ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

مریخ نورد استقامت
علمی

ناسا در آستانه رسیدن به دریاچه باستانی مریخ

«مریخ نورد استقامت» بیش از 1 سال پيش روی مریخ فرود آمد. به تازگی تأیید شده که این مریخ نورد به سرعت در حال حرکت به سوی «دهانه جیزرو»، دریاچه باستانی مریخ است. انتظار می‌رود ...

نیما جلالی
نوشته شده توسط نیما جلالی | ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۱:۳۰

«مریخ نورد استقامت» بیش از 1 سال پیش روی مریخ فرود آمد. به تازگی تأیید شده که این مریخ نورد به سرعت در حال حرکت به سوی «دهانه جیزرو»، دریاچه باستانی مریخ است. انتظار می‌رود که این دهانه جیزرو سرشار از اطلاعات جدید در مورد زندگی باستانی در مریخ باشد.

مریخ نورد استقامت چندی پیش جشن یک سالگی فرود روی این سیاره را جشن گرفت. کاوشگر جدید ناسا توانسته اطلاعات مفید و جدیدی را از مریخ در اختیار ما قرار دهد؛ این اما پایان ماجرا نیست. این مریخ نورد به‌زودی به یک منطقه بسیار مهم در مریخ خواهد رسید تا در مورد سابقه زندگی مریخی تحقیق کند.

مریخ نورد استقامت به دهانه جیزرو نزدیک می‌شود

مریخ نورد استقامت در یک سفر جاده‌ای برای رسیدن به مکانی جذاب است. جالب آن‌که این سفر با حداکثر سرعت در جریان بوده و از سیستم خودران برای این امر استفاده می‌شود. در نهایت این مریخ نورد مورد انتظار می‌تواند فاصله تقریبا 5 کیلومتری تا موقعیت مکانی دهانه جیزرو را بپیماید.

این دهانه، قبلا پر از آب بوده و یک دریاچه باستانی محسوب می‌شود. بنابراین می‌توان امیدوار بود که رسیدن به این دریاچه، می‌تواند به کشف زندگی‌های پیشین در مریخ کمک کند.

«کن فارلی»، از دانشمندان پروژه مریخ‌نورد استقامت، در مورد این اقدام می‌گوید:

«رسیدن به موقعیت دهانه جیزرو آن‌قدر مهم است که ما تصمیم گرفته‌ایم فعالیت‌های علمی را به حداقل برسانیم تا روی رسیدن هرچه سریع‌تر به دهانه جیزرو تمرکز کنیم.»

او همچنین گفت که به‌زودی و حین رانندگی، تصاویری از آن موقعیت گرفته می‌شود. استقامت هرچه بیشتر به این دهانه نزدیک شود، تصاویر مهم‌تری ثبت می‌شوند.

بیش از هر چیزی، این بار روی سیستم خودران مریخ‌نورد جدید ناسا مانور داده شده است. این مریخ نورد تازه وارد از سیستم سخت‌افزاری بهبود یافته مانند دوربین‌های بهتر و یک پردازشگر تصویر اختصاصی بهره می‌برد.

«مارک میمون» از آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا گفت:

«فرآیندهای خودرانی که در مریخ نورد فرصت بیش از چند دقیقه به طول می‌انجامیدند، در کم‌تر از یک ثانیه در مریخ نورد جدید استقامت پردازش می‌شوند. از آن‌جایی که رانندگی خودران سریع‌تر شده، می‌توانیم فضای بیشتری را در مریخ تحت پوشش قرار دهیم.»

دیدگاه شما در مورد مقصد جدید مریخ‌نورد جدید ناسا چیست؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی