ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

مزدا
اخبار خودرو

بازگشت موتورهای دو زمانه توسط مزدا؛ ترکیب فناوری با ساختار ساده موتورهای دو زمانه

مزدا یک موتور دو زمانه جدید مجهز به سوپرشارژر را توسعه داده است. طبق ادعای این شرکت ژاپنی موتور جدید این شرکت از نظر میزان مصرف سوخت و آلایندگی عملکرد بسیار خوبی دارد. ما به ...

پویا بهرامی
نوشته شده توسط پویا بهرامی | ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ | ۲۳:۱۵

مزدا یک موتور دو زمانه جدید مجهز به سوپرشارژر را توسعه داده است. طبق ادعای این شرکت ژاپنی موتور جدید این شرکت از نظر میزان مصرف سوخت و آلایندگی عملکرد بسیار خوبی دارد.

ما به طور کلی دو نوع موتور احتراق داخلی مجهز به پیستون داریم. موتور 4 زمانه و موتور 2 زمانه.

موتور دو زمانه مزدا

موتور 2 زمانه به نسبت موتور 4 زمانه به ازای تعداد سیکل مشابه دو برابر قدرت بیشتری تولید می‌کند.

سنتی‌ترین نوع موتورهای 2 زمانه فاقد میل بادامک، سوپاپ یا هر نوع قطعه محرکی در بخش بالای موتور هستند. این مسئله باعث می‌شود تا موتور سبک تر، ارزان تر و ساده‌تر باشد.

همچنین موتور 2 زمانه به لطف وزن کمتر انرژی ویژه بالاتری دارد. انرژی ویژه از رابطه مقدار نیروی تولیدی موتور تقسیم بر وزن آن بدست می‌آید.

موتور مزدا

موتورهای 2 زمانه به خصوص در موتورسیکلت‌ها رایج هستند. به جای سوپاپ هوا یک پورت وظیفه انتقال هوا و سوخت را به محفظه احتراق بر عهده دارد. فشار زیر پیستون نیز عمل تراکم و تخلیه را بر عهده دارد.

در موتورهای دو زمانه روغن و سوخت با یکدیگر ترکیب شده و می‌سوزد. در واقع روغن موجود در محفظه موتور قرار دارد و خبری از یک سیستم روغن کاری جداگانه نیست.

این مسئله خود باعث تولید آلایندگی می‌شود.

موتور مزدا

تلاش‌هایی بری رفع این مشکل با استفاده از مکانیک موتورهای 4 زمانه صورت گرفته است.

شرکت استرالیایی orbital و فورد در دهه 90 میلادی کارهایی را بر روی این نوع موتورها کرده‌اند.

اما موتور مزدا بیشتر شبیه به موتورهای 4 زمانه است و با استفاده از الکترونیک مدرن بر محدودیت‌های طرح‌های قبلی غلبه کرده است.

همانند موتورهای چهار زمانه «Skyactiv-X» مزدا، در هر دو حالت احتراق یعنی احتراق با تراکم کنترل شده با جرقه (SCCI) در حالت قدرت کمتر موتور و سیستم جرقه زنی معمولی در قدرت‌های بالا کار می‌کند.

موتور اسکای اکتیو مزدا

با اضافه شدن یک سیستم تزریق سوخت مستقیم و یک دمنده هوا(سوپرشارژر) که نیروی خود را از طریق تسمه از میل لنگ دریافت می‌کند. امکان افزایش قدرت و احتراق کامل را فراهم می‌کند.

موتور مزدا در دور موتور پایین و توان کم (SCCI) به شدت مقرون به صرفه است و در صورت نیاز می‌توان با فعال کردن جرقه زنی تبدیل به موتور با قدرت بالا شود.

سیستم زمان بندی متغیر سوپاپ (VVT) نیز اجازه می‌دهد تا مقدار هوای اضافی قبل از فشرده سازی از محفظه خارج شود. این مسئله خود باعث کاهش نسبت تراکم موتور می‌شود.

موتور اسکای اکتیو

VVT همچنین به هر دو سوپاپ اجازه می‌دهد تا نقش خروجی اگزوز را بازی کنند. این کار باعث می‌شود تا از ورود گازهای پس از احتراق به مجرای ورودی جلوگیری شود.

سیستم‌های احتراق داخلی به طور معمول بر روی یک تک سیلندر آزمایش می‌شوند. اما مزدا اعلام کرده که با این سیستم جدید می‌تواند هر تعداد سیلندر که لازم داشت استفاده کند.

در حال حاضر مزدا هیچ برنامه‌ای برای استفاده از این موتور جدید خود ندارد. اما انتظار می‌رود که این موتور در نقش ژنراتور نقش ایفا کند.

همچنین می‌تواند یک پیشرانه 2 زمان سبک وزن مدرن و به روز باشد که بر خلاف گذشته عمر بالا، آلایندگی پایین و همینطور مصرف سوخت کمتری داشته باشد.

پیش از این به فن‌آوری های جدید به کار رفته در موتورهای مزدا پرداخته بودیم که می‌توانید مطالب آن را در ادامه مطالعه کنید.

روش منحصر به فرد مزدا برای تغییر عملکرد موتور درون سوز

فناوری Skyactiv-X tech مزدا؛ شگردی عجیب برای کاهش مصرف سوخت

3.7 لیتر در صد کیلومتر؛ معجزه مهندسی در قالب نسل جدید مزدا 3

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی