ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فناوری ایران

سخنگوی قوه قضائیه بار دیگر درباره کلاهبرداری در حوزه رمزارز به بانک مرکزی هشدار داد

سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری خود با بیان اینکه پرونده‌های ثبت شده کلاهبرداری در حوزه رمزارز افزایش پیدا کرده و بار دیگر از بانک مرکزی خواست این حوزه را هرچه سریع‌تر تعیین و تکلیف ...

شیدا ملکی
نوشته شده توسط شیدا ملکی | ۳ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۷:۴۳

سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری خود با بیان اینکه پرونده‌های ثبت شده کلاهبرداری در حوزه رمزارز افزایش پیدا کرده و بار دیگر از بانک مرکزی خواست این حوزه را هرچه سریع‌تر تعیین و تکلیف کند.

«ذبیح‌الله خداییان» با اشاره به پرونده‌های ثبت‌شده در نهادهای قضایی که حاکی از کلاهبرداری‌های ۱۶۰ تا ۴۰۰ میلیارد تومانی هستند، گفت: «نهادهای مسئول مانند بانک مرکزی، اگر بنا به ساماندهی این حوزه را دارند؛ باید تعیین تکلیف در این بخش زودتر انجام شود و اگر بنا به ممنوعیتی است این کار را سریع‌تر انجام دهند.»

خداییان با اشاره به افزایش کلاهبرداری در حوزه رمزارزها گفت: «متأسفانه در حوزه رمز‌ارزها کلاهبرداری بسیاری صورت می‌گیرد و آن هم به‌خاطر این است که هنوز قوانین و مقررات لازم برای این حوزه تدوین نشده است. در حال حاضر پرونده‌های متعددی در نهادهای قضایی ثبت شده است که شاید یکی از معروف‌ترین آن‌ها پرونده شرکت کریپتولند باشد.»

خداییان با تاکید بر اینکه که این تنها پرونده‌ای نیست که در مورد کلاهبرداری در حوزه رمزارز کشف شده، گفت: «در حال‌ حاضر پرونده‌های کلاهبرداری بین ۱۶۰ تا ۴۰۰ میلیارد تومانی در نهادهای قضایی ثبت و در ‌حال بررسی است.»

پیشنویس رمزارزش ها

کلاهبرداری در حوزه رمزارارز همچنان ادامه دارد

سخنگوی قوه قضائیه همچنین گفت: «متأسفانه بحث کلاهبرداری با استفاده از رمزارز ادامه دارد؛ به‌همین‌خاطر رئیس قوه قضائیه نسبت به فعالیت در این بخش اعلام خطر کرده و گفته‌اند که دستگاه‌های متولی نباید به‌راحتی از کنار این موضوع رد شوند، چون هر روز به پرونده‌های کلاهبرداری در حوزه رمزارز افزوده می‌شود.»

به اعتقاد او پیش از اینکه تعداد کلاهبردی در این زمینه افزایش پیدا کند و مردم متضرر شوند، باید مسئولان مربوطه همکاری کنند و تکلیف فعالیت در این بخش را مشخص کنند. خداییان تأکید کرد که در این بین دستگاه قضا هم همکاری لازم را با این مسئولان خواهد داشت تا پیشگیری و سوءاستفاده از مردم در این بخش کاهش پیدا کند و به مردم کمتر خسارت وارد شود.

بی‌تفاوتی یا سکوت معنا دار بانک مرکزی

این اولین باری نیست که قوه قضائیه از بانک مرکزی و نهادهای مرتبط خواسته تا به رگولاتوری رمزارزها ورود کنند و همچنان بانک مرکزی هیچ گامی در این راستا برنداشته است.

خداییان در نشست خبری سه‌شنبه 19 بهمن قوه قضائیه، نیز با اشاره به اینکه در کشور برخی افراد در زمینه رمزارزها فعالیت‌هایی دارند، بر عدم شفافیت و خطرناک بودن این بازار تاکید کرد و گفت: «گاهی افراد در این بازار متضرر می‌شوند. از طرفی کلاهبرداری در این زمینه هم افزایش پیدا کرده است.»

با این وجود همچنان بانک مرکزی هیچ گامی در این راستا برنداشته و همین موضوع منجر به افزایش نگرانی برای فعالان قانونی این حوزه شده است. در شرایطی که انتظار می‌رود این صنعت بیشتر مورد توجه قرار گیرد اما یکی از رگولاتورهای اصلی آن در مقابل درخواست‌های مکرر صرفا سکوت کرده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی