ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

طرح از رده خارج کردن خودرو‌های فرسوده مجلس
اخبار خودرو

طرح از رده خارج کردن خودرو‌های فرسوده به مجلس رفت

دبیر انجمن مراکز اسقاط خودرو کل کشور می‌گوید طرح از رده خارج کردن خودرو‌های فرسوده به مجلس رفته است. امید می‌رود با رفتن این طرح به مجلس فرآیند اسقاط خودروهای فرسوده که پس از اعلام ...

سپهر زنگنه
نوشته شده توسط سپهر زنگنه | ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۱:۱۵

دبیر انجمن مراکز اسقاط خودرو کل کشور می‌گوید طرح از رده خارج کردن خودرو‌های فرسوده به مجلس رفته است.

امید می‌رود با رفتن این طرح به مجلس فرآیند اسقاط خودروهای فرسوده که پس از اعلام ممنوعیت واردات خودرو با چالش مواجه شده بود سروسامان گرفته و وضعیت کمی در این خصوص بهبود یابد.

سید امیر احمدی در این خصوص توضیح داد: «در حال حاضر ۳۵۰۰ دستگاه خودرو فرسوده در کشور در حال تردد هستند و تعداد این خودرو با توجه به میزان تولید خودرو در کشور تا سال ۱۴۰۴ به ۸ میلیون دستگاه خواهد رسید.»

گفته می‌شود نمایندگان مجلس علاوه‌بر طرح از رده خارج کردن خودرو‌های فرسوده دو طرح ساماندهی بازار خودرو و بورس انرژی را نیز در دست بررسی دارند.

پیش از این اعلام شده بود که اگر وضعیت خروج خودروها و موتورسیکلت‌های فرسوده مشخص نشود سال آینده وضعیت به‌طور مشهودی ناهنجار خواهد بود.

جالب است بدانید افت وسایل‌نقلیه فرسوده نه تنها دامن خودروهای سواری را گرفته است که حتی خودروهای تجاری را نیز به خود مبتلا کرده است. وسایل‌نقلیه‌ای که اتفاقا فرسوده بودن آن‌ها عواقب جبران‌ناپذیر‌تری را به دنبال دارد.

براساس قانون هوای پاک دولت باید در فرآیند اسقاط و نوسازی ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی به رانندگان تاکسی، اتوبوس‌ و حتی موتورسیکلت‌ها کمک کند، اما فعلا که این قانون به صورت کامل اجرا نشده و حتی خودروهای فرسوده نیز به درستی از رده خارج نمی‌شوند.

پر واضح است که فرسودگی بیش از حد ناوگان حمل‌بار و مسافر در کشور مسبب مشکلات زیادی هم از منظر ایمنی و هم از منظر آلایندگی و مصرف سوخت خواهد بود. مشکلاتی که تاثیر مخربی بر شهرها دارند.

سخنگوی انجمن قطعه‌سازان کشور پیش از این اعلام کرده بود:‌ «اگر خودرو‌های فرسوده از رده خارج نشوند دولت سالیانه ۲۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه خواهد داشت. در حالی که دولت می‌تواند با ۸ تا ۱۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات ۴ درصدی برای فروش لیزینگی خودرو و جایگزینی آن با خودرو‌های فرسوده کمک شایانی در این رابطه کند. در صورت اجرایی شدن این موضوع تا سال ۱۴۰۴ سود دولت از خروج خودروهای فرسوده از رده، بین ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود.»

پلیس پیش از این پیشنهاد داده بود که تولید داخل را به اسقاط خودرو گره بزنند یعنی به خودروساز بگویند به ازای هر ماشینی که تولید می‌کنند سه دستگاه اسقاط خودرو فرسوده را اسقاط کرده تا وضعیت کمی بهبود یابد که البته این پیشنهاد نیز چندان مورد استقبال قرار نگرفت و علیرغم ابلاغ توسط وزیر وقت، توسط وزیر بعدی از دستور کار خارج شد!

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی