ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

رزبری پای
تکنولوژی

به مناسبت 10 سالگی رزبری پای: نگاهی به 5 پروژه جذاب با کامپیوتر تک برد

کامپیوتر کوچک رزبری پای امسال تولد 10 سالگی خود را جشن می‌گیرد. اولین نسخه این دستگاه با قیمت 35 دلار به سرعت مورد استقبال محققان، هکرها و دانشجویان قرار گرفت. حالا بعد از گذشت یک ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ | ۲۲:۰۰

کامپیوتر کوچک رزبری پای امسال تولد 10 سالگی خود را جشن می‌گیرد. اولین نسخه این دستگاه با قیمت 35 دلار به سرعت مورد استقبال محققان، هکرها و دانشجویان قرار گرفت. حالا بعد از گذشت یک دهه، کامپیوتر تک برد رزبری پای همچنان در پروژه‌های خلاقانه‌ای استفاده می‌شود که در ادامه به 5 مورد از آن‌ها نگاه کوتاهی خواهیم داشت.

با توجه به جوامع کاربری فعالی که پیرامون رزبری پای شکل گرفته، پیدا کردن پروژه‌های خلاقانه با این کامپیوتر کوچک کار چندان سختی نیست. اما بدون شک می‌توان با نگاه کردن به این پروژه‌ها الهامات زیادی را در زمینه استفاده از فناوری برای امور مختلف کسب کرد.

ربات الکسا با تم جنگ ستارگان

رزبری پای L3-37

بسیاری از دستیارهای صوتی فاقد شخصیت ملموسی برای ارتباط گرفتن با کاربرند. ربات‌ها هم به موفقیت چندانی در این زمینه دست پیدا نکرده‌اند. ولی کاربران خوشبختانه در سال‌های اخیر با استفاده از کامپیوترهای رزبری پای دستیارهای صوتی جذابی ساخته‌اند که ارتباط گرفتن با آن‌ها آسان‌تر است.

یکی از این موارد در واقع رباتی شبیه L3-37 از داستان جنگ ستارگان است که از روی یک مدل سه بعدی چاپ شده. این ربات با قطعات مکانیکی می‌تواند سر خود را تکان دهد و تعامل بیشتری با کاربر داشته باشد. ربات حاضر از دستیار صوتی آمازون استفاده می‌کند ولی آمازون اجازه تعریف فرمان سفارشی برای صدا کردن دستیار خود را نمی‌دهد. به همین خاطر، سازنده این پروژه صرفا با استفاده از SDK خدمات صوتی الکسا کاری کرده که ربات با شنیدن فرمان بیداری سر خود را بالا بیاورد.

اگر از طرفداران داستان جنگ ستارگان هستید باید بدانید که این ربات تنها ربات الهام گرفته از این داستان نیست. نمونه‌های دیگری با الهام از R2D2 و BB-8 هم ساخته شده‌اند.

ابرکامپیوتری با 1060 رزبری پای

ابرکامپیوتر رزبری پای

هر رزبری پای با وجود اندازه کوچکش قدرت نسبتا زیادی ارائه می‌کند، اما اگر می‌خواهد برنامه‌های سنگین را روی این کامپیوتر اجرا کنید، باید تعداد زیادی از آن‌ها را کنار هم قرار دهید. شرکت اوراکل در سال 2019 این ایده را پیاده‌سازی کرد و بزرگ‌ترین گروه از کامپیوترهای به هم پیوسته رزبری پای را ساخت. در نتیجه، پشته‌ای از این کامپیوترها به وجود آمد که ارتفاع آن به پنج متر می‌رسید.

این شرکت در سال 2020 یک بار دیگر مجموعه کوچک‌تری از 84 رزبری پای را به هم متصل کرد و توان پردازشی آن را به پروژه «جستجو برای هوش فرازمینی» (SETI) اختصاص داد. در پروژه‌ای مشابه، «آزمایشگاه ملی لوس آلاموس» 750 رزبری پای را به هم وصل کرد تا یک ابرکامپیوتر دیگر بسازد.

وب سرور همیشه روشن

وب سرور با رزبری پای

سیستم عامل رزبری پای بر اساس لینوکس دبیان ساخته شده که روی بسیاری از سرورهای تجاری وجود دارد. این سیستم عامل در واقع به بسیاری از کامپیوترهای پای اجازه می‌دهد تا به عنوان «ذخیره‌ساز متصل به شبکه» (NAS)، مدیا سرور و میزبان وب استفاده شوند. خوشبختانه این کامپیوترهای کوچک می‌توانند با اعتمادپذیری 24 ساعته در نقش وب سرور ایفای نقش کنند.

از این رو، یکی از کاربران ردیت به نام Viko در سال 2016 با رزبری پای چنین وب سروری ساخت. این وب سرور از مودم LTE، پنل خورشیدی و باتری 52 آمپرساعتی بهره می‌برد. تمام قطعات این دستگاه منهای پنل خورشیدی درون بسته‌ای قرار گرفت تا در برابر شرایط متنوع جوی مقاوم باشد. اگرچه می‌شد این وب سرور را با هر نوع کامپیوتر دیگری ساخت، بهترین گزینه رزبری پای بود چون انرژی بسیار کمی مصرف می‌کند.

به گفته Viko، این وب سرور در طول چند ماه و در شرایط آب و هوایی گوناگون دائما فعال بود و حتی طوفان، رعد و برق و برف نتوانست آن را متوقف کند.

کنسول دستی با الهام از گیم بوی

کنسول دستی با رزبری پای

دستگاه PiGRRL Zero کنسولی بسیار کوچک با رزبری پای است که با الهام از گیم بوی ساخته شده و می‌تواند بسیاری از بازی‌های کنسول‌های قدیمی را شبیه‌سازی کند. برای ساخت این کنسول کافی است قطعات الکترونیکی آن را به‌صورت جداگانه خریداری کنید و برای دکمه‌ها از PCB سفارشی، باتری و یک نمایشگر LCD بهره بگیرید. برای نرم‌افزار هم پیشنهاد شده که از RetroPie استفاده کنید تا بتوانید اکثر بازی‌های کنسول‌های قدیمی را شبیه‌سازی نمایید.

پیش‌تر پروژه‌های دیگری در این زمینه ساخته شده بود که سفارشی‌سازی‌های بیشتری داشت. برای مثال، پروژه Game Boy Zero می‌تواند با درگاه کارت microSD شبیه‌سازی برای کارتریج‌های گیم بوی داشته باشد. در یک پروژه دیگر، نه تنها رزبری پای درون بدنه گیم بوی قرار گرفته بلکه قابلیت اجرای کارتریج‌های قدیمی را دارد.

رزبری پای در فضا

ارسال رزبری پای به فضا

رزبری پای یکی از معدود کامپیوترهایی است که به لطف بالون‌های ارتفاع زیاد (HAB) به استراتوسفر رسیده است. این بالون‌ها معمولا می‌توانند تا ارتفاع 45 کیلومتری بالا بروند و از لایه اوزون عبور کنند. از این بالون‌ها برای پیش‌بینی وضعیت هوا، فاصله‌سنجی و تصویربرداری استفاده می‌شود. و همان‌طور که احتمالا می‌دانید، رزبری پای به خوبی قادر به انجام این کارهاست و به گزینه مناسبی میان محققان و کاربران عادی تبدیل شده است.

کاربری به نام «دیو آکرمن» در سال 2014 برای رزبری پای یک برد سفارشی ساخت تا شرایط ارسال و ردیابی بالون‌های ارتفاع زیاد را فراهم کند. البته اجرای این پروژه مستلزم آگاهی از قوانین پرواز در هر کشور است و باید مراقب بود که بالون در کجا فرود می‌آید. با این حال، ایده آکرمن برای ارسال زربری پای به فضا بسیار جالب بود.

شما با چه پروژه‌های جذاب دیگری که با رزبری پای ساخته شده‌اند، آشنایی دارید؟ آن‌ها را در بخش نظرات به ما معرفی کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی