ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

منشا ابتلا به دیابت می‌تواند در زنان و مردان متفاوت باشد

 با اینکه بیماری دیابت شایع است، هنوز تحقیقات زیادی باید درباره آن انجام شود تا کاملا آن را بشناسیم. برای مثال، هنوز محققان نمی‌دانند که چرا چاقی مفرط باعث دیابت می‌شود. در مطالعه اخیری که ...

ریحانه ولی‌پور
نوشته شده توسط ریحانه ولی‌پور | ۵ فروردین ۱۴۰۱ | ۲۳:۵۹

 با اینکه بیماری دیابت شایع است، هنوز تحقیقات زیادی باید درباره آن انجام شود تا کاملا آن را بشناسیم. برای مثال، هنوز محققان نمی‌دانند که چرا چاقی مفرط باعث دیابت می‌شود. در مطالعه اخیری که محققان دانشگاه کنکوردیا (Concordia University) انجام دادند، نگاهی به چگونگی ایجاد دیابت در بافت چربی متفاوت در بدن زنان و مردان انداختند.

آن‌ها حدود ۲۰۰ مقاله متفاوت را بررسی کردند تا بهتر متوجه شوند که چربی در سطح و بافت چگونه عمل می‌کند و فرایند عملکرد دیابت با هر بافت چربی را بررسی کنند. فرضیه‌های متفاوتی درباره ابتلا به دیابت وجود دارد و یکی از فرضیه‌هایی که این گروه تحقیقاتی بررسی کرد، عملکرد بافت‌های ناحیه‌های مختلف بدن و ریسک متفاوت ابتلا به دیابت بود.

می‌دانیم که متابولیسم بدن زنان و مردان متفاوت است و زنان و مردان چربی را در نقاط متفاوتی ذخیره می‌کنند. دیابت نیز مثل بسیاری از  بیماری‌های دیگر به چربی شکم مربوط می‌شود. زنان این چربی را زیر پوست ذخیره می‌کنند که به «چربی زیرپوستی» (Subcutaneous Fat) شناخته می‌شود. چربی شکم در مردان دور اندام‌ها ذخیره می‌شود که به «چربی احشایی» (Visceral Fat) شناخته می‌شود.

از سطح پوست تا سلول

به نظر می‌رسد که چربی ویژگی‌های متفاوتی در بدن زن و مرد دارد. آن‌ها متفاوت رشد می‌کنند، متفاوت پخش می‌شوند و به طور متفاوتی با سیستم ایمنی واکنش نشان می‌دهند. برای مثال، سلول‌های چربی در مردان گسترش می‌یابند و اندازه آن‌ها بزرگ می‌شود. اما این سلول‌ها در زنان زیاد می‌شوند و تعدادشان افزایش می‌یابد. این اتفاق با آغاز یائسگی و پایان ترشح هورمون محافظ استروژن در زنان پایان می‌یابد و شاید بتواند توضیح دهد که چرا مردان زودتر از زنان در معرض ابتلا به دیابت قرار دارند.

این تیم تحقیقاتی با فرض اینکه دیابت با گسترش چربی احشایی در مردان و چربی زیرپوستی در زنان ایجاد می‌شود، به سراغ مقالاتی رفت که محیط سلولی آن‌ها را بررسی کرده بود. با اینکه به مطالعات بیشتری نیاز است، اما تغییرات واضحی در سلول‌های ایمنی، هورمون‌ها و سیگنال‌های سلولی مردان و زنان مشاهده شد. این تیم تحقیقاتی امیدوار است تا گروه‌های بیشتری بتوانند مطالعاتی انجام دهند که منشا این تفاوت‌ها را در سطح سلولی مشخص کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی