ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فناوری به دام انداختن کربن دی اکسید
محیط زیست

استرایپ، آلفابت و متا 1 میلیارد دلار برای حذف کربن از جو زمین هزینه می‌کنند

جمعی از شرکت‌های بزرگ دنیا از جمله استرایپ، آلفابت، شاپیفای و متا در 9 سال آینده 925 میلیون دلار هزینه می‌کنند تا برای حذف کربن دی‌اکسید از هوا از استارتاپ‌هایی که در زمینه توسعه فناوری‌های ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲۴ فروردین ۱۴۰۱ | ۲۱:۳۰

جمعی از شرکت‌های بزرگ دنیا از جمله استرایپ، آلفابت، شاپیفای و متا در 9 سال آینده 925 میلیون دلار هزینه می‌کنند تا برای حذف کربن دی‌اکسید از هوا از استارتاپ‌هایی که در زمینه توسعه فناوری‌های آفست کربن فعالیت دارند، تکنولوژی‌های تعدیل کربن بخرند.

صندوق فرانتیر (Frontier)، متعلق به شرکت ارائه‌دهنده خدمات پرداخت استرایپ با جذب سرمایه از سوی شرکت‌های بزرگی مثل گوگل، فیسبوک، شاپیفای و مک‌کینزی می‌خواهند به شرکت‌هایی که در زمینه حذف کربن فعالیت دارند، کمک کرده و هزینه‌های آن‌ها را پایین بیاورند.

استرایپ دیروز از تاسیس صندوق فرانتیر خبر داد و گفت این صندوق می‌خواهد 925 میلیون دلار فناوری آفست دائمی کربن خریداری کند. این شرکت همچنین از طریق برنامه اقلیمی خود مشتریان بیشتری را برای فرانتیر پیدا خواهد کرد تا دیگر شرکت‌ها هم به راحتی بتوانند بخشی از درآمد فروش خود را به حذف کربن اختصاص دهند. این صندوق در واقع می‌خواهد به پیشرفت صنعت آفست کربن سرعت ببخشد.

فناوری به دام انداختن کربن دی اکسید

آیا فناوری‌های حذف کربن توانایی کافی را دارند؟

دانشمندان حوزه تغییرات اقلیمی به وضوح اعلام کرده‌اند که شرکت‌ها باید سطح تولید آلودگی‌های خود را چه از طریق استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و چه به واسطه سایر راهکارها، کاهش دهند. «نن رانسوهوف»، مدیر بخش اقلیم استرایپ در همین باره می‌گوید: «اگر شتاب نکنیم و از پتانسیل‌های واقعی این فناوری‌ها آگاه نشویم، جهان در موقعیت چالش‌برانگیزی قرار خواهد گرفت.»

بر اساس مدل‌های «هیئت بین‌دولتی تغییر اقلیم» (IPCC)، جهان باید تا سال 2050 سالانه 6 میلیارد تن کربن را از جو زمین از بین ببرد. رانسوهوف می‌گوید: «ما روی فناوری‌هایی اتکا کرده‌ایم که نمی‌دانیم می‌توانند در این مقیاس کار کنند یا نه.»

صندوق فرانتیر دقیقا به همین منظور به وجود آمده است. این پروژه بر اساس مدلی عمل خواهد کرد که استرایپ در دو سال گذشته مشغول بهینه‌سازی آن بوده است. طبق این مدل، شرکت‌هایی که فناوری‌های آفست کربن دی‌اکسید دارند، طرح‌های خود را به فرانتیر ارائه می‌کنند. سپس این صندوق با کمک جمعی از متخصصان این فناوری‌ها را بررسی می‌کند. اگر رضایت متخصصان جلب شد، صندوق بر سر هزینه استخراج به ازای هر تن مذاکره می‌کند و میلیون‌ها دلار برای آفست هزینه خواهد کرد.

فرانتیر در وهله اول از قدرت خرید خود برای حمایت از استارتاپ‌های مستعد در زمینه تعدیل کربن استفاده خواهد کرد و بعد بررسی می‌کند که برای استخراج حداکثر چند تن کربن می‌تواند با این شرکت‌ها قرارداد ببندد. این بودجه یک میلیارد دلاری قرار است تا سال 2030 به طور کامل مصرف شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی