ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

باکتری
علمی

باکتری‌های دستکاری شده ژنتیکی می‌توانند در درمان پارکینسون موثر باشند

مستندات مربوط به تحقیقات جدید ارائه شده در نشست سالانه انجمن آمریکایی فارماکولوژی و تجربی درمانی از پتانسیل درمانی باکتری‌های دستکاری شده ژنتیکی در درمان موثر بیماری پارکینسون خبر می‌دهد. محققان باکتری‌هایی را ایجاد کرده‌اند ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۱۹ فروردین ۱۴۰۱ | ۱۵:۳۰

مستندات مربوط به تحقیقات جدید ارائه شده در نشست سالانه انجمن آمریکایی فارماکولوژی و تجربی درمانی از پتانسیل درمانی باکتری‌های دستکاری شده ژنتیکی در درمان موثر بیماری پارکینسون خبر می‌دهد.

محققان باکتری‌هایی را ایجاد کرده‌اند که می‌تواند میزان ثابتی از دارو را در داخل روده بیمار سنتز کند. آزمایش‌های انجام شده روی حیوانات از بی‌خطر و موثر بودن این روش در درمان بیماری پارکینسون خبر می‌دهد.

ایده مهندسی باکتری به عنوان درمان پزشکی رویکرد جدیدی نیست. سال‌ها است دانشمندان روش‌هایی برای استفاده از باکتری‌ها در درمان بیما‌ری‌ها را مورد بررسی قرار داده‌اند. برای مثال محققان از باکتری‌ها برای خوردن آمونیاک اضافی در بدن انسان کمک گرفته‌اند تا بتوانند به وسیله آن رور روند تکثیر سلول‌های سرطان روده بزرگ موثر واقع شوند.

البته، قبل از اینکه ایده‌ای اینچنینی در عمل مورد استفاده قرار گیرد باید آزمایش‌های مختلفی انجام شود. تحقیقات جدید تیمی از دانشمندان گامی رو به جلو در این زمینه را نشان می‌دهد که از پروبیوتیک انسانی E.coli Nissle 1917 برای سنتز پیوسته داروی بیماری پارکینسون به نام L-DOPA استفاده می‌شود.

درمان بیماری با کمک باکتری‌ها

گفتنی است L-DOPA  مولکولی است که به عنوان پیش‌ساز دوپامین عمل می‌کند و به مدت چندین دهه به عنوان درمان برای بیماران پارکینسون مورد استفاده قرار می‌گرفته است. پزشکان دریافته اند که پس از حدود پنج سال درمان با L-DOPA، بیماران اغلب دچار عوارض جانبی به نام دیسکینزی می‌شوند. تصور می‌شود که این عوارض جانبی به فقدان منبع مداوم دارو به مغز مربوط می‌شود.

برای رفع این مشکل، تحقیق جدید این موضوع را مورد بررسی قرار می‌دهد که آیا باکتری‌های تولید کننده L-DOPA در روده می‌توانند منجر به تحویل پیوسته دارو به مغز شوند یا خیر. یکی از محققان این تحقیق می‌گوید باکتری‌های مهندسی شده که مولکولی به نام «تیروزین» را می‌خورند در واقع L-DOPA را بیرون می‌اندازند.

پس از چندین بار تکرار و بهبود فناوری دارورسانی مبتنی بر میکروبیوم روده، محققان باکتری پروبیوتیک سالمی برای روده تولید کرده‌اند که می‌تواند سطوح پایداری از L-DOPA تولید کند به‌گونه‌ای که می‌تواند برای تحویل دوز مورد نیاز برای هر بیمار به خوبی تنظیم شود.

مطالعه انجام شده روی موش‌ها نشان می‌دهد که باکتری‌های مهندسی شده غلظت ثابتی از L-DOPA را در خون ایجاد می‌کنند. با بررسی و آزمایش مدل‌های حیوانی بیماری پارکینسون مشخص شد که این درمان منجر به بهبود عملکردهای حرکتی و شناختی می‌شود که نشان می‌دهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی