ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

پژوهشی جدید: ابتلای مجدد به دو زیرسویه مختلف امیکرون امکان‌پذیر اما نادر است

مطالعه انجام شده توسط محققان دانمارکی نشان می‌دهد احتمال آلوده شدن به دو زیرسویه مختلف ویروس کرونا امیکرون یعنی BA.1 و BA.2 وجود دارد،‌ اما چنین وضعیتی به ندرت اتفاق می‌افتد. زمانی که در اواخر ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۴ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۴:۰۰

مطالعه انجام شده توسط محققان دانمارکی نشان می‌دهد احتمال آلوده شدن به دو زیرسویه مختلف ویروس کرونا امیکرون یعنی BA.1 و BA.2 وجود دارد،‌ اما چنین وضعیتی به ندرت اتفاق می‌افتد.

زمانی که در اواخر 2021 کرونا امیکرون جهان را شوکه کرد، اکثر موارد ابتلا به این واریانت مربوط به یکی از زیرسویه‌های آن به نام BA.1 می‌شد. اما ماجرا به همین جا ختم نشد و در ابتدای 2022 زیرسویه جدیدی از امیکرون در بسیاری از کشورها مشاهده شد. این زیرسویه BA.2 نام دارد.

احتمال ابتلای مجدد زیرسویه امیکرون وجود دارد؟

مطالعه جدید انجام شده توسط محققان مرکز عالی بیماری‌های عفونی دانمارک (SSI) نشان می‌دهد این امکان وجود دارد که افراد آلوده به BA.1 به مدت کوتاهی پس از ابتلا به این سویه،‌ مجددا به زیرسویه BA.2 آلوده شوند، اما نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد چنین اتفاقی نادر است.

نتایج این بررسی تایید می‌گوید:

«شواهد بررسی‌ها نشان می‌دهد ابتلای مجدد به زیرسویه BA.2 امیکرون نادر است، اما می‌تواند چنین اتفاقی رخ دهد و حتی کمی پس از ابتلا به عفونت BA.1 اتفاق بیفتد.»

سویه‌های BA.1 و BA.2 امیکرون تا 40 جهش متفاوت دارند. داده‌های آماری نشان می‌دهد زیرسویه  BA.2 بیش از 88 درصد موارد ابتلا را در دانمارک تشکیل می‌دهد و موارد ابتلا به این سویه در بریتانیا، آفریقای جنوبی و نروژ رو به افزایش است.

محققان می‌گویند ابتلای مجدد به بیماری بیشتر در افراد جوان و واکسینه نشده مشاهده می‌شود که معمولا دچار نوع خفیف بیماری شده و تقریبا اکثر آنها در بیمارستان بستری نشده یا دچار مرگ در اثر ابتلا نشده‌اند.

در بررسی انجام شده در این مطالعه، 1739 فرد بین تاریخ 21 نوامبر 2021 تا 11 فوریه 2022 مورد بررسی قرار گرفتند که در آن، تست افراد دو بار با فاصله بین 20 تا 60 روز مثبت شده است. گفتنی است در این دوره زمانی بیش از 1.8 میلیون مورد ابتلا در دانمارک ثبت شده است.

از گروه نمونه کوچکتر این تحقیق، 47 مورد به زیر سویه BA.2 بلافاصله پس از ابتلا به BA.1 دچار شده‌اند. محققان حجم ویروس کمتری را در عفونت بار دوم شناسایی کرده‌اند که نشان می‌دهد تا حدی ایمنی از ابتلای اول ایجاد شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی