ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اسپیس ایکس
علمی

هشدار ناسا درباره خطر ماهواره‌های اسپیس ایکس برای فضانوردان و ساکنان زمین

ناسا با انتشار نامه‌ای در مورد پروژه نسل دوم استارلینک و ماهواره‌های اسپیس ایکس ابراز نگرانی کرد. در این نامه به این موضوع اشاره شده که این پروژه حتی ممکن است جان فضانوردان را به ...

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۲۶ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۳:۰۰

ناسا با انتشار نامه‌ای در مورد پروژه نسل دوم استارلینک و ماهواره‌های اسپیس ایکس ابراز نگرانی کرد. در این نامه به این موضوع اشاره شده که این پروژه حتی ممکن است جان فضانوردان را به خطر بیندازد و برای انسان‌های روی زمین نیز خطراتی را به دنبال داشته باشد.

شرکت خدمات فضایی ایلان ماسک، در اوایل سال 2022 برنامه‌های جدیدی را برای پرتاب ماهواره‌های نسل دوم استارلینک اعلام کرد که به موجب آن 30 هزار ماهواره دیگر به فضا ارسال خواهند شد. با این حال، ناسا در نامه جدید خود به خطرات احتمالی آن برای ماموریت‌های فضایی در حال انجام و حتی زندگی انسان‌ها اشاره کرده است.

اسپیس ایکس

خطرات ماهواره‌های اسپیس ایکس

یکی از نگرانی‌ها اصلی ناسا، شلوغ شدن بیش از اندازه مدار نزدیک زمین است. طبق توضیحات این نامه، در حال حاضر بیش از 25 هزار جرم در این مدار ردیابی شده است که از این تعداد حدود 6100 مورد دارای حضیض زیر 600 کیلومتر هستند. حضیض جسم، به نزدیک‌ترین فاصله آن در مدارش به زمین گفته می‌شود.

ناسا ادعا دارد افزایش تعداد ماهواره‌های اسپیس ایکس، تعداد جرم‌های با این نوع حضیض را با سرعت زیادی افزایش می‌دهد. با این وجود، ناسا و آژانس‌های دیگر احتمالا مجبور خواهند شد تا برای جلوگیری از برخورد با ماهواره‌های این شرکت مسیر ماموریت‌های خود را تغییر دهند.

کاملا مشخص است که این امر می‌تواند مشکل ساز باشد، به خصوص اگر یکی از آن صورت‌های فلکی وارد مسیر برخورد با چیزی مانند ایستگاه فضایی بین‌المللی شود که این امر فضانوردان را به خطر می‌اندازد.

نگرانی بزرگ دیگر این است که ماهواره‌های اسپیس ایکس بیشتر می‌توانند سیستم‌های دفاعی سیارکی موجود را مختل کنند. ناسا در نامه خود نوشت:

ناسا تخمین می‌زند که در هر تصویر بررسی سیارکی که برای دفاع سیاره‌ای در برابر برخوردهای خطرناک گرفته می‌شود، یک ماهواره استارلینک وجود خواهد داشت که این امر با غیر قابل استفاده کردن بخش‌هایی از تصاویر، اثربخشی بررسی سیارک‌ها را کاهش می‌دهد.

ناسا همچنین توضیح می‌دهد که با این وجود مشاهده سیارک‌هایی که ممکن است به سمت زمین حرکت کنند دشوارتر می‌شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • molavy
    molavy | ۲۷ بهمن ۱۴۰۰

    این آمریکایی ها خدا نکنه یک کاری یاد بگیرن
    تا گندش رو در نیارن ول نمیکنن
    حالا آنقدر ماهواره بفرست جر بدی جو زمین رو

  • Yones Mohamadi
    Yones Mohamadi | ۲۶ بهمن ۱۴۰۰

    میخوام فضا نورد بشم ، میشه؟

  • avvvvab
    avvvvab | ۲۶ بهمن ۱۴۰۰

    نقطه ضعف اساسی امثال استارلیک عقب‌ماندگی تکنیکی است
    در واقع اینترنت جهانی نیازی به اینهمه آشغال بیخودی ندارد
    علاوه بر امکان بهروری از طرق موجود:
    مثل آبفاضلاب، انرژی (برق و گاز)، راهداری (ریل و اسفالت) و وسایل حمل و نقل عمومی و خصوصی (آبی، خاکی و هوائی) و نیز شبکه‌های طبیعی (از رودها، قناتها و چاهها گرفته تا دریاها و سفره‌های زیرزمینی آب و نفت) همچنین با استفاده از عوارض و بلندیها (از دکلها و خانه‌ها تا درختان و کوهها) و حتی ابر و باد و گرانش ...
    اینترنت را بسادگی میتوان از راههای بسیاری به مناطق دوردست منتقل نمود
    مثلًا با استقرار۲ فرستنده در قطبین زمین و ۱ رله بر ماه، کار تمام است
    بلد نیستی؟ بکش کنار!
    تذکر: آینده از آن مخابرات مغناطیسی‌لیزری و رایانش کوانتومی است
    و السلام

مطالب پیشنهادی