ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اتوبوس برقی زیما
خودرو

تکنولوژی اتوبوس های برقی در دست مهندسان ایرانی؛ محصول مشترک گروه مپنا و شرکت عقاب افشان در خیابان های تهران

چندماهی است که اخبار متعددی در خصوص خودروهای برقی تولید داخل و ایرانی منتشر می شود ولی از میان انواع و اقسام این خودروها، بی شک فناوری گروه صنعتی مپنا و گروه مکو (زیر مجموعه ...

سپهر زنگنه
نوشته شده توسط سپهر زنگنه | ۲۸ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۹:۳۰

چندماهی است که اخبار متعددی در خصوص خودروهای برقی تولید داخل و ایرانی منتشر می شود ولی از میان انواع و اقسام این خودروها، بی شک فناوری گروه صنعتی مپنا و گروه مکو (زیر مجموعه مپنا) یکی از کامل ترین هاست که در طول سال 1400 چندین خودرو مختلف در کلاس های سواری، وانت و اتوبوس را به صورت برقی و هیبریدی معرفی کردند و حالا نیز آزمایش عملی اتوبوس زیما به عنوان محصول مشترک مپنا و شرکت عقاب افشان در خیابان های تهران آغاز شده است.

اتوبوس زیما در واقع محصولی از شرکت شتاب (شرکت مشترک مکو عقاب افشان) است که از خردادماه امسال معرفی شده و تاکنون نیز به صورت آزمایش در شهرهای اصفهان و مشهد به کار گرفته شده است. حالا این اتوبوس به تهران رسیده تا عملکرد خود را در شرایط پایتخت نشان دهد.

اتوبوس برقی زیما

مشخصات فنی اتوبوس برقی زیما

دو موتور الکتریکی با گشتاور عظیم 18550 نیوتن متر و هشت پکیج باتری لیتیوم یون به ظرفیت 318 کیلووات ساعت نیرو بخش این اتوبوس برقی هستند، عمر باتری ها در حدود 5000 سیکل برآورد شده است که رقمی مناسب در مقایسه با سایر اتوبوسهای برقی محسوب می شود.

اتوبوس برقی زیما

همچنین زیما از قابلیت شارژ خودکار در زمان ترمزگیری برخوردار است و موتورهای برقی در چنین شرایط عملا تبدیل به ژنراتور می شوند.

شتاب صفر تا 30 کیلومتر بر ساعت در 12 ثانیه و بیشینه سرعت 80 کیلومتر بر ساعت (محدود شده) در کنار قابلیت شارژ فوق سریع در 20 دقیقه از جمله دیگر ویژگی های اتوبوس زیما هستند.

اتوبوس برقی زیما

در حالت استفاده از شارژ شهری (AC) نیز پر کردن چنین باتری هایی به 5 ساعت زمان نیاز خواهد داشت و با یکبار شارژ کامل نیز پیمایش 242 کیلومتر مسافت امکان پذیر خواهد بود که با توجه به ترافیک کلان شهری مثل تهران، رقمی قابل قبول برای یک اتوبوس شهری محسوب می شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • Sae77
    Sae77 | ۲۷ اسفند ۱۴۰۰

    خوب به نظر میاد و مشخصاتش هم مناسب هست. امیدوارم در عمل هم همینطور باشه و هرچه سریعتر جایگزین اتوبوس های بسیار فرسوده تهران و ایران بشه.

  • پرهام بیگی
    پرهام بیگی | ۲۷ اسفند ۱۴۰۰

    این که نوشته شده با ترمز گیری موتور تبدیل ژنراتور میشه و سیستم شارژ خودکارش دودمان قانون پایستگی انرژیو به باد داد 😂

    • expert_developer
      expert_developer | ۲۷ اسفند ۱۴۰۰

      چیز عجیبی نیست که انرژی جنبشی ماشین موقع ترمز برای شارژ باتری استفاده بشه. ماشین های تسلا هم همچین چیزی دارند اسمش regenerative braking هست. این قابلیت رو خیلی از ماشینهای برقی دارند.

مطالب پیشنهادی