ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

اولین داده‌های تلسکوپ فضایی جیمز وب منتشر می‌شود

ناسا جمعه شب 22 بهمن از اولین داده‌های ثبت شده با تلسکوپ فضایی جیمز وب را در یک کنفرانس خبری رونمایی می‌کند. این همان چیزی است که منتظرش بودیم، اما انتظار تصاویر شگفت‌انگیزی را نداشته ...

ریحانه ولی‌پور
نوشته شده توسط ریحانه ولی‌پور | ۲۲ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۷:۰۰

ناسا جمعه شب 22 بهمن از اولین داده‌های ثبت شده با تلسکوپ فضایی جیمز وب را در یک کنفرانس خبری رونمایی می‌کند. این همان چیزی است که منتظرش بودیم، اما انتظار تصاویر شگفت‌انگیزی را نداشته باشید. این داده‌‌ها اولین تصاویر ثبت شده برای تنظیم آینه‌های وب هستند و ارزش علمی چندانی ندارند. با این حال، ناسا اعلام کرد که این تصاویر در ۲۲ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۹ به وقت تهران در بلاگ تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا منتشر می‌شود.

محققان ناسا بارها اعلام کردند که اولین تصاویر این رصدخانه فضایی فروسرخ مثل تصاویر شگفت‌انگیز سایر تلسکوپ‌های فضایی نخواهد بود. این تصاویر تار و مبهم خواهد بود و از هر ۱۸ قطعه آینه این تلسکوپ تصویر جداگانه‌ای ثبت شده است.

همخط کردن آینه‌های رصدخانه وب

این تصاویر با دوربین اصلی رصدخانه یعنی نیرکم (NIRCam) که داده‌های خود را در طول موج فروسرخ نزدیک دریافت می‌کند، ثبت کرده است و بخشی از فرآیند تنظیم نهایی رصدخانه محسوب می‌شود. مهندسان در این فرآیند که «شناسایی قطعات تصویر» نام دارد، بیش از هزار تصویر را به هم می‌چسبانند تا ۱۸ نسخه جداگانه از یک ستاره به دست آورند. این اولین مرحله از فرآیند همخط کردن دقیق آینه‌های تلسکوپ وب است.

ستاره HD84406 اولین هدف تلسکوپ فضایی جیمز وب است که در صورت فلکی دب اکبر قرار دارد و ۲۶۰ سال نوری از ما دورتر است. HD84406 ستاره‌ای مثل خورشید است و نور آن به قدری کم است که برای دیدن آن باید تلسکوپ یا دوچشمی قدرتمند و آسمان تمیز و تاریکی داشته باشید.

همخطی آینه‌های تلسکوپ تا سه ماه طول می‌کشد تا بالاخره تمام ۱۸ قطعه مثل یک آینه یکپارچه مقعر کار کند. زمانی که این فرآیند کامل شود، وب بالاخره آمده است تا ماموریت علمی خود را آغاز و اعماق کیهان را کاوش کند و اولین کهکشان‌ها را به ما نشان دهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی