ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اولتراسوند
علمی

دانشمندان روی توسعه فناوری اولتراسوند برای شارژ باتری ایمپلنت‌ داخل بدن کار می‌کنند

زمانی که باتری یک ضربان ساز کم می‌شود، معمولا لازم است تا تمام ایمپلنت با جراحی تعویض شود. حالا دانشمندان با استفاده از فناوری اولتراسوند در حال توسعه یک سیستم شارژ باتری بدون نیاز به ...

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۷:۰۰

زمانی که باتری یک ضربان ساز کم می‌شود، معمولا لازم است تا تمام ایمپلنت با جراحی تعویض شود. حالا دانشمندان با استفاده از فناوری اولتراسوند در حال توسعه یک سیستم شارژ باتری بدون نیاز به جراحی هستند.

تیمی از موسسه علم و فناوری کره (KIST) یک ژانراتور قابل کاشت با نیروی اولتراسوند را توسعه داده‌اند که می‌تواند در یک ضربان‌ساز یا ایمپلنت‌های دیگری قرار بگیرد. در این فرآیند از نوعی الکتریسته تماسی با نام «اثر برق مالشی» استفاده شده که در آن برخی مواد خاص هنگامی که به یکدیگر مالیده می‌شوند، دارای بار الکتریکی می‌شوند. (مانند چیزی که هنگام شانه کردن مو رخ می‌دهد)

اولتراسوند
این ژنراتور علاوه بر آزمایش در زیر آب، در گوشت خوک نیز قرار گرفته تا بدن انسان را شبیه سازی کند

در این مورد، امواج اولتراسوند از خارج بدن منتشر می‌شوند که در ادامه منجر به اثر برق مالشی و فروالکتریسیته و در نهایت جریان الکتریکی می‌شوند که برای شارژ باتری ایمپلنت‌های داخل بدن می‌توان از آن استفاده کرد.

محققان در آزمایش‌های خود، با استفاده از این روش حتی زمانی که ژنراتور و فرستنده زیر آب و در فاصله 6 سانتی‌متری یکدیگر قرار گرفته بودند موفق به تولید 8 میلی‌وات برق شدند. این میزان برق برای روشن کردن 200 LED به صورت همزمان یا ایجاد سیگنال بلوتوث در زیر آب کافی است. در واقع، شاید دانشمندان در آینده بتوانند از این سیستم در فناوری‌های زیر دریا هم استفاده کنند.

اولتراسوند

روش‌های شارژ بی‌سیم موبایل و برتری اولتراسوند

البته باید اشاره کرد که هم اکنون نیز روش‌های دیگری برای انتقال انرژی به صورت بی‌سیم وجود دارد. به عنوان مثال، برای شارژ باتری دستگاه‌هایی مانند موبایل از القای الکترومغناطیسی استفاده می‌شود که البته فقط در فاصله 1.5 سانتی‌متری عمل‌پذیر است. البته در طول فرآیند شارژ با این روش، گرمای زیادی هم تولید می‌شود که امنیت آن برای شارژ دستگاه‌های داخل بدن را مورد تردید قرار می‌دهد.

روش دیگری که برای انجام این کار وجود دارد، تشدید مغناطیسی است که میدان‌های مغناطیسی مورد استفاده توسط آن، ممکن است با سایر فرکانس‌های ارتباطی بی‌سیم مانند بلوتوث و وای‌فای تداخل داشته باشد.

در چند وقت گذشته، در فناوری پزشکی توجه زیادی به استفاده از اولتراسوند یا فراصوت شده است. دانشمندان در مواردی مانند درمان آلزایمر یا حتی بازیابی بینایی در حال انجام آزمایش‌های خود روی این فناوری هستند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی