ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

مریخ نورد ExoMars
علمی

ماموریت مریخ نورد ExoMars با قطع روابط اروپا با روسیه، رسما به حالت تعلیق درآمد

مدیر آژانس فضایی اروپا اقداماتی را در جهت به تعلیق درآوردن ماموریت مریخ نورد «ExoMars» و پروژه مشترک با آژانس فضایی روسیه «راسکوسموس» انجام داد. این موضوع یکی دیگر از پیامدهای علمی بعد از حمله ...

مرضیه فرجی
نوشته شده توسط مرضیه فرجی | ۲۷ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۳:۰۰

مدیر آژانس فضایی اروپا اقداماتی را در جهت به تعلیق درآوردن ماموریت مریخ نورد «ExoMars» و پروژه مشترک با آژانس فضایی روسیه «راسکوسموس» انجام داد. این موضوع یکی دیگر از پیامدهای علمی بعد از حمله نظامی روسیه به کشور اوکراین است که در آن موسساتی را که با نهادهای روسی همکاری می‌کنند، مجبور به ارزیابی مجدد مواضع خود می‌شوند.

ExoMars یک ماموریت دو قسمتی است: یک مدارگرد که در سال 2016 به فضا پرتاب شد، به مطالعه ساختار شیمیایی جو سیاره مریخ می‌پردازد و یک مریخ نورد با نام «روزالیند فرانکلین» - به یاد یکی از دانشمندان موفق این شاخه – که قرار است امسال پرتاب شد. به عبارت دیگر، دست‌کم تا پیش از این تعلیق، قرار بود امسال پرتاب شود.

این ماموریت مدت زیادی را در مسیر پیشروی بوده تا به چنین مرحله‌ای برسد. اما تاخیرهای فنی و سپس همه‌گیری ویروس کرونا سبب شد تا تاریخ پرتاب مریخ نورد به پاییز 2022 تغییر کند. این تاریخ تا پیش از حمله روسیه به اوکراین در ماه گذشته برقرار بود.

مریخ نورد ExoMars

با شروع جنگ، وضعیت ExoMars به حالت تعلیق درآمد. آژانس فضایی اروپا (ESA) در بیانیه‌ای با لحنی اندک تهاجمی اعلام کرد:

«تحریم‌های اعمال شده توسط کشورهای عضو اتحادیه اروپا علیه روسیه به صورت کامل اجرا خواهند شد و در همین راستا، پرتاب این مریخ نورد در سال 2022 امری بعید به نظر می‌رسد.»

پس از این بیانیه، آژانس فضایی در جلسه دیگری در پاریس به مدیر کل خود دستور داد تا اقداماتی را برای تعلیق همکاری به صورت کلی با راسکوسموس انجام دهد. این آژانس همچنین اجازه مطالعه در زمینه چگونگی خروج ExoMars از زمین بدون دخالت راسکوسموس را صادر کرد.

در ماه فوریه، «دیمیتری روگوزین» رئیس راسکوسموس پیش‌بینی کرد تحریم‌های آمریکا علیه روسیه می‌تواند باعث سقوط ایستگاه فضایی بین‌المللی شود. این سخن، واکنش «اسکات کلی» فضانورد بازنشسته ناسا را برانگیخت و منجر به دعوای توییتری آن دو شد – چیزی که ظاهرا ناسا از آن خوشحال نبود.

ESA پس از اعلام قطع همکاری‌های علمی خود با این کشور، در سخن پایانی گفت: « در چند هفته آینده جلساتی را برگزار خواهیم کرد که به پیشنهادات دانشمندان در زمینه چگونگی پیشبرد ادامه کار مریخ نورد ExoMars بدون دخالت روسیه بیندیشیم.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی