ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

پرتاب تجاری آسترا برای ناسا با شکست مواجه شد

اولین پرتاب تجاری شرکت آسترا (Astra) برای ناسا به خوبی پیش نرفت. مرحله دوم «راکت ۳.۳» (Rocket 3.3) این استارتاپ فضایی دقایقی پس از پرتاب از کنترل خارج شد و اولین ماموریت این شرکت برای ...

ریحانه ولی‌پور
نوشته شده توسط ریحانه ولی‌پور | ۲۲ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۹:۴۵

اولین پرتاب تجاری شرکت آسترا (Astra) برای ناسا به خوبی پیش نرفت. مرحله دوم «راکت ۳.۳» (Rocket 3.3) این استارتاپ فضایی دقایقی پس از پرتاب از کنترل خارج شد و اولین ماموریت این شرکت برای ناسا با شکست مواجه شد. همه چیز در مرحله پرتاب به خوبی پیش رفت، اما ویدیوهای این پرتاب نشان می‌دهند که جداسازی محفظه باری دچار اختلال کوچکی شد.

این راکت ماموریت «الانا ۴۱» (ELaNa) ناسا را با خود به فضا می‌برد که مجموعه‌ای از نانوماهواره‌های آموزشی بود. سه ماهواره از چهار کیوب‌ست (ماهواره‌های مکعبی کوچک) این ماموریت متعلق به دانشگاه‌هایی بود که امیدوار بودند بتوانند آزمایش‌هایی در رابطه با مدلسازی آب و هوای فضا و ژیروسکوپ‌های کوانتومی انجام دهند. چهارمین ماهواره متعلق به خود ناسا بود که نمونه اولیه‌ای از کیوب‌ست‌های ارزان قیمت بود تا روش ساخت و تحمل آن را در فضا بررسی کند.

آسترا در بیانیه‌ای اعلام کرد که برای این اتفاق و از دست دادن محموله سوار بر راکت عمیقا متاسف است و با بررسی داده‌های پرتاب به بررسی بیشتر این حادثه می‌پردازد. این پرتاب به دلیل مشکلات زیادی که پیش آمده بود، با تاخیر چند روزه پرتاب شد.

به هر حال، هیچ شرکت فضایی خصوصی چنین حادثه‌ای را برای خود نمی‌خواهد، اما شاید این حادثه برای شرکت آسترا بیش از شرکت‌های خصوصی دیگر آسیب‌زننده باشد. این پنجمین تلاش آسترا برای رسیدن به مدار زمین بود که همه آن‌ها به جز یکی منجر به شکست شدند. این حادثه شرکت آسترا را از سایر رقبای خود مثل راکت لب و اسپیس ایکس که کارنامه خوبی دارند، عقب نگه می‌دارد.

به علاوه، این اتفاق چالش‌های پیش روی پرتاب‌های خصوصی فضایی را مهم‌تر جلوه داد. در حالی که شرکت‌های خصوصی نقش مهمی در برنامه‌های تجاری و علمی دارند، هنوز تکنولوژی جوانی برای انجام این ماموریت‌ها در اختیار دارند که حتی غول‌هایی مثل بوئینگ نیز برای رسیدن به آن کلنجار می‌روند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی