ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

نقشه تازه کیهان ۴.۴ میلیون کهکشان جدید را به نمایش می‌گذارد

منجمان همیشه به طور پیوسته نقشه‌هایی از کیهان تهیه می‌کنند که همه را تحت تاثیر قرار می‌دهد و اطلاعات مفیدی در اختیار مخاطبان و دانشمندان می‌گذارد. این نقشه‌ها علاوه بر اینکه جذاب هستند، مناظر و ...

ریحانه ولی‌پور
نوشته شده توسط ریحانه ولی‌پور | ۸ اسفند ۱۴۰۰ | ۲۲:۳۰

منجمان همیشه به طور پیوسته نقشه‌هایی از کیهان تهیه می‌کنند که همه را تحت تاثیر قرار می‌دهد و اطلاعات مفیدی در اختیار مخاطبان و دانشمندان می‌گذارد. این نقشه‌ها علاوه بر اینکه جذاب هستند، مناظر و اطلاعاتی از منظومه شمسی ما و فراتر از آن در بر دارند. حالا محققان دانشگاه دورهام (Durham) با داده‌های آرایه فرکانس پایین یا LOFAR نقشه‌ای از یک چهارم شمال آسمان تهیه و منتشر کرده‌اند که شامل ۴.۴ میلیون کهکشان است.

این نقشه جدید شامل حدود یک میلیون جرم جدید است که تاکنون دیده نشده‌اند و با آن تقریبا ۴ میلیون کهکشان جدید با امواج رادیویی کشف کرده‌اند. کار کردن روی چنین پروژه‌هایی بسیار جذاب خواهد بود. هر بار که نقشه جدیدی از آسمان تهیه می‌شود، منجمان اجرام جدیدی را پیدا می‌کنند که تا امروز از دیده‌های ما پنهان مانده بودند.

تهیه نقشه جدید

این نقشه بیش از ۴.۴ میلیون جرم را در بر دارد که بیشتر آن‌ها میلیاردها سال نوری با ما فاصله دارد. این اجرام آسمانی جدید کهکشان‌هایی با سیاهچاله‌های ابرپرجرم در مرکز آن‌ها و یا ستارگان جدید با نرخ رشد بسیار بالا هستند.

در بین این اجرام جدید چند ستاره و حتی کهکشان‌های در حال برخورد نیز وجود دارد. محققان این مطالعه برای تهیه این نقشه داده‌های ۳۵۰۰ ساعت رصد LOFAR را بررسی کردند که تقریبا ۸ پتابایت می‌شد. اگر بخواهید این داده‌ها را روی لپ‌تاپ ذخیره کنید، باید حدود ۲۰ هزار لپ‌تاپ داشته باشید! البته همچنان داده‌های بیشتری هستند که نیاز به بررسی و پردازش دارند.

این نقشه جدید شامل پردازش فقط ۲۷ درصد از داده‌های دریافتی است و بررسی داده‌های بیشتر منجر به موفقیت‌های علمی بیشتر نیز می‌شود. این داده‌ها می‌توانند به ما درباره نحوه تشکیل بزرگترین ساختار کیهانی بگویند و تکامل سیاهچاله‌ها را به ما نشان دهند. همچنین می‌توانند از تشکیل ستاره‌ها در کهکشان‌های دوردست و حتی مراحل زندگی ستاره‌های کهکشان ما بگویند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی