ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

هابل تصویری از برخورد سه کهکشان با یکدیگر را به زمین مخابره کرد

تصویر این هفته تلسکوپ فضایی هابل حداقل سه کهکشانی را نشان می‌دهد که در فرآیند برخورد به یکدیگر و تبدیل یک کهکشان جدید به نام IC2431 هستند. موقعیت این کهکشان در آسمان در صورت فلکی ...

ریحانه ولی‌پور
نوشته شده توسط ریحانه ولی‌پور | ۲ اسفند ۱۴۰۰ | ۲۳:۵۹

تصویر این هفته تلسکوپ فضایی هابل حداقل سه کهکشانی را نشان می‌دهد که در فرآیند برخورد به یکدیگر و تبدیل یک کهکشان جدید به نام IC2431 هستند. موقعیت این کهکشان در آسمان در صورت فلکی سرطان و در فاصله ۶۸۱ میلیون سال نوری از ما قرار دارد. با مطالعه IC2431 می‌توان نحوه شکل‌گیری کهکشان‌های جدید با برخورد آن‌ها به یکدیگر را فهمید.

تصویر هابل
کهکشان IC 2431

در مرکز تصویر غبار غلیظی دیده می‌شود که با برخورد این سه کهکشان به وجود آمده است. نیروی جاذبه قوی از برخورد مرکز این کهکشان‌ها، غبار و ستاره‌های آن‌ها را به شکل‌های جالبی در می‌آورد و کهکشان جدیدی متولد می‌شود. به علاوه، ستاره‌های جدیدی در این فرآیند آشوبناک به وجود می‌آید. در مرکز این کهکشان ممکن است رخداد‌های زیادی در حال اتفاق باشد، اما غبار غلیظ جلوی دیدن آن‌ها را می‌گیرد. همچنین، نور شدیدی که در سمت راست این غبار پیداست، از کهکشانی چندین سال نوری دورتر دیده می‌شود.

پروژه باغ وحش کهکشانی

این کهکشان یکی از سری رصدهای هابل است که کهکشان‌های عجیب و خاصی در آن‌ها دیده شده و در پروژه علمی شهروندی «باغ وحش کهکشانی» (Galaxy Zoo) به نمایش گذاشته شده است. برخی منجمان نیز با دوربین پیشرفته هابل برای کاوش آسمان نگاه دقیق‌تری به کهکشان‌های غیرمعمول انداختند. «باغ وحش کهکشانی» سال ۲۰۰۷ میلادی آغاز شد و بزرگترین پروژه شناسایی کهکشان‌ها در امروز است که بیش از صدهزار داوطلب توانسته‌اند ۹۰۰ هزار کهکشان را دسته‌بندی کنند.

این پروژه فقط در ۱۷۵ روز، کاری را انجام داد که یک منجم در سال‌ها تلاش می‌توانست کامل کند. به علاوه، این پروژه باعث شد تا سیر پیوسته‌ای از پروژه‌های شهروندی به وجود آید. بعدها در پروژه «باغ وحش کهکشانی» مطالعات گسترده‌ای درباره کهکشان‌های برخوردی و کهکشان‌های کوتوله انجام شد و به کشف دسته جدیدی از کهکشان‌های کوچک جوان منجر شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • دانیال .
    دانیال . | ۵ اسفند ۱۴۰۰

    خوب ممنون از اطلاعتون

مطالب پیشنهادی