ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ناسا چه برنامه‌ای را برای ادامه همکاری با روسیه دنبال می‌کند؟

مدیر عملیات‌های فضایی سرنشین‌دار ناسا طی کنفرانس خبری در روز دوشنبه اعلام کرد که این سازمان مثل همیشه با شرکای خود از جمله روسیه به فعالیت‌های ایستگاه فضایی بین‌المللی ادامه می‌دهد. او همچنین گفت که ...

ریحانه ولی‌پور
نوشته شده توسط ریحانه ولی‌پور | ۱۲ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۲:۰۰

مدیر عملیات‌های فضایی سرنشین‌دار ناسا طی کنفرانس خبری در روز دوشنبه اعلام کرد که این سازمان مثل همیشه با شرکای خود از جمله روسیه به فعالیت‌های ایستگاه فضایی بین‌المللی ادامه می‌دهد. او همچنین گفت که ناسا برای همکاری با وزارت امور خارجه بر وضعیت اوکراین نظارت خواهد داشت. ناسا قبلا هم در چنین موقعیت‌هایی قرار داشته است و هر دو طرف کاملا حرفه‌ای برخورد کردند و موقعیت را درک کردند.

در حال حاضر، کنترل کننده‌های پروازهای ناسا در روسیه و سایر مقامات دیگر به کار خود در مسکو ادامه می‌دهند و روابط بین مدیران روسیه و ایالات متحده به خوبی پیش می‌رود. در وضعیت کاری کنونی هیچ مشکلی وجود ندارد و آن‌ها درست مثل چندین روز قبل از اعلام جنگ فعالیت می‌کنند.

ناسا همچنان در نظر دارد که در اوایل بهار یکی از فضانوردان خود را با فضاپیمای سایوز روسیه به زمین برگرداند. این فضاپیما در قزاقستان فرود خواهد آمد و مسئولین ناسا ابتدا به روسیه و سپس به قزاقستان خواهند رفت. آن‌ها همچنان انتظار دارند که تمام مراحل قانونی این ماموریت مثل همیشه انجام شود.

به علاوه، در ۱۰ فروردین ۱۴۰۱ ماموریت آکسیم ۱ (Axiom 1) با کپسول کرودراگون اسپیس ایکس طی یک ماموریت تجاری به ایستگاه فضایی بین‌المللی خواهد رفت. اما به دلیل آینده نامشخص ایستگاه فضایی و شرایط کنونی، بحث‌هایی درباره انجام این ماموریت پیش آمده است. هنوز روسیه از وضعیت همکاری خود را پس از ۲۰۲۴ میلادی مشخص نکرده است. ناسا اعلام کرد که سرنشینان ایستگاه فضایی در گذشته نیز چنین تنش‌های سیاسی را تجربه کرده‌اند، اما چنین اتفاقی در سرگذشت ۲۰ ساله این ایستگاه تاکنون به وجود نیامده بود.

ناسا چه برنامه‌ای دارد؟

اگر تصمیمی گرفته شود که ایستگاه فضایی به دو قسمت تقسیم و بخش روسی این ایستگاه شود، ناسا به سناریوهای اورژانسی برای سرپا نگه داشتن ایستگاه نیاز دارد. در این کنفرانس خبری سخنگوی ناسا اعلام کرد که این سازمان همیشه به دنبال افزایش انعطاف عملیات‌های خود بوده است و شرکت‌های تامین کننده فضاپیماهای باری ناسا نیز به دنبال افزایش این انعطاف‌پذیری‌ها هستند.

برای مثال، در حال حاضر یکی از فضاپیماهای نورثراپ گرومن (Northrop Grumman) به ایستگاه فضایی متصل است و قرار است تا در یک مانور برای اولین بار ارتفاع ایستگاه را تنظیم کند. از آنجایی که کپسول‌های دراگون اسپیس ایکس موتوری برای انجام چنین مانوری ندارند، سخنگوی ناسا گفت که به دنبال افزایش انعطاف‌پذیری خود با دراگون‌های باری است. او چیزی درباره استارلاینر بوئینگ که در اوایط بهار به ایستگاه فضایی می‌رود، نگفت اما این فضاپیما نیز می‌تواند چنین قابلیتی داشته باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی