ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ضدبارداری مردانه
علمی

توسعه قرص ضد بارداری برای مردان با اثربخشی 99 درصدی روی موش‌ها

دانشمندان هنوز درحال تحقیق پیرامون یافتن روش‌هایی برای جلوگیری بارداری از سوی مردان هستند که شامل وسایل پیشگیری از بارداری و عمل‌های جراحی نباشد. اکنون در طی یک پژوهش ابتدایی، مشخص شده است که داروی ...

امیر امام جمعه
نوشته شده توسط امیر امام جمعه | ۵ فروردین ۱۴۰۱ | ۲۲:۳۰

دانشمندان هنوز درحال تحقیق پیرامون یافتن روش‌هایی برای جلوگیری بارداری از سوی مردان هستند که شامل وسایل پیشگیری از بارداری و عمل‌های جراحی نباشد. اکنون در طی یک پژوهش ابتدایی، مشخص شده است که داروی ضدبارداری مردانه غیر هورمونی توانسته است موش‌های آزمایشگاهی را بدون هیچگونه عوارض جانبی، عقیم نگه دارد.

انتظار می‌رود که فاز مطالعات بالینی داروی اشاره شده در اواخر سال جاری میلادی شروع شود. این دارو محصولی از تلاش‌های پژوهشگران دانشگاه مینه‌سوتای ایالات متحده است که ادعا دارند عملکرد آن در ارتباط با نحوه استفاده از ویتامین A در بدن انسان است. ویتامین A جهت عملکرد صحیح دستگاه تولیدمثلی در پستانداران ضروری است و کمبود یا مهار آن می‌توان تداخل جدی در تولید اسپرم‌ها ایجاد کند.

آیا قرص ضدبارداری مردانه به بازار می‌آید؟

تاکنون تحقیقات گسترده‌ای پیرامون مهار پروتئین مسئول اتصال به ویتامین A در سلول‌ها صورت گرفته است. همچنین مشخص شده که رژیم‌های غذایی دارای مقادیر کم یا ناکافی از ویتامین A می‌توانند به عقیم شدن منتهی شود. نکته بسیار اساسی اینجاست که اگر کمبود ویتامین A یا مهار پروتئین‌های دخیل در اتصال و انتقال آن رفع شود، فرد دوباره می‌تواند فعالیت‌های تولیدمثلی طبیعی داشته باشد.

ضدبارداری مردانه

درحال حاضر کاندیداهای دیگری برای استفاده به عنوان داروی ضدبارداری مردانه وجود دارند که به ثمر رسیدن فاز مطالعات بالینی آن‌ها نزدیک‌تر است. بیشتر این داروها، هورمون مردانه تستسترون را هدف قرار می‌دهند که می‌توانند در نهایت منجربه بروز عوارض ناخواسته مثل افزایش میزان کلسترول خون شوند. اما داروی جدید به دلیل عدم تمرکز روی هورمون‌ها، می‌تواند بروز چنین عوارضی را تا سطح قابل قبولی کاهش دهد. همچنین از آن‌جایی که مردان از علائم ناشی از بارداری، رنج فیزیکی نمی‌برند؛ داروهای ضدبارداری آن‌ها باید از سطح عوارض کمتری برخوردار باشد تا به صورت گسترده در جامعه مقبول واقع شوند.

طبق نتایج اولیه بدست آمده از آزمایش با ترکیب GPHR-529 مشخص شده که موش‌های دریافت‌کننده دارو، کاهش چشمگیری در تعداد اسپرم به مدت چهار هفته تجربه کرده‌اند و عملا عقیم شدند. به طور کلی انتظار می‌رود که کارایی این ترکیب در جلوگیری از بارداری نزدیک به ۹۹ درصد باشد؛ بدون آنکه عوارض محسوسی در پی داشته باشد. همچنین پس از چهار الی شش هفته پس از قطع مصرف دارو، امکان تولید مجدد اسپرم وجود خواهد داشت. البته اطلاعات بدست آمده از مطالعات حیوانی لزوما با یافته‌های ناشی از کارآزمایی بالینی یکسان نخواهند بود و هنوز نمی‌توان با قطعیت روی این ترکیب به عنوان داروی ضدبارداری مردانه حساب باز کرد.

روش‌های دیگری هم مثل جلوگیری از خروج اسپرم‌ها به کمک ژل‌های مسدودکننده یا از بین بردن آن‌ها توسط امواج فراصوت درحال تحقیق و توسعه هستند که احتمال دارد نمونه‌های تجاری آن‌ها به زودی وارد بازار شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی