ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ناسا تصویری از یک دهانه‌ با شکلی متفاوت و عجیب در مریخ ثبت کرد

همانطور که احتمالا بدانید، دهانه برخوردی یا همان حفره‌هایی که روی سایر سیارات دیده می‌شود، معمولا به شکل گرد دیده می‌شوند. با این حال مدارگرد شناسایی مریخ ناسا با استفاده از دوربین های‌رایز (HiRise) خود ...

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۳۰ فروردین ۱۴۰۱ | ۱۵:۰۰

همانطور که احتمالا بدانید، دهانه برخوردی یا همان حفره‌هایی که روی سایر سیارات دیده می‌شود، معمولا به شکل گرد دیده می‌شوند. با این حال مدارگرد شناسایی مریخ ناسا با استفاده از دوربین های‌رایز (HiRise) خود تصویری از یک دهانه غیرمعمولی را در سیاره سرخ گرفته که محققان در حال بررسی نحوه شکل‌گیری آن هستند.

دهانه مذکور در مکانی تحت عنوان Noachis Terra در سیاره مریخ قرار دارد که بیشتر به دلیل وجود تپه‌های شنی تماشایی شناخته می‌شود. همانطور که در تصویر آن دیده می‌شود، این دهانه به جای گرد بودن، از یک طرف بیرون زده است.

هرچند تاکنون محققان به برخی توضیحات شناخته شده برای اشکال عجیب دهانه برخوردی دست پیدا کرده‌اند و برخی از آن‌ها ممکن است در زاویه‌های غیرعادی شکل بگیرند، اما به نظر می‌رسد این دهانه نحوه پیدایش متفاوتی داشته است.

«شین بایرِن»، یکی از اعضای تیم HiRise از «دانشگاه آریزونا» در این رابطه توضیح می‌دهد:

«بلوکه‌های بزرگی از مواد در گوشه‌های شمال شرقی و شمال غربی، به نظر می‌رسد که به داخل دهانه سُر خورده‌اند. این فروپاشی‌ها باعث شده تا دهانه در آن جهت گسترش پیدا کند و ظاهری مستطیل شکل به خود بگیرد.»

دلیل شکل‌گیری دهانه عجیب مریخ

در نگاه اول و به خصوص در مقایسه با تغییرات دینامیکی که دائما روی زمین وجود دارد، شاید مریخ سیاره چندان فعالی به نظر نرسد. اما با این وجود در سیاره سرخ نیز همچنان پدیده‌هایی مانند فرسایش ناشی از باد و گودال‌های فروریخته اتفاق می‌افتد. از سوی دیگر، در این سیاره پدیده طبیعی زلزله نیز رخ می‌دهد که تاثیر بسیار زیادی روی تغییر سطح آن به وجود می‌آورد.

حضور دانشمندان در سیاره سرخ تاکنون شگفتی‌ها و سوالات بسیار زیادی را به همراه داشته است. اخیرا مریخ‌نشین InSight ناسا ویدیویی از طلوع خورشید در مریخ را به اشتراک گذاشته بود که زیبایی‌های سیاره سرخ را نشان می‌داد. همچنین مدارگرد شناسایی مریخ ناسا اخیرا تصویری را از دهانه یخ زده سیاره به اشتراک گذاشته بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی