ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کپسول شنژو 13 چین
علمی

فضانوردان ماموریت «شنژو 13» پس از شکستن رکورد حضور چین در فضا، به زمین بازگشتند

کپسول «شنژو 13» ساعاتی پیش در منطقه خودمختار مغولستان فرود آمد و سه فضانورد چینی را به زمین برگرداند که با حضور طولانی مدت خود در فضا رکوردشکنی کردند. این سه نفر از حدود شش ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲۷ فروردین ۱۴۰۱ | ۱۳:۰۰

کپسول «شنژو 13» ساعاتی پیش در منطقه خودمختار مغولستان فرود آمد و سه فضانورد چینی را به زمین برگرداند که با حضور طولانی مدت خود در فضا رکوردشکنی کردند. این سه نفر از حدود شش ماه پیش در ایستگاه فضایی جدید این کشور موسوم به ایستگاه فضایی «تیانگونگ» حضور داشتند.

کپسول شنژو 13 ساعت 06:30 صبح امروز به وقت ایران سه فضانورد ایستگاه فضایی تیانگونگ را به زمین آورد. این کپسول در صحرای گُبی در منطقه خودمختار مغولستان فرود آمد. سه فضانورد این ماموریت با حضور شش ماهه در فضا، رکورد این کشور را زدند. چین پیش‌تر با ماموریت شنژو 12 سه فضانورد دیگر را به مدت 92 روز در ایستگاه فضایی خود نگه داشته بود.

فضانوردان چین به فاصله کوتاهی پس از فرود اعلام کردند که سالم هستند. در ادامه تیم‌های نجات به سراغ این کپسول رفتند تا این سه نفر را از آن خارج کنند. اگر بخواهیم مقایسه‌ای داشته باشیم، فضانوردان ایستگاه فضایی بین‌المللی معمولا ماموریت‌های شش ماهه انجام می‌دهند و حتی گاهی بیشتر در مدار باقی می‌مانند.

فضانوردان ماموریت شنژو 13 چین

شنژو 13 چین رکوردشکنی‌های دیگری هم داشت

با این حال، ماموریت شنژو 13 در مقیاس ملی برای چینی‌ها رکوردشکن محسوب می‌شود. البته این ماموریت رکوردهای دیگری را هم به ثبت رسانده است. برای مثال، «وانگ یاپینگ» در این ماموریت به اولین زنی تبدیل شد که در ماژول «تیان‌هه» از ایستگاه تیانگونگ زندگی کرده است. او همچنین به اولین زن چینی تبدیل شد که در طول تاریخ راهپیمایی فضایی انجام داده است.

دو سرنشین دیگر این پرواز «یه گوانگفو» و «ژای ژیاگانگ» نام داشتند که نفر دوم فرمانده عملیات بود. این سه نفر در تاریخ 15 اکتبر (23 مهر) زمین را از صحرای گبی ترک کردند. آن‌ها به فاصله کوتاهی به تیان‌هه رسیدند که بخش مرکزی ایستگاه ناتمام چین در مدار محسوب می‌شود.

ژای، وانگ و یه در طول این شش ماه کارهای مختلفی انجام دادند. آن‌ها در مجموع دو راهپیمایی فضایی انجام دادند، بیش از 20 آزمایش علمی را تکمیل کردند و از این ایستگاه دو سخنرانی آموزشی زنده داشتند. آن‌ها همچنین تیان‌هه را برای فضانوردان بعدی که قرار است اوایل ژوئن به ایستگاه فرستاده شوند، آماده کردند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • asedaqati@gmail.com
    asedaqati@gmail.com | ۲۷ فروردین ۱۴۰۱

    و این مورد مهم است که چین به تنهایی این ایستگاه رو راه انداخته و در مدت کوتاهی توانسته به این رکوردها دست پیدا کنه

مطالب پیشنهادی