ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

از منچستر سیتی تا پاری سن ژرمن؛ توکن‌های طرفداری محبوبیت خود را از دست داده‌اند

در دو الی سه سال اخیر شمار زیادی از باشگاه‌های فوتبال در جهان برای خود توکن رمزارزی منتشر کرده‌اند. از جمله این باشگاه‌ها می‌توانیم به پاری سن ژرمن، منچستر سیتی و لاتزیو اشاره کنیم، ولی ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲۸ فروردین ۱۴۰۱ | ۱۶:۰۰

در دو الی سه سال اخیر شمار زیادی از باشگاه‌های فوتبال در جهان برای خود توکن رمزارزی منتشر کرده‌اند. از جمله این باشگاه‌ها می‌توانیم به پاری سن ژرمن، منچستر سیتی و لاتزیو اشاره کنیم، ولی تقریبا هیچ کدام از این توکن‌های فوتبالی موفقیت چندانی نداشته‌اند و قیمت توکن آن‌ها به فاصله کوتاهی افت پیدا کرده است.

به گزارش بلومبرگ، زمانی که شایعات از انتقال «لیونل مسی» از بارسلونا به پاری سن ژرمن خبر می‌دادند، بسیاری از طرفداران تصمیم به خرید توکن PSG$ گرفتند چون تصور می‌کردند که قیمت‌ها بالا خواهد رفت ولی چنین نشد. یکی از این خریداران «میگوئل شوایزر»، مدیرعامل صرافی Decrypto بود که می‌گوید چند روز بعد از خرید توکن PSG$ آن را فروخت چون می‌دانست که ریزش در کمین است. یک هفته بعد قیمت 34 درصد پایین‌تر آمد.

قیمت توکن بسیاری از باشگاه‌های فوتبال ظرف چند روز پایین آمد و حالا بعد از گذشت سه سال از آغاز این ترند، به نظر می‌رسد راهکاری که می‌توانست روشی برای حمایت از باشگاه و منبع درآمدی برای تیم‌ها باشد، خیلی زود با شکست مواجه شد. از جمله باشگاه‌هایی که توکن خود را معرفی کردند می‌توانیم به منچستر سیتی، لاتزیو، پورتو، سانتوس، بارسلونا، میلان و ترابزون‌اسپور اشاره کنیم.

لیونل مسی

توکن‌های فوتبالی درآمد خاصی نداشته‌اند

برخی باشگاه‌ها مثل آرسنال خوش‌شانس‌تر بودند و توانستند از این طریق 5.5 میلیون دلار درآمدزایی کنند، ولی اکثر توکن‌ها نزدیک 2 میلیون دلار درآمد به دست آوردند. اگر با مخارج دنیای فوتبال آشنا باشید، می‌دانید که این رقم صرفا می‌تواند کسر بسیار کوچکی از هزینه‌های باشگاه‌ها را پوشش دهد.

برخی کارشناسان باور دارند که شکست بسیاری از این توکن‌ها به خاطر عدم ایجاد مزایای قابل لمس برای طرفداران بوده است. برای مثال، باشگاه یوونتوس به طرفداران اجازه می‌دهد با توکن خود بلیت VIP بخرد، در حالی که توکن پاری سن ژرمن امکان رای‌دهی پیرامون طراحی بعدی اتوبوس تیم را فراهم می‌سازد.

بازار توکن‌های هواداری نسبتا کوچک است و ارزش کل آن به 491 میلیون دلار می‌رسد. میانگین حجم معاملات روزانه در 10 توکن پرطرفدار بازار 13 میلیون دلار است که تنها 28 درصد از میانگین حجم معاملات روزانه برای 364 کوین موجود در صرافی بایننس محسوب می‌شود.

با این حال، طرفداران توکن‌های هواداری باور دارند که هنوز برای قضاوت زود است. «الکساندر دریفوس»، موسس و مدیرعامل Socios.com که در زمینه توسعه این توکن‌ها با باشگاه‌ها همکاری می‌کند، می‌گوید این کوین‌ها برای سرمایه‌گذاری ساخته نشده‌اند، بلکه می‌خواهد خدمتی را ارائه کنند. او ادامه می‌دهد: «ما شاهد علاقه فزاینده باشگاه‌ها نسبت به عرضه توکن‌های هواداری هستیم.» دریفوس مدعی است که هواداران با این توکن‌ها می‌توانند به محصولات انحصاری، بلیت‌های رایگان و تجربه‌های VIP خاص خودشان دسترسی پیدا کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی