ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اولتراسوند
علمی

دانشمندان با اولتراسوند به دنبال راهی برای تقویت و بازیابی بینایی هستند

استفاده از اولتراسوند یا فراصوت (ultrasound) در فناوری پزشکی هر روز گسترده‌تر از قبل می‌شود. در گزارش‌های قبلی گفته شده بود که دانشمندان در حال آزمایش این امواج صوتی برای درمان آلزایمر هستند و حالا گروه ...

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۰۸:۳۰

استفاده از اولتراسوند یا فراصوت (ultrasound) در فناوری پزشکی هر روز گسترده‌تر از قبل می‌شود. در گزارش‌های قبلی گفته شده بود که دانشمندان در حال آزمایش این امواج صوتی برای درمان آلزایمر هستند و حالا گروه جدیدی از دانشمندان قصد دارند روی بهبود بینایی کار کنند.

دانشمندان دانشگاه کالیفرنیای جنوبی (USC) در حال توسعه یک مدل درمانی کاملا جدید هستند که می‌تواند نورون‌های شبکیه را با امواج فراصوت تقویت کند. در این روش درمان، دانشمندان از یک دستگاه فراصوت پوشیدنی استفاده می‌کنند که با اعمال فشارهای مکانیکی، شبکیه چشم را تحریک می‌کند. با انجام این کار، نورون‌های شبکیه فعال می‌شوند و سیگنال‌هایی را به مغز ارسال می‌کنند.

بهبود بینایی حیوانات با اولتراسوند

اولتراسوند

«قیفا ژو» استاد مهندسی زیست پزشکی و چشم پزشکی USC که به همراه «مارک اس. همایون»، یکی از مخترعان اولین شبکیه مصنوعی جهان (Argus II) روی این پژوهش کار می‌کنند توضیح می‌دهد:

«هم اکنون، ما در حال انجام مطالعات حیوانی هستیم تا از تحریک اولتراسوند به عنوان جایگزینی برای تحریک الکتریکی استفاده کنیم.»

برای آزمایش این فرآیند، محققان از یک موش کور استفاده کردند و با امواج فراصوت با فرکانس بالا، برای تحریک چشمان او تلاش کردند. در پایان تحقیقات انجام شده، آن‌ها متوجه شدند که موش تجسم‌هایی که چشمش دریافت می‌کرده را درک کرده است. در مرحله بعدی، دانشمندان تلاش دارند تا آزمایش خود را به یک پستاندار غیر انسان تکرار کنند.

با افزایش نرخ سالمندان در سراسر جهان، کارشناسان انتظار دارند که پدیده «سالخوردگی جمعیت» رخ خواهد داد که با وجود این موضوع، می‌توان انتظار داشت تعداد افراد دارای اختلال بینایی هم افزایش پیدا خواهد کرد. علاوه بر این، کاملا قابل انتظار است که برخی افراد به بیماری‌های شبکیه مبتلا باشند، بنابراین وجود فناوری‌های جدیدی که می‌توانند به تقویت بینایی منجر شوند، بسیار ضروری است.

از سویی دیگر، چشم‌پزشکان هم اکنون برای تقویت بینایی، با جراحی، دستگاه الکترود را داخل چشم بیماران قرار می‌دهند. رویکرد جدید هیچ نیازی به جراحی ندارد، بنابراین گزینه درمان ساده‌تری برای از دست دادن بینایی محسوب می‌شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی