ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

سیستم پرتاب فضایی ناسا
علمی

ناسا آخرین آزمایش موشک SLS را به تعویق انداخت

ناسا دیروز مشغول انجام آخرین آزمایش بزرگ موشک «سیستم پرتاب فضایی» (SLS) بود که به دنبال بروز یک مشکل فنی نتوانست پیشران‌ها را به داخل موشک بفرستد و آزمایش متوقف شد. این آزمایش که تحت ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۱۵ فروردین ۱۴۰۱ | ۰۹:۳۰

ناسا دیروز مشغول انجام آخرین آزمایش بزرگ موشک «سیستم پرتاب فضایی» (SLS) بود که به دنبال بروز یک مشکل فنی نتوانست پیشران‌ها را به داخل موشک بفرستد و آزمایش متوقف شد. این آزمایش که تحت عنوان «تمرین لباس خیس» شناخته می‌شود، حالا دوباره قرار است امروز تکرار شود.

ناسا در بیانیه‌ای توضیح داد متخصصان این سازمان به این نتیجه رسیدند که به خاطر مشکل فشار فعلا باید این آزمایش را متوقف کنند. این مشکل ظاهرا مربوط به برخی از پره‌های سکوی پرتاب بود که قادر به ایجاد فشار مثبت نبودند. این پره‌ها در از بین بردن گازهای سمی نقش مهمی بازی می‌کنند. در نتیجه، این ایراد باعث شد کارشناسان نتوانند ضمن حفظ ایمنی، فرآیند تزریق سوخت را انجام دهند.

ناسا آزمایش خود را تکرار می‌کند

ناسا در فرآیند تمرین لباس خیس تمام قدم‌های لازم برای اولین پرتاب واقعی موشک را به‌صورت آزمایشی طی می‌کند. یکی از این مراحل پر کردن این راکت 98 متری با 2.6 میلیون لیتر سوخت پیشران است. سازمان فضایی آمریکا دیروز در بیانیه‌ای اعلام کرد که تیم‌های کارشناسی در سکوی پرتاب مشغول عیب‌یابی و رفع مشکل هستند.

سیستم پرتاب فضایی ناسا

تمرین لباس خیس در حقیقت از 12 فروردین در مرکز فضایی «کندی» در فلوریدا آغاز شد و قرار بود دیروز به پایان برسد. ولی ناسا شنبه شب به وقت محلی با شرایط جوی نامساعد روبرو شد و صاعقه به برج‌های اطراف سکوی پرتاب SLS برخورد کرد. «جرمی پارسونز»، معاون مدیر برنامه «سیستم‌های زمینی اکتشاف ناسا» گفت یکی از این صاعقه‌ها از جمله قوی‌ترین صاعقه‌هایی بود که از زمان نصب سیستم محافظت در برابر صاعقه مشاهده شده بود. با این حال، ناسا توانست از SLS و «اوریون» به خوبی محافظت کند.

سیستم پرتاب فضایی قرار است فضاپیمای اوریون را در اولین ماموریت برنامه آرتمیس موسوم به «آرتمیس 1» بدون سرنشین به دور ماه بفرستد. این ماموریت تابستان امسال انجام خواهد شد و هدف آن ایجاد آمادگی برای انتقال انسان به سطح ماه خواهد بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی