ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

طلوع خورشید در سیاره سرخ از نگاه مریخ‌نشین InSight ناسا

مریخ‌نشین InSight ناسا که از اواخر سال 2018 تاکنون در سیاره سرخ ساکن است و به دانشمندان برای شناسایی بیشتر آن کمک می‌کند، لحظات زیبایی از طلوع خورشید در مریخ را به ثبت رسانده است. تیم ...

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۲۷ فروردین ۱۴۰۱ | ۱۴:۰۰

مریخ‌نشین InSight ناسا که از اواخر سال 2018 تاکنون در سیاره سرخ ساکن است و به دانشمندان برای شناسایی بیشتر آن کمک می‌کند، لحظات زیبایی از طلوع خورشید در مریخ را به ثبت رسانده است.

تیم InSight در توییتر با اشتراک فایل گیف طلوع خورشید در مریخ، نوشت:

«هرگز از طلوع خورشید در مریخ خسته نخواهم شد! هر روز صبح، آن نقطه دور در آسمان بالاتر می‌رود و به من انرژی می‌دهد تا یک بار دیگر به صدای غرش زیر پاهای خود گوش کنم.»

همراه با این توییت، تصویر متحرک بسیار زیبایی از طلوع خورشید در مریخ به اشتراک گذاشته شده که در زیر می‌توانید آن را مشاهده کنید.

طلوع خورشید در مریخ

اهمیت طلوع خورشید در مریخ برای ماموریت ناسا

نور خورشید برای فعالیت‌های روزانه InSight بسیار اهمیت دارد. مریخ‌نورد ناسا دارای دو پنل خورشیدی با عرض حدودا 2 متر است که تقریبا 3000 وات در ساعت انرژی تولید می‌کنند. InSight برای عملکرد خود تا حدی به پنل‌های خورشیدی‌اش وابسته است که آن را در نزدیکی خط استوا فرود آورده‌اند تا میزان نور دریافتی آن در ابتدا به حداکثر برسد. بنابراین نور خورشید به انجام تحقیقات سیاره‌ای کمک زیادی می‌کند.

ناسا مریخ‌نشین خود را به مجموعه‌ای از ابزارها مجهز کرده که برای مطالعه تاریخ زمین شناسی و فضای داخلی سیاره به کار می‌روند. ابتدا، InSight یک لرزه‌سنج روی سطح مریخ قرار داد که می‌تواند هرگونه «مرکز لرزه‌ای» را شناسایی کند و داده‌های آن را برای ایجاد یک مدل سه‌بعدی از درون مریخ، به دانشمندان ارسال کند.

سیستم ارتباط رادیویی آن نیز داده‌های دقیقی در مورد چرخش مریخ و چرخش آن به دور زمین ارسال می‌کند. دانشمندان انتظار دارند که با نتایج ماموریت InSight بتوانند نحوه شکل‌گیری این سیاره را مشخص کنند.

InSight تاکنون به مدت سه سال و 140 روز در مریخ سکونت داشته و قطعا به چندین مشکل برخورد کرده است. به عنوان مثال در تابستان سال گذشته، نشست گرد و غبار روی سراسر صفحات خورشیدی آن تمام ماموریت را به خطر انداخته بود. ماموریت این کاوشگر در اواخر سال گذشته تا پایان سال 2022 تمدید شده بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی