ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

امنیت

احتمال نشت ۷۵ میلیون خط از اطلاعات هویتی مشتریان بانک ملی مطرح شد (بروزرسانی: فعلا تکذیب شد)

از روز گذشته در شبکه‌های اجتماعی خبری مبنی بر نشت اطلاعات مشتریان بانک ملی در حال انتشار است. حال اخبار تایید نشده‌ای از ساعاتی پیش منتشر شده که تلویحا این هک اطلاعاتی را تایید می‌کند ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۶ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۶:۰۸

از روز گذشته در شبکه‌های اجتماعی خبری مبنی بر نشت اطلاعات مشتریان بانک ملی در حال انتشار است. حال اخبار تایید نشده‌ای از ساعاتی پیش منتشر شده که تلویحا این هک اطلاعاتی را تایید می‌کند و به نظر می‌رسد بانک ملی به زودی بیانیه‌ای در این مورد صادر خواهد کرد.

از عصر گذشته خبری در شبکه‌های اجتماعی دست‌به دست می‌شود که بر اساس آن حدود ۷۵ میلیون خط اطلاعات فردی مشتریان حقیقی و حقوقی بانک ملی ایران نشت کرده است. تصاویر تایید نشده‌ای نیز پیرامون این اطلاعات وجود دارد که حکایت از به فروش گذاشتن اطلاعات مشتریان بانکی در فروم‌ها دارد. شنیده‌های غیررسمی دیجیاتو حکایت از این دارد که این اطلاعات با قیمتی نزدیک به ۱۶۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

هک بانک ملی

تیم لیکفا که به بررسی اطلاعات لو رفته سازمان‌ها و نهادها می‌پردازد نیز تصویری از این اطلاعات لو رفته منتشر ساخته اما تاکید کرده که مستندات کافی جهت تایید منبع نشت وجود ندارد.

بر اساس گزارش‌های غیر رسمی نام و نام خانوادگی، تاریخ تولد، شماره ملی، شماره کارت، شماره تلفن همراه، شهر، استان و آدرس و نشانی افراد جزو اطلاعاتی است که از طریق این بانک اطلاعاتی نشت پیدا کرده است و گویا اطلاعات حساب افراد جزو اطلاعات درز کرده نیست.

بانک ملی ایران تا کنون واکنشی به این خبر نشان نداده است اما گفته می‌شود که به‌زودی بیانیه‌ای رسمی در این خصوص صادر خواهد کرد.

بروزرسانی ساعت ۵.۳۰ دقیقه (فعلا تکذیب شد)

روابط عمومی بانک ملی با بیان این که این بانک بر خود وظیفه می داند به پاس اعتماد مشتریان و جایگاه ویژه آرا و نظرات آنها و نیز به منظور شفاف سازی موضوع، مساله را پیگیری کند، به ایسنا گفته که بررسی‌هایشان برای صحت این ادعا ادامه دارد اما هنوز نتیجه‌ای مبنی بر صحت این ادعا پیدا نکرده‌اند. متن این بیانیه به این شرح است: «بانک ملی ایران به عنوان بانکی پیشرو در ارائه خدمات دیجیتال و غیر حضوری به موازات توسعه سرویس ها و زیرساخت های مبتنی بر فناوری اطلاعات، توسعه و تمرکز بر امنیت اطلاعات را هم همواره مد نظر داشته است. از این رو، همواره از تجهیزات، کنترل ها، سیاست ها و روال های امنیت اطلاعات مبتنی بر استانداردها، به روش ها و الزامات بالادستی به منظور ارتقای مداوم سازمان دهی امنیت اطلاعات بهره جسته است.»

روابط عمومی این بانک با اشاره به این که پس از دریافت خبری مبنی بر نشت اطلاعات برخی مشتریان، تیم های امنیت اطلاعات بانک ملی ایران و شرکت های زیرمجموعه به منظور سنجش ادعا نسبت به بررسی اطلاعات سامانه ها و استخراج آثار و تبعات محتمل نشت اطلاعات اقدامات لازم را انجام دادند، افزود: در حال حاضر نیز بررسی ها ادامه دارد، اما هیچ نتیجه ای  مبنی بر صحت آن ادعا حاصل نشده است.

تصویری که تیم لیکفا منتشر ساخته

هک شدن اطلاعات بانکی در ایران سابقه دارد و طی سالهای گذشته برخی بانک‌ها نظیر بانک ملت و صادرات دچار این گونه حملات شدند. مدیران این بانک‌ها تاکید داشتند که حساب بانکی مشتریان آسیبی ندیده و مشاهدات عینی نیز نشان می‌دهد که اتفاقی برای حسابهای بانکی رخ نداده اما در هر حال اطلاعات هویتی افراد از آن دسته اطلاعاتی است که می‌توان اعمال سودجویانه با آن انجام داد.

هنوز قوانین درستی در مورد نشت اطلاعاتی سازمان‌ها در کشور تدوین نشده و این نقطه ضعف فناورانه کشور با خلاهای قانونی همراه است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • رهاورد رهاورد الکترونیک
    رهاورد رهاورد الکترونیک | ۸ بهمن ۱۴۰۰

    چرا نظر منو حذف کردید؟

  • رهاورد رهاورد الکترونیک
    رهاورد رهاورد الکترونیک | ۸ بهمن ۱۴۰۰

    یه بدبدختی ما اینه که مسئولان ما به جای پاسخگوئی سریع و توضیح در مورد مشکل بوجود آمده ، خودشونو از دسترس خارج کرده و در جا تکذیب میکنند،اما چند روز بعد دوباره تکذیبیه برای تکذیب قبلی میدن.بابا نمیخوان دار بزنن شما رو . توضیح سریع شما جلوی شایعه و حرف مفت رو تو رسانه میگیره / کی میخوان به این تفکر برسن ؟ فرهنگ میخواد نه سواد ! والسلام!

  • avvvvab
    avvvvab | ۶ بهمن ۱۴۰۰

    سلام
    اصلًا اطلاعات هویّتی و نشانی اشخاص چرا باید نزد بانک باشد؟ تا خیانت در امانت بکند یا شاید نکند! مگر سپرده‌گذار به خواستگاری دوشیزه بانک آمده؟! آیا بانک عواقب خطرناکی مثل سرقت هویّت/ آدم‌ربایی را که برای مشتری ایجاد نموده را به گردن می‌گیرد؟ چرا بجای اینهمه فضولی خاله‌زنکی، از عقل استفاده نمی‌کنید؟ احراز هویّت اثر انگشتی خیلی وقته که در ارزانترین موبایلهای هوشمند هم هست. فقط کافیست یک قطعه اسکنر انگشتی را جلوی پیشخوان بگذارید؛ همین! بقیه موارد اضافی در سیستم ثبت احوال موجود است؛ که باز هم به امثال بانک مربوط نیست. امّا فرضاً هرگاه مشتری پول بانک را بالا کشید از هزار و یک راه قابل شناسایی و دستگیری است. وانگهی، بانک اگر مرد است سرکاری چندین سالۀ کلان بدهکاران را به سرانجام رساند.
    و السلام

مطالب پیشنهادی