ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

حذف قرعه‌کشی ایران‌خودرو شهریورماه
خودرو

ایران‌خودرو می تواند در شهریور‌ماه قرعه‌کشی را متوقف کند؟

با توجه به گفته‌های اخیر نماینده گروه صنعتی ایران‌خودرو قرعه‌کشی این گروه خودروسازی در شهریورماه به شرطی حذف خواهد شد که شاهد عرضه ۷۵۰ هزار خودرو از سوی آن‌ها به بازار باشیم. ضمن آنکه توقف ...

سپهر زنگنه
نوشته شده توسط سپهر زنگنه | ۲۸ فروردین ۱۴۰۱ | ۱۴:۳۰

با توجه به گفته‌های اخیر نماینده گروه صنعتی ایران‌خودرو قرعه‌کشی این گروه خودروسازی در شهریورماه به شرطی حذف خواهد شد که شاهد عرضه ۷۵۰ هزار خودرو از سوی آن‌ها به بازار باشیم. ضمن آنکه توقف قیمت‌گذاری دستوری نیز دیگر شرط لازم برای حذف قرعه‌کشی است. با این حساب ایران خودرو عملا آب پاکی را بر روی دست مشتریان ریخته٬ چرا که در شرایط فعلی٬ زمینه تحقق هیچ یک از دو شرط فوق وجود ندارد!

نیاز بازار خودرو در هر سال بین ۱.۲ میلیون تا ۱.۵ میلیون دستگاه است که ایران‌خودرو می‌تواند مسئولیت ساخت ۷۵۰ هزار دستگاه، اعم از خودروهای سنگین و سواری را بر عهده گیرد. واضح است که با افزایش عرضه، دیگر نیازی به ادامه روند قرعه‌کشی برای فروش محصولات نیست و در نتیجه امکان حذف قرعه‌کشی ایران‌خودرو در شهریورماه میسر می‌شود٬‌ اما سوال اینجاست که آیا در شرایط تحریم و مشکلات فعلی٬‌ اساسا افزایش عرضه امکان پذیر است؟

در واقع با توجه به تجربه سال گذشته و عدم تحقق وعده وزیر برای افزایش تیراژ‌ خودرو٬‌ به نظر می رسد که امسال نیز اجرایی شدن افزایش تیراژ‌ به شکل چشمگیر امکان پذیر نباشد.

از طرف دیگر، در مورد قیمت دستور (اختلاف بین قیمت کارخانه و قیمت بازار) باید گفت که افزایش قیمت خودرو طی یک هفته گذشته٬‌ تحت تأثیر عواملی همچون انتظارات تورمی در سال ۱۴۰۱، قیمت ارز و لغو مصوبه واردات خودرو روی داده است.

واردات خودرو می‌تواند نقش مؤثری در صنعت خودروسازی ایران داشته باشد، چون تاریخ ثابت کرده هر زمان خودروهای خارجی وارد بازار ایران می‌شوند، تولید کارخانجات داخلی نیز افزایش می‌یابد و رقابت بین خودروسازها سمت و سوی بهتری پیدا می‌کند.

بنابراین پر واضح است که در شرایط کمبود ارز٬‌ واردات رخ نخواهد داد و در بازار انحصاری نیز٬‌‌ آزاد سازی قیمت گذاری رای نمی آورد و دوباره به همین دلایل٬‌ تیراژ‌ افزایش نخواهد یافت و در نهایت نیز قرعه کشی قابل حذف نخواهد بود. پس به نوعی می توان گفت که گلوگاه بزرگ صنعت خودروسازی کشور در شرایط فعلی٬‌ کمبود ارز و مشکلات ناشی از تحریم است که ظاهرا امسال نیز به قوت خود باقی خواهد بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی