ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

سیاره فراخورشیدی
علمی

توسعه نقشه سه بعدی جو یک سیاره فراخورشیدی که به کشف سیاره‌های مشابه زمین کمک می‌کند

دانشمندان دانشگاه لوند سوئد، یک نقشه سه بعدی از جو بسیار داغ سیاره فراخورشیدی WASP-189b ایجاد کرده‌اند که می‌تواند اطلاعات تازه‌ای درباره آسمان سیارات دور ارائه کند و حتی منجر به کشف دنیاهای شبیه به ...

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ | ۲۳:۵۹

دانشمندان دانشگاه لوند سوئد، یک نقشه سه بعدی از جو بسیار داغ سیاره فراخورشیدی WASP-189b ایجاد کرده‌اند که می‌تواند اطلاعات تازه‌ای درباره آسمان سیارات دور ارائه کند و حتی منجر به کشف دنیاهای شبیه به زمین شود.

بسیاری از سیارات فراخورشیدی کاملا غیرقابل سکونت هستند، اما همچنان می‌توانند در جستجوی جهان‌های مطلوب برای حضور انسان‌ها مفید واقع شوند. تیم تحقیقاتی مسئول این پژوهش از یک طیف نگار با وضوح بالا برای بررسی نور ستاره میزبان هنگام عبور از جو سیاره استفاده کردند و به دنبال موقعیت خطوط عناصری بودند که مواد تشکیل دهنده آن را مشخص می‌کنند.

«بیبیانا پرینوث»، دانشجوی دکترای نجوم در دانشگاه لوند و محقق اصلی این پژوهش توضیح می‌دهد:

پس از استخراج بخش‌های مربوطه از طیف نگار، توانستیم حداقل 9 نوع از مواد شناخته شده را به جو WASP-189b پیوند بزنیم.

سیاره فراخورشیدی

عناصر سیاره فراخورشیدی WASP-189b

آن‌ها در مشاهده عناصر نیز به پیشرفت قابل ملاحظه و تاثیرگذاری دست پیدا کردند، به این دلیل که رصدکنندگان برای اولین بار به شواهد مطمئنی از وجود اکسید تیتانیوم در جو یک غول گازی مانند این سیاره دست پیدا کرده‌اند. همچنین به گفته دانشمندان، آن‌ها دارای مواد شیمیایی موجود در سیارات غول پیکر مشابه مشتری مانند آهن، کروم و منیزیم هستند.

بیبیانا پرینوث ادامه می‌دهد:

در گذشته، تنها امکان تحلیل جو این نوع سیاره فراخورشیدی با مدل‌های تک بعدی وجود داشت. اکنون ما در مطالعه خود، راه را برای استفاده از طیف نگارهای با وضوح بالا برای به دست آوردن درک عمیق‌تری از جو سیاره‌های فراخورشیدی هموار می‌کنیم.

با این وجود، در آینده نزدیک نمی‌توان در سیاره فراخورشیدی WASP-189b حضور داشت. دمای آن در روز به 3204 درجه سلسیوس می‌رسد و مدار 2.7 روزه آن نیز کمکی به این موضوع نخواهد کرد. با این حال، محققان با بررسی و مقایسه جوها می‌توانند تعیین کنند که آیا یک سیاره قابل زیستن است یا خیر.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی