ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خط تولید واکسن برکت
علمی

واکسن کرونا مخصوص سویه امیکرون برکت پلاس مجوز تولید گرفت

«عباس شیراوژن»، سخنگوی ستاد ملی کرونا در توییتر خود خبری مبنی بر اخذ مجوز علمی تولید واکسن ایرانی مخصوص سویه امیکرون از سمت ستاد اجرایی فرمان امام منتشر کرد. او نوشت: «تولید واکسن ایرانی برکت، ...

ریحانه ولی‌پور
نوشته شده توسط ریحانه ولی‌پور | ۸ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۴:۰۰

«عباس شیراوژن»، سخنگوی ستاد ملی کرونا در توییتر خود خبری مبنی بر اخذ مجوز علمی تولید واکسن ایرانی مخصوص سویه امیکرون از سمت ستاد اجرایی فرمان امام منتشر کرد. او نوشت: «تولید واکسن ایرانی برکت، اختصاصی سویه امیکرون و اخذ مجوزهای علمی لازم به وسیله دانشمندان ایرانی توسط ستاد اجرایی فرمان حضرت امام در جلسه ستاد ملی تایید شد.»

ضمن تبریک برای این موفقیت، باید دوباره متذکر شویم که تولید و تزریق واکسن در مقیاس بزرگ و به طور عمومی بدون انجام فازهای دوم و سوم بالینی و مطالعه دقیق این داروی جدید تبعات بسیاری در بر خواهد داشت. فاز دوم هر دارو یا واکسن در سراسر جهان روی نمونه‌های جانوری با ژنتیک نزدیک به انسان مثل موش یا خوکچه هندی به صورت گسترده و در بازه زمانی مناسبی صورت می‌گیرد تا از هرگونه خطری که ممکن است انسان را تهدید کند، جلوگیری شود.

فاز سوم بالینی این مطالعات روی انسان انجام می‌شود و در این مرحله داوطلبانی با انتخاب خود و قبول هر مشکل احتمالی واکسن یا دارو را دریافت می‌کنند و پس از تایید متخصصان و پزشکان این حوزه و انتشار مقاله، مجوز تولید و تزریق گسترده واکسن صادر می‌شود.

مقاله برکت پلاس منتشر شده است؟

در هفته‌های گذشته خبری درباره انتشار مقاله مرتبط با واکسن برکت پلاس منتشر شد، اما هنوز این مقاله مورد داوری همتا (peer-review) قرار نگرفته و به صورت پیش مقاله (preprint) در وبسایت بیوآرکایو منتشر شده است. روند کار وبسایت‌های آرشیوی مثل بیوآرکایو به این صورت است که هر کسی یا هر گروهی در سراسر دنیا می‌تواند مقاله خود را در آن به اشتراک بگذارد تا مختصصان حوزه مربوطه آن را مطالعه و در صورت امکان آن را تایید کنند.

بنابراین شما نیز می‌توانید مقاله خود را به راحتی منتشر کنید و باید گفت مقالاتی که به صورت پیش مقاله در این سایت قرار دارند به هیچ وجه ارزش علمی ندارد، مگر اینکه مقاله آن‌ها مورد داوری همتا قرار گرفته باشد. متاسفانه همچنان اخبار تکمیلی درباره این واکسن جدید، درست مثل نسخه ابتدایی برکت از سمت وزارت بهداشت منتشر نشده و هنوز منتظر اخبار جدید و پاسخ مسئولین مربوطه خواهیم ماند. 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • molavy
    molavy | ۸ اسفند ۱۴۰۰

    هیچ کس واکسن نزنه تا ورشکست بشن

مطالب پیشنهادی