ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

زلزله
علمی

شواهدی از یک زلزله‌ بزرگ مربوط به ۳۸۰۰ سال قبل [تماشا کنید]

گروهی از باستان‌شناسان شواهدی از یک زلزله عظیم در تاریخ زمین پیدا کرده‌اند که نشان می‌دهد زلزله‌ای در حدود 3800 سال پیش در شیلی رخ داده و به حدی بزرگ و مخرب بوده که مردم ...

مرضیه فرجی
نوشته شده توسط مرضیه فرجی | ۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۲۱:۳۰

گروهی از باستان‌شناسان شواهدی از یک زلزله عظیم در تاریخ زمین پیدا کرده‌اند که نشان می‌دهد زلزله‌ای در حدود 3800 سال پیش در شیلی رخ داده و به حدی بزرگ و مخرب بوده که مردم حدود هزار سال زندگی در آن ناحیه را کنار گذاشته‌اند.

محققان عقیده دارند این زمین لرزه بزرگ ناشی از یک گسیختگی عظیم در پوسته زمین بوده است که خط ساحلی منطقه را بالا آورد. در نتیجه بالا آمدن خط ساحلی، سونامی عظیمی با امواجی که ارتفاعی در حدود 20 متر داشتند، ایجاد شد.

زلزله

محققان بر این باورند که سونامی ناشی از زلزه بزرگ شیلی تا نیوزلند پیشروی کرده است – فاصله‌ای در حدود 600 مایل. امواج این سونامی آنقدر قوی بودند که اتومبیل‌ها را تا صدها مایل در به اطراف پرتاب کردند.

زمین لرزه تازه کشف شده رکورد بزرگترین زمین لرزه را شکست. این رکورد پیش از این متعلق به زمین لرزه «والدیویا» در سال 1960 بود. اسناد نشان می‌دهد بزرگی این زلزله 9.4 ریشتر بود و شش هزار کشته برجای گذاشت. سونامی حاصل از این زمین لرزه در سراسر اقیانوس آرام منتشر شد. اما اکنون، مشخص شده است زمین لرزه شیلی 9.5 ریشتر بزرگی داشته است و در مقایسه با پارگی خط ساحلی 500 مایلی در زلزله والدیویا، سبب پارگی خط ساحلی به اندازه 620 مایل شد. ویدئو زلزله والدیویا را در زیر میبینید.

زلزله عظیم شیلی و ناباوری مردم!

«جیمز گاف» یکی از نویسندگان این مطالعه و زمین‌شناس در دانشگاه «ساوت همپتون» انگلیس می‌گوید: «هیچکس باور نمی‌کرد که زلزله‌ای به این بزرگی در قسمت شمالی شیلی رخ داده باشد.» او ادامه داد: «صحرای آتاکامای شیلی یکی از خشک‌ترین نواحی جهان است که پیدا کردن شواهدی از سونامی در آن دشوار است. با این‌حال، ما شواهدی از رسوبات دریایی و جانوران زیادی پیدا کردیم که در دریا زندگی می‌کردند. پس از انجام مطالعات بیشتر نتیجه گرفتیم آن‌ها با طوفان به این صحرا نرسیده‌اند، بلکه یک سونامی بزرگ در انتقال آن‌ها نقش داشته است.»

درحالیکه زلزله بزرگ شیلی – که در حدود سه هزار سال پیش رخ داد – افراد را برای هزار سال از زندگی در خطوط ساحلی دور کرد، جزایر این منطقه اکنون مکان‌های توریستی زیبایی هستند که طرفداران بسیاری دارند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Nima FF
    Nima FF | ۳ اردیبهشت ۱۴۰۱

    3800 سال پیش زلزله اومده و به قدری مخرب بود که اتوموبیل ها رو تا 100 ها مایل در به اطراف پرتاب کرده|¦ چه سوتی

مطالب پیشنهادی