمز وب احتمالا به آرامی و حدود یک ماه دیگر تجهیزات خود را به صورت کامل باز می‌کند تا در حالت آماده به کار قرار بگیرد. برنامه ساخت این تلسکوپ حدود ۳۰ سال پیش آغاز شد و تولید آن با همکاری دانشمندان سازمان‌های مختلفی از جمله سازمان فضایی آمریکا و اروپا انجام گرفته است.

تلسکوپ جیمز وب جدا از موشک اصلی آریان ۵

«راب ناویاس»، سخنگوی ناسا می‌گوید تلسکوپ جیمز وب بیش از نیم قرن پس از زمانی پرتاب شد که فضانوردان ماموریت آپولو ۸ در روز کریسمس این جشن را از ماه به زمینی‌ها تبریک گفتند. نکته جالب این است که نام این تلسکوپ هم از روی یکی از معماران ماموریت‌های آپولوی ماه برداشته شده است. وزن این تلسکوپ ۶۲۰۰ کیلوگرم و اندازه آینه‌های آن ۶.۵ متر است و پیش‌بینی می‌شود که ۱۰ سال در فضا دوام بیاورد. این تلسکوپ برای فعالیت در دمای منفی ۲۳۰ درجه سلسیوس ساخته شده است.

با آغاز به کار تلسکوپ ناسا می‌توانیم منتظر نگاهی به تاریخ ۱۳.۷ میلیارد ساله جهان و فرآیند شکل‌گیری کهکشان‌ها باشیم. دانشمندان امیدوارند که با این رصدخانه فضایی پاسخ بخشی از سوالات مهم خود را پیدا کنند و اطلاعات بیشتری درباره کیهان به دست آورند. برای آشنایی بیشتر با این تلسکوپ فضایی پیشنهاد می‌کنیم این مقاله دیجیاتو را بخوانید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • aartak
    aartak | ۵ دی ۱۴۰۰

    منتظریم

  • ehsan khalilpour
    ehsan khalilpour | ۴ دی ۱۴۰۰

    واقعا زشته و باعث تاسف هست که توی ایام فاطمیه این عمل رو انجام دادن... باید تا میلاد امام رضا صبر میکردن

  • Benya Az
    Benya Az | ۴ دی ۱۴۰۰

    آن کجا، ما کجا؟!

  • Sepehr_Mg
    Sepehr_Mg | ۴ دی ۱۴۰۰

    بسیار عالی

  • Amirmahdidashti264
    Amirmahdidashti264 | ۴ دی ۱۴۰۰

    سلام من در لایو ناسا دیدم

مطالب پیشنهادی