ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فناوری ایران

درخواست نماینده مجلس از وزیر صمت: انتخابات اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی متوقف شود

توانگر با ارسال نامه‌ای به وزیر صمت، از او خواست تا انتخابات اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی که قرار است 23 فروردین ماه برگزار شود را متوقف کند. او در این نامه به برخی تخلفات مطرح ...

مجتبی آستانه
نوشته شده توسط مجتبی آستانه | ۱۶ فروردین ۱۴۰۱ | ۲۲:۵۶

توانگر با ارسال نامه‌ای به وزیر صمت، از او خواست تا انتخابات اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی که قرار است 23 فروردین ماه برگزار شود را متوقف کند. او در این نامه به برخی تخلفات مطرح شده پیرامون اتحادیه اشاره و اعتقاد دارد متخلفان، صلاحیت ثبت‌نام در انتخابات را ندارند.

برگزاری انتخابات هیئت مدیره اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی، جدیدترین چالش این اتحادیه پر سر و صدا است. «مجتبی توانگر»، رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس با انتشار توییتی خبر از نامه‌نگاری با وزیر صمت خبر داد. او تخلفات اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی را موجب تعجب خود دانسته و از وزیر خواسته است تا انتخابات هیئت رئیسه این اتحادیه را به تعویق بیندازد:

«گزارش تخلفات اتحادیه کسب و کار اینترنتی منتشر و موجب تعجب شده است. این حجم از تخلف توسط نهادی که موظف به ساماندهی فعالیت‌هاست، قابل پذیرش نیست. طی نامه‌ای به وزیر صمت خواستم تا زمان تعیین تکلیف این موضوع از برگزاری انتخابات جلوگیری کند. متخلفان صلاحیت ثبت‌نام درانتخابات را ندارند.»

توییت توانگر

در این نامه از تخلفات گسترده اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی سخن به میان آمده است که به گفته توانگر بنابر گزارش‌های دریافتی و پیگیری‌های صورت پذیرفته، این تخلف‌ها عموما ناظر به مسئولیت‌های اعضای هیئت مدیره این اتحادیه است.

توانگر با تاکید بر اینکه در بازرسی چند ماه قبل مرکز اصناف و بازرگانان از اتحادیه، موارد متعددی از تخلفات اعضای هیئت مدیره، از جمله در مورد عدم شفافیت مالی، طی نشدن فرآیند قانونی در صدور مجوز شرکت‌ها و… اثبات شده است؛ اما پس از گذشت چند ماه از بررسی موضوع، همچنان مسئولان مربوطه به دلایلی نامعلوم از طرح پرونده این تخلفات در هیئت عالی نظارت خودداری کرده‌اند.

نماینده مردم تهران، ری و شمیرانات در مجلس شورای اسلامی، فعالیت بی ضابطه شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای در کشور با وجود شکایات متعدد مردمی و عدم نظارت اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی را از دیگر تخلفات این مجموعه دانسته است:

«پیرو این موضوع در اردیبهشت 1400، تعدادی از نمایندگان مجلس در تذکر به وزاری مختلف خواستار ساماندهی شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای و برخورد با این دست شرکت‌های دارای فعالیت غیر قانونی، شده است. در این راستا مرکز اصناف وزارت صمت، در تیرماه همان سال با تمامی اعضای هیئت مدیره اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی نامه‌نگاری کرده است و با اشاره به تذکر نمایندگان، تاکید کرده است تبعات حقوقی ناشی از عدم نظارت اتحادیه متوجه همه اعضای هیئت مدیره این اتحادیه خواهد بود.»

آن طور که در این نامه آمده است، مرکز اصناف نیز در مرداد ماه 1400 گزارش اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی درخواستی خود را برای اتاق اصناف ایران ارسال و تاکید می‌کند با توجه به پاسخ دریافتی، اقدام موثری در این خصوص نشده است.

به گفته توانگر، مرکز اصناف در مهرماه سال گذشته براساس گزارشات تلفنی شاکیان از شرکت بادران، که شکایت خود را در سایت اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی ثبت کرده‌ بودند، اعلام می‌کند با وجود تجمیع شکایات مذکور در درگاه اتحادیه، موضوع جهت پیگیری به مرکز اصناف منعکس نشده است. این مرکز همچنین خواستار دسترسی به شکایات ثبت شده در درگاه اتحادیه و گزارشی از مجموعه اقدامات اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی نسبت به شکایات از شرکت بادارن شده است.

عضو کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس با اشاره به ابهامات جدی درباره مشارکت برخی اعضای هیئت مدیره اتحادیه در شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای و با توجه به اهمیت نقش نظارتی این اتحادیه، معتقد است نظارت کافی در بررسی صلاحیت کاندیداهای عضویت در هیئت مدیره اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی صورت نگرفته است.

در بخش دیگر این نامه عنوان شده است طبق بررسی‌های صورت پذیرفته از سوی تعدادی از اعضای هیئت مدیره این اتحادیه، بیش از نصف اعضای اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی یا غیرفعال بوده یا نحوه فعالیت آن‌ها با ابهامات جدی همراه است که اساسا حق شرکت در انتخابات هیئت مدیره این اتحادیه را ندارند.

به گفته توانگر، با توجه به وضعیت آشفته این اتحادیه، مرکز اصناف پیشنهاد تفکیک این اتحادیه به سه بخش را مطرح ساخته که در حال کارشناسی است.

بخش انتهایی نامه نیز به انتقاد از اتاق اصناف ایران اختصاص دارد:

«اتاق اصناف ایران به جای مشارکت با مرکز اصناف در جبران کاستی‌ها و عدم نظارت‌هایی که بر اتحادیه وقت داشته است، در اقدامی عجولانه و در اصراری عجیب در پی برگزاری انتخابات دوره جدید هیئت مدیره این اتحادیه در 23 فروردین ماه سال جاری است که براساس اطلاعات موجود، بدون اطلاع همه اعضای هیئت مدیره و با تایید صلاحیت غیر دقیق کاندیداها همراه بوده است.»

نامه نگاری با وزیرصمت

توانگر در پایان، از وزیر صمت خواسته است ضمن توقف برگزاری انتخابات هیئت مدیره این اتحادیه در این وضعیت آشفته، نقاط ابهام را برطرف کند. همچنین موارد تخلف در اسرع وقت و با اولویت در هیئت عالی نظارت مطرح و نتیجه برخورد با آن مطابق با قانون نظام صنفی منعکس شود.

گفتنی است طی روزهای اخیر، انتخابات اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی با حواشی مختلفی رو به رو شده است. «رضا الفت‌نسب»، عضو هیئت مدیره این اتحادیه روز گذشته در گفتگو با دیجیاتو به برخی از ابهامات مطرح شده پیرامون چگونگی فرآیند ثبت نام تا اطلاع رسانی برای برگزاری انتخابات، پاسخ داد. به گفته وی هیئت اجرایی متشکل از وزارت صمت و اتاق اصناف متصدی ثبت‌نام، تایید صلاحیت‌ها و برگزاری این انتخابات است.

اگرچه عضو هیئت مدیره اتحادیه، به تعویق افتادن انتخابات به علت عدم اطلاع‌رسانی کافی درباره آن را رد کرده بود اما بایستی دید با توجه به حواشی جدید درباره تخلفات این اتحادیه و نامه توانگر، وزارت صمت چه تصمیمی درباره انتخابات هیئت مدیره اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی خواهد گرفت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی